Motorsåg och handhållet

Stihl ms 201 M-tronic

241 inlägg 102569 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#626949 På forumet kammeret (våpen og jakt forum) er da ein tråd som heiter «dagens annonse på Finn» ofta våpen o.l. Som får gjennomgå pga fantasiprisar.
Trur denne kunne havna der, kanskje og denne https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =170741623

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628131 Nett vore og henta lettvektsverdet no, litt øve 100 gram og spara. Da vanlige vege 432 dette vege 328, så får da vera opp til den enkelte om da er verdt da.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Hazzilla  
#631937 Man kan även fälla grova träd med en 201. Granen på bilden hade ca 60 cm dia. Hade bara 12" svärd då men har senare skaffat ett 14" svärd för att kapa upp grova vindfällen.
1584448136_60_cm_traed.jpg

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Avslutat-02  
#631940 Det handlar om teknik och skärpa, är inte kedjan vass, då sker nästan inget...

Användarvisningsbild

Re: halvcirkelformad räfflad ökande fördjupning ?

Williamm  
#682348
traktorz skrev:Brukar svära över vissa däckfirmor, som drar åt personbilshjulen så väldigt hårt. Inte alls bra att man därför behöver förlängare till fälgkorset, för att lossa hjulbultarna. Lika är det på Stihls koppling, de sitter så väldigt hårt från fabrik, i alla fall på MS362C-Q & MS201C-M. Använder en mejselklinga på kopplingen och slår med en gummiklubba. Ingen kolvstopp till hjälp på 201'an, däremot på 362'an, i form av ett startsnöre i tändstiftshålet.

Stihl MS362 har en invändig koppling, som mår bra av att få all ansamlad smuts bortrensad emellanåt, speciellt på vår C-Q modell med en extra högerhandsbroms. Har hänt att det annars fryser till stumt vintertid.

Stihl MS201C-M däremot, har en utvändig koppling med traditionellt oljepumpsdrev, som verkar mindre benägen att samla på sig smuts. Även här behöver man lossa på kopplingen, för att kunna smörja kopplingslagret, som är en korg med 12 nållagerrullar. Nållagret var kruttorrt från leverans, så lite kullagerfett kunde inte skada.

Plastkåpan runt oljepumpsdrevet, se bilden, har en halvcirkelformad räfflad ökande fördjupning. Är det en skada från kedjan och kedjedrevet, eller är det en avsiktlig konstruktionsdetalj? I så fall, med vilket syfte?
1451933811_p1020359v1280.jpg

1451933811_p1020361v1280.jpg


Är det inte så att den dras åt när man sågar?

Användarvisningsbild

Re: halvcirkelformad räfflad ökande fördjupning ?

JensSkoog  
#682359
williamm skrev:
Är det inte så att den dras åt när man sågar?

Det gör den, men om man har en mutterknackare så är det inte svårt att lossna den.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Avslutat-02  
#682362 Finns ju en del som på verkstäder även drar åt med mutterknack... Idioti..
Jag drar den med fingrarna och sedan låter jag kedjan och trumman göra resten..
Har aldrig varit några problem att lossa dessa, speciellt inte om man lägger på lite smörja på gängtappen...

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

totte  
#682364 Går bra att göra så, bara en sak man aldrig får göra då, att provköra sågen utan svärd och kedja, och än värre utan kopplingskåpan på. Innan kopplingen fastnat ordentligt på gängan så är det stor risk att den spinner loss när man släpper gasen lite tvärt. Den kan fara iväg med helt oanad kraft.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Avslutat-02  
#682366 Efter att ha förlorat ena ärmen i en koppling så sitter alltid kåpan på vid körning...
Hade en ärm hängande oknäppt... Det sa bara pang så var den väck och tur att inget hände

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Williamm  
#682372 Tack!
Det var det jag tänkte, att den kanske dras åt mer då sågen har "bakbroms" som gör att bromsen används oftare och då dras det åt mer.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Joakim S  
#682374
totte skrev:Går bra att göra så, bara en sak man aldrig får göra då, att provköra sågen utan svärd och kedja, och än värre utan kopplingskåpan på. Innan kopplingen fastnat ordentligt på gängan så är det stor risk att den spinner loss när man släpper gasen lite tvärt. Den kan fara iväg med helt oanad kraft.

Jepp. Så är det. 😂

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

JensSkoog  
#682378 Jag drar alltid till så bra jag kan med handen, och senn lite extra med en fastnyckel. Om man inte drar den till så den sitter bra, kan den dra sig hopplöst fast av sig själv när man startar sågen och gasar på.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682381
JensSkoog skrev:Jag drar alltid till så bra jag kan med handen, och senn lite extra med en fastnyckel. Om man inte drar den till så den sitter bra, kan den dra sig hopplöst fast av sig själv när man startar sågen och gasar på.

Är brons aktiverad så visst kan den det.
Man ska vara lite försiktig med kopplingar.
De lossar lätt, ibland bara varvtalet går ner.
Jag smörjer aldrig gänga utan tvättar rent så det blir stumt. Lättare o spänna och lossa då.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Avslutat-02  
#682383 Undrar ja hur många kopplingar man fått jäklas med då kunderna försökt få loss dessa...
Men inte förstått åt vilket håll de ska vridas...
Axlar gått av, kopplingar rasat sönder i molekyler...

Ungefär som med hjulbultar...
Drar man åt dessa det man klarar då är det lätt att de går av... Absolut inne i gängen...
Och borra mm är ett faktum..

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

totte  
#682388 Mutterknackare är bra. Men en okunnig entusiast med en mutterknackare kan demolera det mesta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).