Skogsröjning

Ojämnt innan gallring

8 inlägg 3262 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ojämnt innan gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682417 Området jag röjer nu skall (maskin-)gallras om ca 5 år, huvudstammarna som finns över det mesta ställde jag ut för 13 år sedan, då granen var 2,5-4m hög. Nu är det rensning emellan, medelhöjdi beståndet är 7m. Förhoppningsvis sista gången. Skall vara G28, m,en det är såklart ojämn bonitet så vissa områden är det ljung och lite blandat talla och gran som nu är 2-4 meter och kanske 3-5 cm i dia.

Hade ni lämnat dessa och helt enkelt låtit bli att gallra där, eller röjs det bort och så kör man gallring jämns över? Det är lite halvstora områden, så det blir rejäla luckor.

Som sagt, detta står så avigt till så jag måste leja ut gallring till riktiga maskiner.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Ojämnt innan gallring

Avslutat-02  
#682423 Då hade jag bandat av dessa områden..
Och röjt dem nu..

Avatar Fallback

Re: Ojämnt innan gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696528 Jag puffar min fråga, och undrar i tillägg hur ni resonerar.

Jag har gran som är tät och fin på 10 meter/20 år och granar som är ledsna och tall/björk på 3 meter i andra delar. Och allt däremellan. Mycket varierande bonitet. Skall man ställa ut de låga träden som en vanlig förstaröjning eller vad man skall kalla det, eller skall man röja betydligt hårdare? Trodde detta var sista röjning före gallring om 5 år, men det går väl inte att undvika röjning en gång till i det som är 3 meter idag?

Hur hade ni planerat skötseln här?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ojämnt innan gallring

isteskog  
#696531 Jag hade nog röjt det rejält och väntat längre innan jag gallrade! 🤔

Användarvisningsbild

Re: Ojämnt innan gallring

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696588
isteskog skrev:Jag hade nog röjt det rejält och väntat längre innan jag gallrade! 🤔


Precis! Ligger det illa till så röj hårt, och vänta tills du får upp medelstammen och låt stå tillsvidare...

Avatar Fallback

Re: Ojämnt innan gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#696609 Växer det in till slutavverkningen tro?

Jag tycker det lätt blir så att man lämnar fler träd/ha när det är klenare, egentligen borde man göra precis tvärt om.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ojämnt innan gallring

Mellberg  
#696624 Jag skulle röja de lägre områdena till ca 1000 st/ha, det innebär ett förband på ca 3 meter. Områden som det är mest tall i tätare ca 1500 st/ha, vilket motsvarar ett förband på ca 2,5 meter. Orsak, du får räkna med kontinuerliga avgångar i tall, många gånger fram till första gallringen.

När det blir dax för andragallringen, kan du gallra hela området på en gång.

Avatar Fallback

Re: Ojämnt innan gallring

karhuerik  
#696669 Hej!
Varför skall det gallras överhuvudtaget om beståndet har ett stamantal efter röjning på 1000-1500stam/ha?
Mindre bestånd, ojämna bestånd och de som ligger långt från väg hårdrager jag till ett slutförband om ca 12-1300stam/ha och ingen gallring. Det gäller SI mellan 18-26 i mellannorrland.

Efter att jobbat med skog i drygt 20år så har jag blivit mer skeptisk till hårda gallringar och ffa andragallringar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).