Verkstan

Volvo B20 med tändproblem

26 inlägg 5850 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Volvo B20 med tändproblem

Arvid0  
#682284
fendt311 skrev:Otroligt vad billigare dom blivit. Sedan är det kanske som du säger om kvalitén.


Ja jag tror att letar du på lite kinesiska sidor så kan du nog komma ner till hälften av det. Och gissningsvis samma kvalitet

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Volvo B20 med tändproblem

Seb macahan  
#682297 Har tittat åt brytarlöst. Hittade ett system som heter Ignitor för 1500:- som verkar hålla god kvalitet. Men jag skulle så gärna vilja hitta "felet" först.
Bilen gick bra innan jag bytte brytare och tändspole först. Dvs tändkurvan och ventiljustering var ok för några dagar sedan. Det jag har påverkat var o byta till högeffekt spole med resultatet att jag brände de slitna brytaren som satt. Dit med en ny och det fungerade men ändrade läge på gapet i spetsen efter 2min-60min körning. Nu tillbaka till original spole men nu går den extremt ojämnt med 0.4mm. har provat 0.35 också men då blev det mycket glödskott och svarade dåligt vid botten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Volvo B20 med tändproblem

Stampep  
#682302 Om du tar en tunn spritpenna och gör streck mellan 2 ytor där det kan röra sig blir det lättare att se om det är något som flyttar sig. Axeln blir ju svår men iaf brytarna borde funka att märka och sen köra lite.

Användarvisningsbild

Re: Volvo B20 med tändproblem

totte  
#682308
Seb macahan skrev:Så alltså ett glapp på axeln på 0.1mm, det kan väl inte vara orsaken.


Instämmer, är det inte större än så borde det inte ha nåt med saken att göra.

Du skrev nåt om att brytaren blev väldigt varm. Börja med att byta kondensatorn, innan du hittar på några dyrare saker.

Användarvisningsbild

Re: Volvo B20 med tändproblem

Seb macahan  
#682333 @totte du var så rätt på det.
Nu med ny kondensator och rätt typ av brytare så funkar den kanon och går så jämnt o fint i hela registret och är väldigt lättstartad. Den nya brytarspetsen hade ett litet bleck som ligger i spänn (typ som en fjäder bricka) över skruven som låser brytarspetsen. Grundproblemet var nog kondensatorn som var kass, högeffekt spolen i kombo med sliten och fel typ av brytare la till ytterligare en fel orsak. Hur som, man lär så länge man lever och man ska aldrig ge upp😉 felsökning är kul, när man hittat problemet 😁😁 kanske sätter brytarlöst senare men så länge får det vara.
Ni kanske tror det är av snålhet, men halva grejen med den här A-traktorn var att sonen skulle lära sig lite mer ingående om bilar/fordon. Nu är körkort, reg-besiktning och allt klart! Skönt men samtidigt lite tråkigt. Nu lär jag inte få så många timmars umgänge med sonen längre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Volvo B20 med tändproblem

Erre  
#682337 Han kanske sladdar in i något i vinter så får du lära han å rikta och spackla. 😉.

Bra att det löste sig. Hoppas på liknande projekt med mina grabbar vad det lider.

Avatar Fallback

Re: Volvo B20 med tändproblem

Avslutat-02  
#682339 Söner kommer alltid tillbaka.
Din son kommer säkert snart med objekt/projekt som han vill ha stöd eller bolla idéer med dig om.

Bra jobbat.
👍 👍

Användarvisningsbild

Re: Volvo B20 med tändproblem

Seb macahan  
#682354
Erre skrev:Han kanske sladdar in i något i vinter så får du lära han å rikta och spackla. 😉.

Bra att det löste sig. Hoppas på liknande projekt med mina grabbar vad det lider.


Han har tack o lov fått vara med o både rikta, svetsa o tennspackla så förhoppningsvis tänker han på timmarna bakom det innan han sladdar in i något.... men jag vet. Som 15åring är man ju odödlig och skulle bara...😂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Volvo B20 med tändproblem

totte  
#682358 Så trevligt Seb att det löste sig, om det gnistrar så brytaren blir varm så brukar det vara kondensatorn som gjort sitt. Bra jobbat och vilken snygg traktor det blivit! 👍 👍

Stort grattis till den lycklige föraren och körkortsinnehavaren. :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Volvo B20 med tändproblem

totte  
#682361 Skall tillägga: Det finns en poäng med brytarsystem. En elektronisk modul som klappat ihop är bara att slänga och sen hoppas att det finns ersättning. Brytare går nästan alltid att renovera, en kvart med slippapper av olika grad så putsar man upp dom till nära spegelglans.

Användarvisningsbild

Re: Volvo B20 med tändproblem

Seb macahan  
#682410 Jag tycker det är viktigt att man försöker lära ut det man kan och ge en inblick i grunderna. Ska man hela tiden gå den enkla vägen genom alla problem så kan ju snart ingen någonting. Och det är ju tyvärr lite åt det hållet allt pekar idag. När något är sönder ska man kassera o köpa nytt. När man lämnar en bil en maskin så byter man delar och provar i stället för o felsöka och laga.
Finns givetvis gränser. Men det finns ju motorer där det inte finns några andra val än o hitta felet och faktiskt laga det, tror vi är rätt många totte inkluderad som ser det som halva eller hela resan. Tack för hjälpen denna gång!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).