Sågtimmer

Grovt timmer

57 inlägg 26972 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Grovt timmer

rejser  
#681444 ,

Ligger inte Bjärnareds sågverk i Halland?

Hade för mig att de i alla fall har köpt grovtimmer.

MVH
Alias


Dom gillar grovt om det är riktigt bra kvalitet. Duktiga på att hitta dom som betalar bäst för det dom själva inte vill behålla också

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer

Sture Andersson  
#681715
Sture Andersson skrev:http://www.forimp.se/nyhetererbjudande/grovt-grantimmer

Nån som har koll på dom här .

Kolla med dom här ,förstog att dom betala lite mer än södra för det grova ,men man kan undra om man räknar med ,
sertifieringen och efterlikvid om det är mat på det.
Fundera på detta med grovleken ,när det är för grovt i rotändan brukar jag tälja runt med motorsågen så jag får ner diametern ,kan man göra det toppen med om det bara är typ 5 cm för grovt?Annars får man väl hugga rotstocken 375 ,och hoppas på att nästa faller in på 550.Sen får man väl erkänna att så grov skog har ofta röta i rotändan och då löser det sig ändå .

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer

ÅsaNisse  
#681722
rejser skrev:,

Ligger inte Bjärnareds sågverk i Halland?

Hade för mig att de i alla fall har köpt grovtimmer.

MVH
Alias


Dom gillar grovt om det är riktigt bra kvalitet. Duktiga på att hitta dom som betalar bäst för det dom själva inte vill behålla också


Det är bara det att de vill inte ha virket längre bort än ca4-5 mil. Kollade med dom 7 mil bort från sågen, men det var inte intressant med en post på kanske 100 m³to gammelskog.

Användarvisningsbild

Re: Grovt timmer

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681746 Kan det varit att det just var gammelskog som gjorde att de avböjde? Normalt har dessa sågverk stort uttagnings område. Vallnäs borde nog snitta på 75 km.

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681790
Tåndemåla skrev:
Mangan skrev:Även för de som vill avverka senare för att maximera genomsnittliga tillväxten.

Det måste bli ruskigt tätt om man skall undvika 38+cm i stockarna.

Rent teoretiskt skulle jag vilja ha en film där du pekar ut de trägen som är 38 i topp efter valfri längd. . Har du 20 träd /ha är du ju bra om du ja. Peka ut dessa. 38 är bra grova träd..


Kan du förtydliga? Det är svårt att mäta toppmåttet på rotstocken innan trädet är fällt, men om du talar om vilken bröshöjdsdiameter bark du vill ha (gran resp tall), kanske jag kan mäta lite. Är själv nyfiken på hur mycket såna här träd jag har. Säg att träden är 25-30m höga.

Jag har i alla fall lärt mig att en stock med 50 i topp måste jag göra kort (ca 3,7m) för att få upp den på kärran utan ett jäkla massa bök.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grovt timmer

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681878 Tror du har svarat själv på din fråga.
Ett träd på 50 cm ligger på över 2,2 m3 sk vid 30 m och är ett tämligen grovt träd. Har du 20-30 sådana per hektar?

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681893 Jag trodde du vill veta vilka som var 38+ i topp? Kan du inte tala om vad det skulle motsvara i brösthöjd, så kan jag gå ut och kolla?

Om jag läser planen så är det 0,3 ha nära gården som jag tänkte ta själv, medeldia 40cm.

Har en större avdelening med 1500 m3sk där medeldia är 36, misstänker att även där är den del träd lite för stora.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grovt timmer

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681898 Det är inte så många som är övergrova i ett bestånd på 40 i DGV om det inte är syror dimaeterspridning. Men då är det sällan att det blir över 35 cm hur som hur. Det jag menade var att hittar du 20-30 träd på ett ha är det extremt grov skog. Då jag gör så många uppföljningar på avverkningar så har jag hygglig koll på hur mycket grovtimmer det faller ut. Faller det inte ut grovtimmer är posten så klen att du tappar mer på att fler av de bäst betalda stockarna inte nås.

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681903 Då borde du ha full koll på vilken ungefärlig brösthöjdsdiameter på bark som gäller för att det ska bli 38+ på första stocken. 50 i brösthöjd på bark borde räcka?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grovt timmer

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681905 På västkusten 48-52 cm på östkusten 50-58 cm

Användarvisningsbild

Re: Grovt timmer

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681906 Bygger på att det finns minst 450 m3/ha

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681909 Nej, jag har mer åt 300 m3sk/ha.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grovt timmer

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681910 Det är ju ovanligt lite. Om du har så grova träd. Ett sådant träd utgör då ett träd 6% av totala volymen.

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681915
1606209721_skaermbild_2020-11-24_10-21-18.png


Ett exempel, på vad vi här kallar "bonnaskog". Väldigt trevlig att orientera eller plocka svamp i, med bärris på marken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grovt timmer

rejser  
#681928
ÅsaNisse skrev:
rejser skrev:,

Ligger inte Bjärnareds sågverk i Halland?

Hade för mig att de i alla fall har köpt grovtimmer.

MVH
Alias


Dom gillar grovt om det är riktigt bra kvalitet. Duktiga på att hitta dom som betalar bäst för det dom själva inte vill behålla också


Det är bara det att de vill inte ha virket längre bort än ca4-5 mil. Kollade med dom 7 mil bort från sågen, men det var inte intressant med en post på kanske 100 m³to gammelskog.


? Vi bor nog iaf 20 mil ifrån och använder dem ofta.
Vi kanske har mer skog dom vill ha på sikt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).