Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skogsvagn "budget" köpråd

26 inlägg 5810 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsvagn "budget" köpråd

Stampep  
#667120 Känner att det börjar bli dags att investera i en skogsvagn, blir dock lite osäker på vad.

Förutsättnigar: Max runt 50k, vet hur en svets fungerar 😉
Kommer köra kanske 10-50 m3/år, och en del ris.

Traktor: MF2203, ca 2 ton med lastaren, effekt 45hk när den var ny. Lär behöva separat pto pump.
Köpa vagn till denna, kanske lite för stor ifall traktorn villhöver uppgraderas om några år?
Lite sugen på en med kran som går att sätta i 3p för lyft vid byggen etc.

Finns det märken man bör passa sig för?
Fmw verkar vanligast, hur finns det med reservdelar till äldre kranar?

Har även en fyrhjuling ifall det kanske är mer lämpligt att köpa en vagn till den? Lär ju bli begagnat även där för att få nåt hyffsat vettigt?
Känns dock osäkert att en sådan orkar lyfta grövre timmerstockar?

Har även en gammal skogsboxer med takkran och vagn som finns på bra avstånd som går inom budget, men 2 gamla traktorer 🤔



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Skogsvagn "budget" köpråd

Elmhult  
#667203 Farsan körde ju boxer i en del år. Den är ju lite meckig från förarmiljöhåll. Men stadig maskin och otroligt seg motor. Fyrhjuling bättre om du inte ska köra ut så mycket. Mycket smidigare. Mycket lättare att husa. Dricker dock antagligen mycket mer bränsle. Mina två cent som jänkarna skulle säga.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn "budget" köpråd

Vardon  
#667207 Jag skulle nog säga köp vad du kommer över. Det är väl ändå få specialdelar på en gammal vagn och kran utan det går att lösa ändå.

Såna här trådar brukar alltid urarta i när det har listas vad man behöver så har budgeten spräckts 3-4 ggr.

Köp något så du kan hålla låg transportkostnad och byt om du byter traktor.

Vi trodde oxå man skulle sätta kranen på 3p för 25 år sedan, det har Hittils aldrig hänt.

Skogsboxer är ju iofs trevlig men det är ju en maskin till som ska gå

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn "budget" köpråd

Elmhult  
#667210
Vardon skrev:Jag skulle nog säga köp vad du kommer över. Det är väl ändå få specialdelar på en gammal vagn och kran utan det går att lösa ändå.

Såna här trådar brukar alltid urarta i när det har listas vad man behöver så har budgeten spräckts 3-4 ggr.

Köp något så du kan hålla låg transportkostnad och byt om du byter traktor.

Vi trodde oxå man skulle sätta kranen på 3p för 25 år sedan, det har Hittils aldrig hänt.

Skogsboxer är ju iofs trevlig men det är ju en maskin till som ska gå



Skrattade när jag läste det. Budgeten går alltid åt skogen. Jag är själv otroligt sugen på nåt färdigt ekipage från Kranman/Traktorimport. Inte den minste men nån av de på 40hk. Hade passat perfekt på små gårdar.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn "budget" köpråd

Vardon  
#667211 löp å köp

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn "budget" köpråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667218
Elmhult skrev:
Vardon skrev:Jag skulle nog säga köp vad du kommer över. Det är väl ändå få specialdelar på en gammal vagn och kran utan det går att lösa ändå.

Såna här trådar brukar alltid urarta i när det har listas vad man behöver så har budgeten spräckts 3-4 ggr.

Köp något så du kan hålla låg transportkostnad och byt om du byter traktor.

Vi trodde oxå man skulle sätta kranen på 3p för 25 år sedan, det har Hittils aldrig hänt.

Skogsboxer är ju iofs trevlig men det är ju en maskin till som ska gå



Skrattade när jag läste det. Budgeten går alltid åt skogen. Jag är själv otroligt sugen på nåt färdigt ekipage från Kranman/Traktorimport. Inte den minste men nån av de på 40hk. Hade passat perfekt på små gårdar.

Han talar nog av egen erfarenhet 🤣

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn "budget" köpråd

Stampep  
#667222 Hmm budgeten går absolut inte att rubba 3-4ggr 🤣 klarar mig egentligen med det jag har för mitt behov, men får lite förfrågningar då och då på huggning jag känner att jag inte kan ta åt mig och skota med gafflar 😉
Och känns dumt att slita som det blir nu, kroppen ska förhoppningsvis hålla 40år till.

Kanske får åka och kika på boxern, står iaf så jag kan köra hem den.
Att få tag i begagnad kranman el dyl verkar omöjligt och en kellfri känns sådär.. sen är jag tveksam tilĺ att dom pallar lyfta ordentliga stockar. Annars vore det klart smidigare ekipage och dessutom troligtvis fräschare grejer.

Rätt säker på att kranen kommer få åka 3p om det blir en sån, borde vara idealiskt när det ska plockas ner gamla timmerstommar etc

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn "budget" köpråd

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667241 Boxer är nog det bästa med den budgeten!

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn "budget" köpråd

jannee  
#667303 Jag är uppväxt med en Boxer, bättre traktor till det priset har inte tillverkats.
Visst är den klumpig, inte det minsta komfortabel, dock en evighetsmaskin om den underhållets (oljebyten men framförallt rundsmorts regelbundet).
Ej heller startats med startgas, min är "något" sliten måste ha motorvärmare om det är kallare än 5+
En bekant till mig har köpt en fyrhjuling och Avestavagn, höjer upp allt till skyarna, Vill påstå att hans ekipage är mångdubbelt smidigare än min Boxer med Mohedavagn, tar sig fram överallt utan att ta någon plats, vilket min Boxer nämligen gör.
Dock erkänner han villigt att mycket av de investerade pengarna nog ändå bör tas från nöjeskontot.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn "budget" köpråd

Elmhult  
#667304 Vår boxer har orbitrolstyrning numera. Extra hydraulpump fram och ett rejält värmepaket. Med orbitrol har den blivit rena drömmen att köra. Dock kräver den motorvärmare när det är kall och styrningen fungerar inte något vidare den första halvtimmen.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn "budget" köpråd

Torleif  
#667326 MF2203 ser ju ut att vara besläktad med MF35 eller har jag fel?

Skall du köra i skogen med en baksparkare i den storleksklassen så förutsätter det att frontlastaren går att koppla loss och lämna hemma. Med frontlastaren på blir det för mycket vikt på framhjulen så de bara gräver ned sig samtidigt som man får för litet vikt på drivhjulen.

Jag kör med MF165 och den enda gången jag for till skogs med den utan att koppla loss frontlastaren så var det väldigt nära att jag hade fått vänta på våren och ordna hemtransport sjövägen med pråm.

Jag föreslår en gammal Moheda eller Sonnys eller Gisebo eller liknande skogskärra i 4-5-tonsklassen om du tänker köra med din MF. Skall du ha kran så tror jag att rammonterat på holkar blir bäst. Det har visat sig all lyften på MF35 och 135 och 148 och andra liknande modeller inte riktigt tål allt brytande och bändande från en kran men för drivkraftens skull vill du ju ha kranens vikt bakpå traktorn.

En halvbekant kör en Skogsboxer som har kommit från Sverige. Det är grejor det. En helt annan klass. Skulle jag ha råd och tid med en traktor till skulle det givetvis bli en skogsboxer och så skulle 165an få ledigt från skogen.
Fast jag förstod på honom att det lönar sig att bygga om till servostyrning och att byta till en modernare griprotator och grip.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn "budget" köpråd

Stampep  
#667361 Stämmer bra, typ en 35 på steroider😂 grövre bakaxel, framaxrl, servostyrning m.m.
Nog har jag räknat med att få ta av lastaren emellanåt, dock har jag mest enkel körning, har kört hittills med ca 300kg i 3p och kört med gafflarna så ingen svår terräng, mest åkerkanter o dyl.

Får åka och kika på boxern och räkna på vad det kostar att bygga på servo. Kanske kan bli såpass över att det går in en bättre beg huggarvagn med vajerkran till hjulingen som komplement 🤔

Att boxern inte är bekväm har jag räknat med, min nyaste traktor är från -69 så där är man inte bortskämd 😉

Vad kan man tycka är vettigt pris på en skogsboxer, vad jag vet nu fullt fungerande men inte alltför vacker 🤣

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagn "budget" köpråd

Torleif  
#667617 Nej fyrhjuling tror jag inte på som något alternativ.
Jag har konstaterat att jag får mångdubbelt mer uträttat per tidsenhet med en gammal traktor och vajerkran med hydraulsväng och en gammal boggikärra med fällbara stakar. Jämfört med andra som har skaffat moderna grejor till fyrhjuling. Dessutom får jag det gjort med en lägre investeringskostnad.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn "budget" köpråd

jannee  
#667619 Köra en Boxer i skogen med en 5 tons boggivagn efter är inga problem, UTAN servostyrning.
Se bara till att fordonet är i rörelse går det alldeles utmärkt, dessutom är risken mindre att du bryter sönder något, märks VÄL när något tar emot.
Självklart blir det något större stickvägar med en Boxer jämfört med en fyrhjuling, men detta utrymme drar senare omgivande träd nytta av.
Med en vajerkran (hydraulsväng) kan du lasta hur stora stockar som helst.
Du får kanske arbeta lite mer fysiskt än med en fyrhjuling och grip, men jag håller med Torleif.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn "budget" köpråd

Stampep  
#682444 Blev visst ingen boxer 😎

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).