SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Avverkning (slutavverkning)

Klimatkompensering med kolsänka en elefant i skogen?

69 inlägg 39116 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Klimatkompensering med kolsänka en elefant i skogen?

r93  
#682467
busholle skrev:Det finns en stor risk med detta och jag är inte övertygad om att något av detta totalt sett är positivt för skogsägaren. Får vi betalt för att binda kol i virke så kommer vi snabbt som ögat se att vi också får betala för våra utsläpp.
Jag är inte speciellt sugen på att behöva köpa utsläppsrätter för min årsförbrukning ved.
Tro inte att skogsägarna bara skulle få de positiva sidorna med att räkna och värdera utsläpp och bindning.


Håller med!
Vedeldning är väl redan under luppen?

Äger man ett par hektar här i söder, så är man per definition träpatron!
Att vi grevar och baroner skulle få bidrag för att sitta på arslet och se skogen växa är inte troligt, och skulle det bli så, så är jag säker på att skatter och kontrollorgan skulle äta upp ev vinst.

Hade jag fått en slant varje gång någon sagt till mig "sälj ett träd" så hade skogen varit betald 😉

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Klimatkompensering med kolsänka en elefant i skogen?

Ungskog  
#682510 Eldar du upp ved så är ju nettoutsläppen 0, så några utsläppsrätter lär aldrig krävas för det. Förbränning vid värmeverk och massabruk har potential att bli riktigt nettominus när kolinlagringstekniken utvecklas, enkelt sagt trycka ner den kol som träden absorberat under jord.

Avatar Fallback

Re: Klimatkompensering med kolsänka en elefant i skogen?

r93  
#682540 Enligt radion idag så vill ju EU förbjuda att vattenkraft och biobränsle räknas som ”förnybar energi” och blir det så, då är vi väl ganska rökta här i Sverige.

ikaså tror jag mig ha läst att Sverige inte får tillgodoräkna sig skogen som ”kolsänka” hade vi fått räkna skogen som det så hade vi legat på minus i co2 utsläpp.

Är det någon som har hört detta?

Användarvisningsbild

Re: Klimatkompensering med kolsänka en elefant i skogen?

Älgfoderodlare  
#682559 Något som ev. skulle kunna utvecklas via klimathandelsavtal, är väl en möjligt ökad utveckling av "Gröna jobb" ? För en del av sånt som en del markägare idag inte kan göra själv, inte har råd att leja bort, men ändå kan behöva göras för att öka tillväxten i de i avtalen ingående skogsbestånden. Så förutom det tidigare nämnda att gödsla, så skulle ju lika gärna "Klimatröjning", "Klimatgallring", askåterföring etc., kunna utföras på köparens bekostnad o gynna den tot. tillväxten. "Röjningsberget" skulle kunna bli ett minne blott. "Överuttag" i första gallringar likaså. Markägare skulle INTE behöva jaga kostnadsminskningar via att ta ut mer än nödvändigt o på så sätt kunna bibehålla en högre stående volym / areal. Om en utsläppsköpare stod för en stor del av kostnaden. Möjligt ?

Användarvisningsbild

Re: Klimatkompensering med kolsänka en elefant i skogen?

Kse  
#682604 Vill man binda kol så är det bara att börja påla våra ändlösa myrar här uppe, där i den syrefattiga miljön hålls kolet lagrat i århundraden.
Ja man kanske ska vänta på att man får ersättning för det först. 😁

Avatar Fallback

Re: Klimatkompensering med kolsänka en elefant i skogen?

Bosse1  
#682605
Kse skrev:Vill man binda kol så är det bara att börja påla våra ändlösa myrar här uppe, där i den syrefattiga miljön hålls kolet lagrat i århundraden.
Ja man kanske ska vänta på att man får ersättning för det först. 😁


Bästa iden hittills !

Avatar Fallback

Re: Klimatkompensering med kolsänka en elefant i skogen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682613
Kse skrev:Vill man binda kol så är det bara att börja påla våra ändlösa myrar här uppe, där i den syrefattiga miljön hålls kolet lagrat i århundraden.
Ja man kanske ska vänta på att man får ersättning för det först. 😁


Ja, vi här ner har ju sedan länge lagrat kol i form av granpålar i den Götebosska leran. Sker än i dag faktiskt!

Avatar Fallback

Re: Klimatkompensering med kolsänka en elefant i skogen?

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682623
Mangan skrev:
Kse skrev:Vill man binda kol så är det bara att börja påla våra ändlösa myrar här uppe, där i den syrefattiga miljön hålls kolet lagrat i århundraden.
Ja man kanske ska vänta på att man får ersättning för det först. 😁


Ja, vi här ner har ju sedan länge lagrat kol i form av granpålar i den Götebosska leran. Sker än i dag faktiskt!

E6an mellan Uddevalla och Göteborg är bitvis pålad med gran.

Användarvisningsbild

Re: Klimatkompensering med kolsänka en elefant i skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#682661 Sveriges CO2-utsläpp från fossila bränslen ligger för närvarande strax under 40 Mt per år, vilket motsvarar ca 10-11 Mt kol. Ett ton kol motsvarar ungefär 4 m3 stamved. Så utsläppen från fossila bränslen motsvarar alltså kolmängden i ca 40 miljoner m3 stamved, dvs ungefär halva årsavverkningen.

Om vi ska minska mängden kol i omlopp så skulle vi alltså årligen behöva påla ner mer än 40 miljoner m3 stamved i norrländska myrar.

Det låter som en enklare lösning att sluta släppa ut fossilt kol, dvs sluta plocka upp olja och stenkol.

Användarvisningsbild

Re: Klimatkompensering med kolsänka en elefant i skogen?

skogshare  
#682680 Det optimala sättet att använda trä och lagra de däri bundna kolet bör väl ändå rimligtvis vara att för avancerade träbyggnation med bl.a. KL-trä som visas exempel på härintill från  Martinsons, Derome ocH White ( Skellefteå), Stora Enso ( New York ) och Arthur Buchard ( Mjöstornet ).

Den ekonomiska konkurrenskraften från pålning av myrar har jag svårt att tro på, Däremot har stora mängder granpålning historiskt använts som landskydd runt den holländska kusten. Slutligen måste ju de fossila energislagen snarast fasas ut under alla omständigheter.

Avatar Fallback

Re: Klimatkompensering med kolsänka en elefant i skogen?

Bosse1  
#682856 Det finns säkert människor som betalar rejält för att trycka ned massaved i myr.

Användarvisningsbild

Re: Klimatkompensering med kolsänka en elefant i skogen?

Olof1234  
#683007 Man kan naturligtvis inte bränna olja som bildades för 160miljoner år sedan och kompensera det med att bygga hus av trä. Ännu ett beklagligt bevis på det nära släktskapet mellan människor och lämmlar. 2014 tyckte jag om invandring, 1968 var jag maoist.

Användarvisningsbild

Re: Klimatkompensering med kolsänka en elefant i skogen?

Torbjörn Johnsen  
#683008
Kse skrev:Vill man binda kol så är det bara att börja påla våra ändlösa myrar här uppe, där i den syrefattiga miljön hålls kolet lagrat i århundraden.
Ja man kanske ska vänta på att man får ersättning för det först. 😁


Låter som en slumrande affärsidé? Sälj kollagring till hugade spekulanter för 1200 kr/m3, köp massaved av skogsägare för 600 kr/m3 och behåll 600 kr/m3 i firman. vad kan gå fel? 😎

Avatar Fallback

Re: Klimatkompensering med kolsänka en elefant i skogen?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683010 Just nu pålar vi på jobbet ett erosionsskydd utanför Värnamo med granpålar. Kolbindningen är väl en sak men tänk på att de ersätter fossilt stål eller betong.

Avatar Fallback

Re: Klimatkompensering med kolsänka en elefant i skogen?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683012
Ungskog skrev:Eldar du upp ved så är ju nettoutsläppen 0, så några utsläppsrätter lär aldrig krävas för det. Förbränning vid värmeverk och massabruk har potential att bli riktigt nettominus när kolinlagringstekniken utvecklas, enkelt sagt trycka ner den kol som träden absorberat under jord.


Jo men det är ju just detta som blir problemet med att få betalt för kolbindning. Så fort man gör ett uttag så lär man få betala.

Många tycks tro att man bara skulle kunna få nytta av det goda i ett sådant här system men ett bonus-malus för klimatkompensering lär landa i något som likar en momsredovisning där både intäkter och utgifter ska redovisas.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).