Trädslag

Lindhäck

6 inlägg 3450 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lindhäck

ananders  
#678898 Jag har någon form av förvuxen Lindbäck på tomten som jag vill göra något åt av två anledningar. Den första är att träden i den med tiden kommer att bli så stora att det blir besvärligt att fälla dem. Den andra anledningen är att utanför lindarna står tre dåliga björkar som när som helst kann falla ut över vägen och en ledning.

Nu till min fråga. Finns det något hopp om att man kan dana en finare häck av de skott som kommer från lindarnas stubbar eller är det bättre att ta väck stubbarna och börja på något helt nytt.
Tanken är även att komplettera med nya plantor ett par meter vid varje sida om de nuvarande lindarna.



   TS
Avatar Fallback

Re: Lindhäck

bgl  
#678905 Vi har en lindberså som planterades 1898.
Den har under åren genomlidit många olika beskärnings- och avkapningsstrategier.
Senaste radikalen för ca 15 år sen då den va ca 6 meter hög. Kapning till lägsta möjliga stubbhöjd!
Den har överlevt allt, första året efter hårt ingrepp är skotten lite lugnare sen bär det iväg.

Användarvisningsbild

Re: Lindhäck

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682013 Med tanke på hur stora lindarna är. Så finns det rötter till det. Så det borde spruta upp stubbskott. Så det finns o klippa i.🙂

Avatar Fallback

Re: Lindhäck

jannee  
#682029 Lind och hassel liknar väl varandra när det gäller just förökning med rotskott nära stubben.
M.a.o. raka motsatsen mot te.x. asp.

Användarvisningsbild

Re: Lindhäck

SkogsBasse  
#682031 Prova att göra en "hedge laying"?

Användarvisningsbild

Re: Lindhäck

JensSkoog  
#682072 Städar upp i ett antal sådana lindehäckar varje år. Jag rekommenderar att du kapar dom som finns i den höjd du vill ha häcken minus 40 cm. Kapa ner allt av grenar men lämna 5-10 cm. Där det finns "skottdjungel", rensar du upp och lämnar de bästa. Senn kan du plantera nya plantor där det behövs.
Om du kapar de gamla träden ner till marken, får du en vansinnig mängd med stubbskott, som du du får tukta i många år innan det liknar en häck igen.
Värsta häcken jag jobbade ner var mellan femton och tjugo meter. När jag var färdig stod bara "stolpar" på 180 cm kvar. Stackaren som ägde den fick jobba i veckor med att köra bort, men efter två år var häcken snygg och tätvuxt igen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).