Motorsåg och handhållet

Vilken första motorsåg?

13 inlägg 3088 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken första motorsåg?

joco  
#682295 Hej!

Är en nybliven skogsägare (ca 30ha) som är på väg att skaffa sin första såg. Kommer framförallt hämta lite ved och vindfällen i skogen, men kanske även lite mindre gallringar samt grövre timmer för uppsågning av eget virke.

Vill ha triobrake (Inget måste, men snudd på..), så jag har tidigare tittat på Husqvarna 445 II triobrake vilket känns som en vettig allroundsåg till ett hyfsat pris (4195:- på nätet).

Nu hittade jag dock en 550XPG triobrake för bra pris under dessa "black week"-dagar, 5980:- hos söderströms känns ju som ett väldigt bra pris.

https://soderstroms.nu/produkt/550-xp-g-triobrake-13

Är det värt 1800:- extra för att få en 550, eller kommer jag långt på 445:an?

550:n med triobrake är ju inte mkII, bör jag istället satsa ytterligare en tusing på en 550 mkII (dock utan triobrake tyvärr)?

Svåra val, magkänslan säger dock att 550 med triobrake borde inte göra mig besviken....

Tack på förhand!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilken första motorsåg?

Stampep  
#682303 Jag har 445 triobrake, köpte den först. Sen köpte jag en jonsered 2253wh, köpte den mest för villhöver och handtagsvärme..
2253 ska väl vara typ 550mk1.
Är inte alls samma liga, märks rätt fort 😉

Har du sågat mycket?
Är du nybörjare skulle jag nog rekommendera att du börjar med typ 445, gärna triobrake så blir du automatiskt att göra "rätt".
Sen kommer du vilja ha nåt värre, då kanske en 60cc är mera aktuellt till grövre och ha 445 till mindre eller om du sågar fast. Jag har alltid 2 sågar med mig.

Självklart, har du råd och vill investera är 550 absolut bra såg, men tror du kommer vilja ha en till rätt snart 😉

Avatar Fallback

Re: Vilken första motorsåg?

joco  
#682309 Tack för svar!

Jag har inte sågat mycket, men gått en del tillsammans med en erfaren och planerar att ta motorsågskörkort så snart som möjligt. Resonerade precis som dig tidigare, men då jag såg detta erbjudande började jag vackla lite...Vad är egentligen fördelen med 445:an jämfört med 550:n för en nybörjare? Vikten är ju i stort sett samma, nåt annat som gör 445:an lämpligare för en nybörjare?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken första motorsåg?

Stampep  
#682313 har inte provat någon 550 men 2253an som ska vara typ samma som sagt.
445an är snällare, jag kör 13" på den.
2253 kör jag med 15", den är bra mycket vassare, kräver nog mer vana för att komma till sin rätt. Största fördelen enlig mig är nog triobraken, jag tyckte den var väldigt bra att ha som ovan.
Är nog mest en budget fråga, är ju mer än såg som behövs om du inte har allt. I min mening så lägg mindre på såg i början och mer på utrustning, inte alltid den dyra grejen som är skönast så prova och köp det som sitter bra för det kommer du använda. En hjälm som skaver är lätt att "glömma". BRA utrustning ska du knappt märka när du gått in den, kängor är dyrare än stövlar, men väl värda sitt pris sålänge du inte ska stå i en bäck och såga. Du kan nog lätt lägga 5-7k på utrustning.

Avatar Fallback

Re: Vilken första motorsåg?

joco  
#682322 Du har såklart rätt...blir lätt att man jagar bästa erbjudandet istället för det mest förnuftiga. Trots att 550:n är prisvärd, så räcker det antagligen med 445:an för mig och jag kan lägga mellanskillnaden på utrustning eller ha det kvar i plånboken istället. Inom några år kommer det säkert komma något nytt som man "måste" ha och då kanske det är dags för en andrasåg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken första motorsåg?

Avslutat-02  
#682325 Kollat på någon bättre begagnad såg?
Finns fina 346 mfl som är billiga men värda sin slant...

Avatar Fallback

Re: Vilken första motorsåg?

joco  
#682326 Borde man kanske göra...men frågan är om man tjänar nåt på det då man inte alltid har möjlighet att dra moms, få några garantier etc.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken första motorsåg?

Avslutat-02  
#682331 Beror ju på om det är firma eller ej..

Men det kan alltid vara något att hålla koll efter..

Användarvisningsbild

Re: Vilken första motorsåg?

JörgenO  
#682350 Jag rekommenderar varmt 445an med TrioBrake

Jag tror jag haft den i 8-9 år och den har alltid fungerat jättebra.

Begagnat tycker jag du skall undvika, det är bättre att ha "sin såg" från början o utvecklas med den.

För många av oss är nog inte sågens styrka eller "rapphet" den trånga sektorn heller.
Att man inte kan såga ner gigantiska furor som kräver 18tumssvärd o jättestark motor gör nog inte så mycket... tror det behovet är väldigt litet för många av oss.

Viktigast tycker jag är att man försöker lära sig att fila sina kedjor (eller lägga ner mycket pengar på X-cut). Det är nog för många betydligt viktigare än att ha en jättebra o stark såg. Jag är bra på det senare och försöker bli bra på det förra, finns många bra trådar om det här.

Avatar Fallback

Re: Vilken första motorsåg?

jannee  
#682355 Stihl MS 241, en såg som håller.
En första såg bör var motorstark men så lätt som möjligt.
MS 201 är en underbar såg men för smal och känslig kedja.

Avatar Fallback

Re: Vilken första motorsåg?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682393 MS 241 är trevlig i klen förstagallring. Startar på första rycket jämt när man stoppat för att brossla. I riktig skog blir den så effektsvag att man kan få vansinnesutbrott.

Avatar Fallback

Re: Vilken första motorsåg?

jannee  
#682419 Man blir kräsen med åren.
Själv började jag riktigt med en Jonsered 410, hade en Mcculloch som mestadels var på verkstad.
Den var bra förutom bussningarna till bågen, sågen var mer eller mindre lealös men i övrigt fyllde den bra sin uppgift.
Därefter en Jonsered 420 som jag också växlade upp - den bästa såg jag ägt, tog även de största träden på fastigheten, visserligen såga in i fällskäret.
Därefter blev det Jonsered 2051, men INTE blev jag effektivare med den sågen, "betydligt" tyngre visserligen mycket starkare men klumpigheten tog bort den vinst man eftersökte.
550 jag i dag har är det verkligen riv i och kanske den bästa såg jag ägt men IDAG hade jag ändå bytt ut den mot en sprillans ny Jonsered 420.
Vikten men inte minst smidigheten har för mig en avgörande betydelse.
Visst man förlorar tid vid kapning (fällning) men tar nog igen den tiden när man kvistar om det nu inte är alltför grovkvistigt.
Att man sedan kan hålla i massavedsbiten med ena handen medan man kvistar massaveden är en annan sak :oops:

Avatar Fallback

Re: Vilken första motorsåg?

Ewol  
#682471 Hade av de två valt 550n, effekt kan man inte ha för mycket av.
Finns inget så frustrerande som när sågen inte orkar. :oops:

Personligen hade jag valt denna, grymt bra pris på Stihl 261 (5600 ink moms) :-bd
https://www.granngarden.se/motorsag-sti ... /p/1266387

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).