Uppvärmning

rengöring av kopparspiral

14 inlägg 5353 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

rengöring av kopparspiral

skogshasse  
#682248 hej på er alla är det någon som vet hur man kan göre ren en kopparspiral invändigt utan att förstöra den
kan man använda citronsyra? min spiral hänger i taket i tanken så jag tänkte att man kanske kan hälla i
citronsyra i spiralerna och låta det verka några timmar och sen spola bort det eller kan det förstöra värmeväxlaren
som är en gammal kopparspiral eller har någon något annat tips som funkar?



   TS
Användarvisningsbild

Re: rengöring av kopparspiral

Gräsmark  
#682251 Hej Hasse.
Blev fundersam av rubriken om rengöring av kopparspiral. Fortsatte läsa om att göra ren den invändigt, och då blev det ändå konstigare.
Tänkte visst helt fel, och kan inte ge något tips om det du frågar efter. Inte om den andra sortens kopparspiraler heller. 😉

Avatar Fallback

Re: rengöring av kopparspiral

alias  
#682254
Gräsmark skrev:Hej Hasse.
Blev fundersam av rubriken om rengöring av kopparspiral. Fortsatte läsa om att göra ren den invändigt, och då blev det ändå konstigare.
Tänkte visst helt fel, och kan inte ge något tips om det du frågar efter. Inte om den andra sortens kopparspiraler heller. 😉


Ser att det var fler än jag som tänkte i banor av produktion av ädlare drycker...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: rengöring av kopparspiral

alias  
#682255
skogshasse skrev:hej på er alla är det någon som vet hur man kan göre ren en kopparspiral invändigt utan att förstöra den
kan man använda citronsyra? min spiral hänger i taket i tanken så jag tänkte att man kanske kan hälla i
citronsyra i spiralerna och låta det verka några timmar och sen spola bort det eller kan det förstöra värmeväxlaren
som är en gammal kopparspiral eller har någon något annat tips som funkar?


Vad är det för avlagring du ska försöka lösa upp i spiralen?

Tänker att du rimligtvis vill ha ett ämne som löser upp avlagringen och inte kopparn.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: rengöring av kopparspiral

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682256 Jag säger fosforsyra.

Avatar Fallback

Re: rengöring av kopparspiral

Avslutat-02  
#682282 Coca-Cola.
Kolsyra och fosfor...
Men hur får du in detta i spiralen?
Några bilder hade varit bra...

Hade man några hål i spiralen och la på värme på den så kanske beläggningarna kokar bort..
Annars så går ättika bra, men det är främst på utsidan man använder det...
Ättika och salt..

Avatar Fallback

Re: rengöring av kopparspiral

skogshasse  
#682294 det är en kopparspiral som hänger i taket på min ackumulatortank för tillverkning av varmvatten till radiatorkretsen i
min fastighet
ackumulatortanken är en förre detta oljetank så tanken är på 4,5 kubik
måtten är ca 300 lång 150 hög 100 cm bred och spiralen är ca 120-130 cm lång
så det jag tänkte var om det finns något man kan göra ren spiralen med invändigt för det har cirkulerat rostvatten i den
i flera år

   TS
Avatar Fallback

Re: rengöring av kopparspiral

Avslutat-02  
#682305 Så länge det cirkulerat, alltså rört på sig så är det nog bara en lättare rengöring som krävs...

Går att skölja igenom och låta dra någon dag med Coca-Cola...
Eller ättika..
Ättika är billigare per liter..

Avatar Fallback

Re: rengöring av kopparspiral

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682312
D Brown skrev:Jag säger fosforsyra.


Kan tillägga att min far hade samma problem och att jag då fixade fosforsyra till honom. Han blev nöjd, men exakt hur han gjorde vet jag inte.

Fosforsyra används även industriellt i kylslingor i t.ex kemiska reaktorer, då som löpande underhåll, t.ex vart annat eller tredje år.
Där jag tidigare arbetade skötte "värmeskötarna" sköljning av kylmantlar och slingor.

Avatar Fallback

Re: rengöring av kopparspiral

Avslutat-02  
#682332 Fosforsyra är bra, bara man är lite vaksam vid användning...

Användarvisningsbild

Re: rengöring av kopparspiral

Göt  
#682340 Myrsyra Vet jag en granne använde

Avatar Fallback

Re: rengöring av kopparspiral

jannee  
#682342 Finns något som heter badrumsrent, är helt suveränt på bl.a. koppar men löser även kalk.
Finns mer eller mindre i alla välsorterade livsmedelsaffärer.

Användarvisningsbild

Re: rengöring av kopparspiral

Ängagärdet  
#682432 Ja men i en radiatorkrets är väl vattnet surt så där lär väl inte hjälpa med något som ska lösa kalk!

Avatar Fallback
A.falck  
#682827 Räcker att bara spola med vattenteyck tror jag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).