Traktorer och processorer

Processor Vimek g30

208 inlägg 73360 visningar 41 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

samueda  
#665795 Låter bra😊

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

grålle-68  
#679850 Hej
Skall det vara lameller på båda sidor av drevet för framåt??

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

mathias24  
#681412
JohannesG skrev:Tog mig tiden att skanna in instruktionsboken: Vimek G30 instruktionsbok (PDF)
Tack vare hjälp från Fredrik ligger nu instruktionsboken här på forumet i stället för på min Google Drive!

Lamellerna är bytta på våran, men jag kommer inte ihåg vem som gjorde det. Vinschen drar riktigt bra, inga problem att dra omkull traktorn om man skulle vilja.

Vi hade nere kopplingen till backen förra hösten, men jag har dessvärre glömt hur vi gjorde. Bifogar lite bilder, men vet inte om de säger så mycket. De var mest till för att se i vilken ordning det satt och hur många shims det skulle vara. Anledningen till att vi skruvade isär den var inte kopplingen utan ett lager innanför som inte mådde så bra. Börjar du skruva så ser du snart hur det sitter ihop, ganska enkelt byggd maskin, men många rörliga delar som kan krångla.

Vad det gäller reservdelar verkar det som att Vimek kan få fram det mesta fortfarande.

Ska prova ladda ner

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

larjac  
#682108 Hej.
Håller på att försöka sparka igång en Vimek G30 som stått still i över 30 år. Var någonting som min far köpte och körde med. De problem som jag råkat ut för hittills är kraftöverföringsaxeln som var för kort och grovleken på innerröret är 38 mm mot dagens 36 mm när man ska köpa nytt.
Någon hydraulslang som läcker och måste bytas. Hydraulsågens rörbana lite stukad mm. Ska bli spännande och se om den fungerar, eller om lamellerna måste bytas.
En fundering är tillverkningsnumret som är nr 360 men jag kan inte se tillverkningsåret (tomt fält).
Är denna modell förstärkt i midjan?
/Lars

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682115 Har innerröret nån betydelse på en helt ny axel. Inte dyrare än att få ihop gammal skit. Men det finns ju mängder med olika rör att köpa på lösmeter.

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

larjac  
#682119 Hej.
Inget problem egentligen, men kommer att glappa 2 mm på klon. Det är inte bara att sätta dit en vanlig kraftöverföringsaxel heller då det är en dubbelböj mot aggregatet.

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Erre  
#682125 Den såg fin ut. Kan inte vara så många kubik som gått igenom den.
Hoppas du får igång allt. 👍

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

larjac  
#682128
Erre skrev:Den såg fin ut. Kan inte vara så många kubik som gått igenom den.
Hoppas du får igång allt. 👍


Skenet bedrar.
Som alla bilar till salu. Nytvättad. 😉

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Erre  
#682130
larjac skrev:Skenet bedrar.
Som alla bilar till salu. Nytvättad. 😉

😂
Får man fram så mycket orginallack i det skicket så är det nog ändå ok.

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#682394 Inte så att axeln räcker till om du sätter på en förlängare på tappen?
Rören får inte glappa. Hittar du inte exakt rätt rör är det bäst, men dyrare att köpa ny komplett axel, då vet du att det blir glappfritt. Se bara till att inte köpa för klen. 😉 Axeln är en vanlig kraftöverföringsaxel med vidvinkel i båda ändar.

Svårt att säga hur det ligger till med midjan, vet inte riktigt när den förbättrades. I värsta fall märker du att den inte är förbättrad. Men hoppas du slipper det. 🙂

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

larjac  
#682445
JohannesG skrev:Inte så att axeln räcker till om du sätter på en förlängare på tappen?
Rören får inte glappa. Hittar du inte exakt rätt rör är det bäst, men dyrare att köpa ny komplett axel, då vet du att det blir glappfritt. Se bara till att inte köpa för klen. 😉 Axeln är en vanlig kraftöverföringsaxel med vidvinkel i båda ändar.

Svårt att säga hur det ligger till med midjan, vet inte riktigt när den förbättrades. I värsta fall märker du att den inte är förbättrad. Men hoppas du slipper det. 🙂



Hej.
Har redan våldat bort de gamla axlarna från klonarna. Sitter bara en vidvinkel närmast aggregatet.
Ska väl på något sätt få dit nya rör.
Kommer väl mest användas till att rensa diken på skogsbilvägar på al och björk, så någon större belastning på den blir det inte. Håller det så är man glad. 👍

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#682453 Det funkar även med enkel vidvinkelknut. Men då bör man stänga av kraftuttaget varje gång man lyfter processorn. Vilket i längden blir irriterande.

Underdimensionera INTE!!! En avbruten kraftöverföringsaxel är inget att ta lätt på. Den kan slå sönder mycket i sin väg om det vill sig illa!

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

mathias24  
#685001 Hej!
Hur många är det som kör med Vimek g30 processor?
Fördelar och nackdelar?
Skicka gärna bilder o video in action på era
Saker man ska tänka på mottages tacksamt

Och vad skulle eller tar ni om man kör åt andra och borta per kubik/ timpris?


Mvh Mathias

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#685018 Hur många som kör är svårt att svara på. Men det finns ganska många maskiner.
Tänk att det är en mekanisk Hypro 300. De är ganska lika. Förutom att Vimeken inte stannar så exakt, ofta saknar längdmätning och att sågen oftast är manuell.

Läs igenom HELA tråden. Det finns en hel del matnyttigt i den. Även bild och film!

Kubikpris / timpris får någon annan svar på.

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Snacken  
#698772 Följer denna tråd då jag köpt en g30 att leka lite med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).