Verkstan

Specialskruvar

11 inlägg 2740 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Specialskruvar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681925 På min Ford 5640 så sitter det på flera ställen detaljer fastsatt med "skruvar som låser i "låsbleck". Dvs de har inga vanliga gängor utan det är en sån där låsbricka som sitter runt hålet i plåten. Sedan låser specialskruven i plåten.
Normalt så brukar jag peta bort dem och sätta dit vanlig skruv och mutter, men det går förstås endast när man kommer åt bakom. Alternativt dra i en grov plåtskruv.

Men, slog det mig idag, kanske man kan köpa sådana där specialskruvar, och "låsbleck" någonstans, i lite olika dimensioner?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Specialskruvar

halvproffs  
#681933
Uvskogen skrev:På min Ford 5640 så sitter det på flera ställen detaljer fastsatt med "skruvar som låser i "låsbleck". Dvs de har inga vanliga gängor utan det är en sån där låsbricka som sitter runt hålet i plåten. Sedan låser specialskruven i plåten.
Normalt så brukar jag peta bort dem och sätta dit vanlig skruv och mutter, men det går förstås endast när man kommer åt bakom. Alternativt dra i en grov plåtskruv.

Men, slog det mig idag, kanske man kan köpa sådana där specialskruvar, och "låsbleck" någonstans, i lite olika dimensioner?


Sök på clips så får du många träffar. Biltema har en hel del tex. Finns ju även blindmutternit om du vill ha det starkare. 👍

Avatar Fallback

Re: Specialskruvar

axwell  
#681935
Uvskogen skrev:På min Ford 5640 så sitter det på flera ställen detaljer fastsatt med "skruvar som låser i "låsbleck". Dvs de har inga vanliga gängor utan det är en sån där låsbricka som sitter runt hålet i plåten. Sedan låser specialskruven i plåten.
Normalt så brukar jag peta bort dem och sätta dit vanlig skruv och mutter, men det går förstås endast när man kommer åt bakom. Alternativt dra i en grov plåtskruv.

Men, slog det mig idag, kanske man kan köpa sådana där specialskruvar, och "låsbleck" någonstans, i lite olika dimensioner?


Det där simpla systemet är vanligt i amerikanska maskiner, har aldrig sett det i japanska.
Trodde inte att traktorer hade nåt sånt.

När jag behöver en mutter på oåtkommlig baksida kör jag med mutternit.
Har Biltemas som bara går till max m6, tror nog att det finns grövre också.
Du får kolla runt om du behöver större dimensioner.

https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000016802

Användarvisningsbild

Re: Specialskruvar

halvproffs  
#681937 Finns grövre. M10 och M12 finns väl? Dock behövs en tång som klarar den niten och att den blir rejält nitad annars kan den börja snurra när det går lite tyngre. Var många år sedan jag använde sådana men är grymt bra vid vissa tillfällen.

Avatar Fallback

Re: Specialskruvar

bgl  
#681940 Samma svar!
Ja det finns upp till M12 men svåra att använda. Verktyget blir stort, dyrt och kräver ändå muskler.
Niten tenderar att fastna bara i hålet och slirar vid nästa demontering. 🤬

Avatar Fallback

Re: Specialskruvar

550  
#681944 Helst ska man kunna se att blindnitmuttern har kragat ut ordentligt, som den oftast gör om man har bra verktyg. Även om man lyckas dra i en skruv utan att den roterar kan den lossna helt (dras ur plåten) om det är höga laster.

Är det sådana här satser du tänkte på?
https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/fastelement/sortimentsatser/karosseriskruvsats-160-delar-2000019926

På bilar har jag sett sådana låsbleck i plast. Plasten rostar inte, men å andra sidan var skruvarna fastrostade i plasten. Jag gissar på att Biltemas sats inte har bättre ytbehandling än skruvar från fabrik, så det lär rosta fast ännu fortare.

Avatar Fallback

Re: Specialskruvar

axwell  
#681951
550 skrev:Jag gissar på att Biltemas sats inte har bättre ytbehandling än skruvar från fabrik, så det lär rosta fast ännu fortare.


Rost är nog inte problemet, aluminium rostar ju inte men är väl inte kompis med en del andra metaller.
Rostfria (A4) skruvar, eller det du har med aluminumpasta på så oxiderar det inte.

Avatar Fallback

Re: Specialskruvar

550  
#681963
axwell skrev:
550 skrev:Jag gissar på att Biltemas sats inte har bättre ytbehandling än skruvar från fabrik, så det lär rosta fast ännu fortare.


Rost är nog inte problemet, aluminium rostar ju inte men är väl inte kompis med en del andra metaller.
Rostfria (A4) skruvar, eller det du har med aluminumpasta på så oxiderar det inte.


Det jag skrev om rosten var för skruvarna i länken, som säkert är av stål och inte aluminium. Särskilt för bilar är miljön aggressiv med saltet på vintern.

Kan säkert också bli galvanisk korrosion på blindnitmuttrarna av aluminium, om de sätts mot stålplåt. Men det är ganska miljöberoende så svårt att säga något säkert när man inte är expert på området. Är det torrt så brukar det väl gå fint?

Användarvisningsbild

Re: Specialskruvar

halvproffs  
#681967 Dom få gånger jag använt blindnitmuttrar har jag inte märkt att det rostat på något sätt.
Har ju kunnat låna proffsgrejor av ett företag på orten.
Är det så att man av någon anledning (kan vara många) inte kan svetsa fast en mutter så är detta en enkel lösning om det inte ska skruvas i och ur många gånger.

Användarvisningsbild

Re: Specialskruvar

Fredi  
#681969 Är det sån modell @Uvskogen letar efter? Dessa tycks vara nån modell som VW använder. https://www.motonet.fi/fi/tuote/471835/ ... VAG-211kpl

Användarvisningsbild

Re: Specialskruvar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681972
Fredi skrev:Är det sån modell @Uvskogen letar efter? Dessa tycks vara nån modell som VW använder. https://www.motonet.fi/fi/tuote/471835/ ... VAG-211kpl


Tack! Just den typen men jag behöver längre!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).