Motorsåg och handhållet

Sågkedjor i Test

11 inlägg 3463 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sågkedjor i Test

Ewol  
#681885 Har en kanal på Tuben som jag brukar kolla då han gör en hel del intressanta tester.
Nu har han testat ett gäng sågkedjor, bl a Oregon, Stihl, Husqvarna och några för mej okända fabrikat.

Intressant att se hur snabbt de tappar skärhastighet från ny. :-?



Mvh Jon



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor i Test

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681929 De tappar inte skärhastighet utan snarare tvärt om. Blir bara bättre o bättre ju mer spånutrymme det blir.

Det svåra för många idag är att uppnå samma resultat som de slipats. Vilket inte alltid är så optimalt. De har äve lite låg ryttarställning från start på de senaste kedjorna.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor i Test

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681948 Generellt kan man lätt säga mejseltand skär 20% fortare om man nu ska jämföra.
21BPX är hallvmejsel, 21LPX mejseltand, de är samma kedja i övrigt och rättvis jämförelse.

Här i testet blandas det lite väl friskt i tandform, kvalité och modeller.
Att jämföra samma tandform är väl det minsta man kan begära.

I just 3/8 finns ju vanlig och LP/Hobby/mini/liten eller vad man nu känner för att kalla den.

Delning är inte alltid just 3/8 utan det har o göra med drivlänksform och annat med.

Avatar Fallback

Re: Sågkedjor i Test

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681986 Er ein god del arbeid med ein sånn test så han skal ha honnør for også i gang. Litt overraska over stihl sitt kjede. Eg fekk ikkje fått nokon dreis på 3/8 full chisel kjede deiras sist eg prøvde. Er nokon år siå da, men har hørt andre sei det same. Synd han ikkje prøvde C85 kjedet frå Husqvarna.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor i Test

anersimyra  
#681994
Ewol skrev:Har en kanal på Tuben som jag brukar kolla då han gör en hel del intressanta tester.
Nu har han testat ett gäng sågkedjor, bl a Oregon, Stihl, Husqvarna och några för mej okända fabrikat.

Intressant att se hur snabbt de tappar skärhastighet från ny. :-?



Mvh Jon

Här ser man varför man bör skärpa kedjan vid varje tankningstillfälle..🙂

Avatar Fallback

Re: Sågkedjor i Test

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681996 I den forbindelse har eg oppdaga at Oregon sitt treskaft fungerer bedre enn Husqvarna sitt plastskaft.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor i Test

stegmaster  
#682276 Har nu fått kedja av annat märke från tillverkaren förr 3dje gång til min vedmaskin.
Började med Oregon, var inte jättenöjde med dessa men helt ok, sen kom dom upp med carlton i några år, dessa har sågat bra, men har jag nu haft 2 kedjeskott ( den senaste kedjan var nästan helt ny), så nu får jag Stihl 46RMH 69, som ska vara ett forstärkt harvester kedja om jag fattat rett, så ska bli spännandet att prova detta. ( Alla er .404 kedja.)

Avatar Fallback

Re: Sågkedjor i Test

Ewol  
#682296
Mange skrev:De tappar inte skärhastighet utan snarare tvärt om. Blir bara bättre o bättre ju mer spånutrymme det blir.



Syftade på att redan efter en tank så hade man tappat en hel del per kap, var kanske lite otydlig. O:-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor i Test

Erre  
#682327 Jag kör med Carlton.

Är nog bland dom sämre direkt ur förpackning som jag har testat.
Men så lätta dom är att fila och få till att gå riktigt bra. 👍

X cut är nog den som presterar bäst direkt ut kartong av dom jag testat.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor i Test

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682329
Ewol skrev:
Mange skrev:De tappar inte skärhastighet utan snarare tvärt om. Blir bara bättre o bättre ju mer spånutrymme det blir.



Syftade på att redan efter en tank så hade man tappat en hel del per kap, var kanske lite otydlig. O:-)

Jo, men så är det ofta med maskin slipat jämfört med filat, har jag märkt.
Nya kedjor är inte färdiga men bra ämne.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjor i Test

Erre  
#682330
Mange skrev:
Ewol skrev:
Mange skrev:De tappar inte skärhastighet utan snarare tvärt om. Blir bara bättre o bättre ju mer spånutrymme det blir.



Syftade på att redan efter en tank så hade man tappat en hel del per kap, var kanske lite otydlig. O:-)

Jo, men så är det ofta med maskin slipat jämfört med filat, har jag märkt.
Nya kedjor är inte färdiga men bra ämne.

Absolut.
Kedjan skär som bäst när man måste kassera den. 😔

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).