traktorz skrev:Brukar svära över vissa däckfirmor, som drar åt personbilshjulen så väldigt hårt. Inte alls bra att man därför behöver förlängare till fälgkorset, för att lossa hjulbultarna. Lika är det på Stihls koppling, de sitter så väldigt hårt från fabrik, i alla fall på MS362C-Q & MS201C-M. Använder en mejselklinga på kopplingen och slår med en gummiklubba. Ingen kolvstopp till hjälp på 201'an, däremot på 362'an, i form av ett startsnöre i tändstiftshålet.
Stihl MS362 har en invändig koppling, som mår bra av att få all ansamlad smuts bortrensad emellanåt, speciellt på vår C-Q modell med en extra högerhandsbroms. Har hänt att det annars fryser till stumt vintertid.
Stihl MS201C-M däremot, har en utvändig koppling med traditionellt oljepumpsdrev, som verkar mindre benägen att samla på sig smuts. Även här behöver man lossa på kopplingen, för att kunna smörja kopplingslagret, som är en korg med 12 nållagerrullar. Nållagret var kruttorrt från leverans, så lite kullagerfett kunde inte skada.
Plastkåpan runt oljepumpsdrevet, se bilden, har en halvcirkelformad räfflad ökande fördjupning. Är det en skada från kedjan och kedjedrevet, eller är det en avsiktlig konstruktionsdetalj? I så fall, med vilket syfte?
williamm skrev:
Är det inte så att den dras åt när man sågar?
totte skrev:Går bra att göra så, bara en sak man aldrig får göra då, att provköra sågen utan svärd och kedja, och än värre utan kopplingskåpan på. Innan kopplingen fastnat ordentligt på gängan så är det stor risk att den spinner loss när man släpper gasen lite tvärt. Den kan fara iväg med helt oanad kraft.
JensSkoog skrev:Jag drar alltid till så bra jag kan med handen, och senn lite extra med en fastnyckel. Om man inte drar den till så den sitter bra, kan den dra sig hopplöst fast av sig själv när man startar sågen och gasar på.