Verkstan

Volvo B20 med tändproblem

26 inlägg 5849 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Volvo B20 med tändproblem

Seb macahan  
#682014 Hej SFO, det var längesedan jag skrev nu och jag skäms lite att jag nu ber om hjälp...
Jag har lagt alldeles för mycket tid på en Volvo Duett A-traktor till sonen, och nu är den reg besiktad och sonen är klar med körkortet.
Men, vi har problem med fördelare. Vi ställer glappet på 0.4mm vid brytarspetsen och skruvar åt. När han har kört en stund så har de gått ihop. Ibland en halvtimme ibland 2min. Jag provade o rugga upp ytan på anläggningsytorna på brytaren och bytte till en torxskruv som går att dra lite hårdare än original spårskruv, men samma problem.
Det enda som återstår är, har jag fått fel typ av brytarspets höger istället för vänster, eller är det för mycket glapp i rotoraxeln så brytaren till slut går ihop. Om jag trycker rotoraxeln neråt och ruckar den har jag ett spel på kanske 0.5mm. hur stum ska den vara, och är det så "känsligt"?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Volvo B20 med tändproblem

onceagain  
#682022 Slits klacken ner som ligger an mot fördelaraxeln ?

Användarvisningsbild

Re: Volvo B20 med tändproblem

Seb macahan  
#682023 Nej, det verkar som hela brytarspetsen ändrar läge. Trots att jag dragit åt den så mycket det går. Axeln är slät och fin och jag la ytterst lite fett på den när vi monterade den nya brytaren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Volvo B20 med tändproblem

hfab  
#682025
Seb macahan skrev:Nej, det verkar som hela brytarspetsen ändrar läge. Trots att jag dragit åt den så mycket det går. Axeln är slät och fin och jag la ytterst lite fett på den när vi monterade den nya brytaren.

Kolla så skruven inte är för lång, så att den bottnar.

Användarvisningsbild

Re: Volvo B20 med tändproblem

Bert1  
#682028 Är frigångshål. Men är skruven för lång trasslar den in sig i vikterna

Användarvisningsbild

Re: Volvo B20 med tändproblem

Seb macahan  
#682032 Men då borde det vara några märken/skador på skruven vilket det inte är.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Volvo B20 med tändproblem

halvproffs  
#682054 Är det inte enklast att byta hela fördelaren?

Användarvisningsbild

Re: Volvo B20 med tändproblem

Seb macahan  
#682150 Ibland handlar det inte om vad som är enklast, ibland vill man förstå problemet så man har lärdom till nästa gång. Men ja visst är det enklare så, dock inte helt billigt. Får se lite hur jag gör.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Volvo B20 med tändproblem

totte  
#682240 Har du ett radiellt glapp på 0,5 mm, om jag tolkade dig rätt? I så fall är fördelaren kass, som den är. Byt eller sätt i nya bussningar om det går.

Användarvisningsbild

Re: Volvo B20 med tändproblem

Seb macahan  
#682252 Nja, du tolkade mig korrekt men jag uttalade mig utan att ha mätt. När jag ställt in gapet på 0.4mm över spetsen så kan jag tvinga axeln till ett gap på 0.5mm. Så alltså ett glapp på axeln på 0.1mm, det kan väl inte vara orsaken. Nu ikväll kopplade vi förbi och in på original tändspole och den går som en påse nötter. Hackar hostar och vill inte gå upp i varv.
Den tändspole vi använde innan var en högeffektspole, man kunde se tendens att backelit klacken blivit varm och nästa smält lite.
Men nu är som sagt original tändspole och nu ändrar sig inte gapet men motorn går fruktansvärt okänt och dåligt.
Har beställt nya brytare och kondensator. Gör nya försök i morgon..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Volvo B20 med tändproblem

fendt311  
#682257 Prova ett brytaravstånd på 0,30-0,35. Det fungerade för oss.

Användarvisningsbild

Re: Volvo B20 med tändproblem

Arvid0  
#682268 Gick den bra direkt efter justerat brytaravstånd? Vet ju inte hur budgeten ser ut men brytarlös system ligger väl runt 500:- och är bland det första jag byter till på gamla bilar. Tycker det är svårt att hitta bra kvalitet på brytare och kondensatorer. Är ventiler och tändning injusterade?

Användarvisningsbild

Re: Volvo B20 med tändproblem

fendt311  
#682272
Arvid0 skrev:Gick den bra direkt efter justerat brytaravstånd? Vet ju inte hur budgeten ser ut men brytarlös system ligger väl runt 500:- och är bland det första jag byter till på gamla bilar. Tycker det är svårt att hitta bra kvalitet på brytare och kondensatorer. Är ventiler och tändning injusterade?

För 500? Som passar till B20? Har du länk till just det brytarlösa systemet?

Användarvisningsbild

Re: Volvo B20 med tändproblem

Arvid0  
#682275
fendt311 skrev:
Arvid0 skrev:Gick den bra direkt efter justerat brytaravstånd? Vet ju inte hur budgeten ser ut men brytarlös system ligger väl runt 500:- och är bland det första jag byter till på gamla bilar. Tycker det är svårt att hitta bra kvalitet på brytare och kondensatorer. Är ventiler och tändning injusterade?

För 500? Som passar till B20? Har du länk till just det brytarlösa systemet?


https://folkraceshop.se/elektronisk-tan ... 3cQAvD_BwE

Ingen aning om kvaliten på just den dock.

Användarvisningsbild

Re: Volvo B20 med tändproblem

fendt311  
#682279 Otroligt vad billigare dom blivit. Sedan är det kanske som du säger om kvalitén.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).