Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor, Kranman P25 och Kranman 620 Pro Plus

696 inlägg 137600 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

550  
#681945 Klarar du alltid en heldag, om det är full tank på morgonen?

Hade tanken varit ca 35 l hade det nog funkat att slå i en hel jeepdunk åt gången. Funkar rätt smidigt i traktorn att fylla i hela dunkar och inte tanka fullt. Annars måste man ibland ha med en extra dunk med den där lilla slatten kvar. Alternativt kanske 10 l dunkar funkar, fast det blir rätt många om man kör mycket...

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#681989
550 skrev:Klarar du alltid en heldag, om det är full tank på morgonen?

Hade tanken varit ca 35 l hade det nog funkat att slå i en hel jeepdunk åt gången. Funkar rätt smidigt i traktorn att fylla i hela dunkar och inte tanka fullt. Annars måste man ibland ha med en extra dunk med den där lilla slatten kvar. Alternativt kanske 10 l dunkar funkar, fast det blir rätt många om man kör mycket...

Fäller jag och skotar ut och kör med P25:an samma dag så klarar det sig ju. Men jag brukar ha en Jeepdunk med in i skogen med Alstorn när jag skotar och tankar när det är behov. Så något jätteproblem är det ju inte. Mest att jag tycker man får tanka ofta. Hade ju varit bra om man fick i en full dunk men den får delas på två tankningar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#682534 Lite Fredagsbilder. Har varit ett par riktigt fina dagar. Håller på med samma område som är 7 hektar. Började lite på det ifjol. Men det är drygt och många stammar. Knöligt med mycket diken och jordhögar överallt men det går och det blir bra. Får vinscha lite längre och över flera diken ibland. Börjar fylla på lite i högen i alla fall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

alias  
#682536 @Vedproducent:

Har ni haft dygnsmedeltemperatur under +5 °C hos dig sedan du började med säsongens gallring?

Om inte, stubbehandlar du då?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#682542
alias skrev:@Vedproducent:

Har ni haft dygnsmedeltemperatur under +5 °C hos dig sedan du började med säsongens gallring?

Om inte, stubbehandlar du då?

MVH
Alias

Nej det har allt varit varmare många dagar. Nej jag har inte gjort det. Sen var jag ju lite mer i tallområde en stund. Jag har allt tänkt på det men samtidigt så är det bökigt och så tror man ju att det ska bli kallare snart. Det jag gallrade ifjol kördes sommargallring utan behandling 18 år tidigare. Fanns nästan ingen röta. Tror mer på behandling i slutavverkning då stubbarean blir så mycket större. Men där är ingen som behandlar....

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

skogsbonne  
#682615 Har du tänkt att gallra all dig skog med maskinerna eller blir det ett för stort projekt?

Såg du skrev om 100 hektar du högg när du köpte så du borde ha lite gallring 😀

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#682631
skogsbonne skrev:Har du tänkt att gallra all dig skog med maskinerna eller blir det ett för stort projekt?

Såg du skrev om 100 hektar du högg när du köpte så du borde ha lite gallring 😀

Det hinner jag nog inte. Jag högg 200 hektar när jag köpte. 100 hektar planterades med gran och 100 hektar med självföryngring tall. Men jag får väl se vad jag hinner. Kan nu ta in en beståndsgående skördare och skota ut med Alstorn där det passar. Men det finns ungefär 160 hektar nu inom 5 år och sen växer det in hela tiden efter det så jag är inte orolig att det ska ta slut 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683976 Har du slipat kvistknivarna än, och i så fall hur?

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#683982
Uvskogen skrev:Har du slipat kvistknivarna än, och i så fall hur?

Tog lite försiktigt med en plattfil nu när jag bytte olja efter 231 timmar. Hur går det för dig då med maskinen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

värmSkog  
#683999
Uvskogen skrev:Har du slipat kvistknivarna än, och i så fall hur?


Snabbaste sättet är att köra med en finkornig lamellskiva på rondellen, Men se till att vara riktigt lätt på hand så det inte blir för varmt.

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Mellberg  
#684011 Lite sur blir man allt, varför är jag inte 40 år yngre och äger en ALSTOR :D

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#684017
Mellberg skrev:Lite sur blir man allt, varför är jag inte 40 år yngre och äger en ALSTOR :D

Ja åldern är ju som den är för oss alla. Ångrar inte på något sätt att jag köpte den. Kanon att ha den med samtidigt som man hugger. Köra var som helst när som helst utan spår. Sen är den inte lätt att försvara ekonomiskt kanske. Men det bryr jag mig faktiskt inte om och blundar lite för. Jag har råd och det är kul och det blir fint i skogen. Kommer ändå ut lite virke och så får man tro på ett bra värde i skogen som står kvar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor och Kranman P25

tallen100  
#684113
Mellberg skrev:Lite sur blir man allt, varför är jag inte 40 år yngre och äger en ALSTOR :D

Det finns väl ingen övre åldersgräns för en alstor 😉

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684141
Vedproducent skrev:
Uvskogen skrev:Har du slipat kvistknivarna än, och i så fall hur?

Tog lite försiktigt med en plattfil nu när jag bytte olja efter 231 timmar. Hur går det för dig då med maskinen?

Har inte kört så mycket än, ska börja gallra i egen skog efter nyår. Fullt med jobb åt andra nu, både skog och annat. Men det jag kört känns väldigt bra.
Det jag saknar är automatiskt återgång av sågsvärdet.
Sen är det förstås en utmaning att vänja sig med vinschen. Den är ju brutalsnabb och stark. Motorn på tomgång annars går det på tok 🤣

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Kranman P25

Vedproducent  
#684146
tallen100 skrev:
Mellberg skrev:Lite sur blir man allt, varför är jag inte 40 år yngre och äger en ALSTOR :D

Det finns väl ingen övre åldersgräns för en alstor 😉

Nej när döden skiljer oss åt har jag hört. Gäller nog Alstor också.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).