Avverkning (slutavverkning)

Betalning för intrång.

16 inlägg 10633 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Betalning för intrång.

wigge  
#67863 Hur mycket skall man ta betalt när rågrannen varit inne på ens skifte & huggit?
Per träd eller kubik?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Betalning för intrång.

dexter  
#67889 va denna person inne på din mark och hugg otillåtet? =/

Användarvisningsbild

Re: Betalning för intrång.

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67894 Finns en liknande tråd om jag minns rätt, där en kille med sommarstuga blev av med sin enda gran, han fick förslag på allt mellan en flaska wiskey till en halv miljon eller något sådant....

Men det hela beror väl på vad det är för en granne, är det en bra granne som du har bra kontakt med räcker det väl med virkesvärdet.
Är det en granne som du vill "sätta åt" eller vad man nu ska säga kanske du ska bråka lite mer och begära lite bättre betalt.

Är det ett skogsbolag som huggt åt grannen och tatt lite fel på gränsen ska du nog begära rejäl ersättning!

Hur mycket skog rör det sig om??

Avatar Fallback

Re: Betalning för intrång.

IT-SKOGVAKTARN  
#67926 Rör det sig om vanlig skogsmark och någon råkat hugga på fel mark och den som har gjort det handlat i god tro så tar du betalt i kubik. Det finns ju rättsfall på detta såklart och man får ersättning enl. normalprislista om man väljer att driva det vidare.

Är det däremot andra värden som tex. ändrad utsikt som blivit förändrad kan det bli annan typ av ersättning.

Avatar Fallback

Re: Betalning för intrång.

wigge  
#68025 är ett skogsbolag som köpt avverkningen av rågrannen och dom har varit å snitslat ut vars de skall huggas men skördaren har likförbannat kört utanför snitslingen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Betalning för intrång.

Golddigger  
#68054 Dåligt snitslat??..Eller..?

Avatar Fallback

Re: Betalning för intrång.

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68111 Dubbla virkesvärdet är lite av praxis här.Kräv det,minst. Att bara ersätta virkesvärdet ger ju inte något incitament till att vara noggrann.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Betalning för intrång.

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68118 Hur många träd handlar det om och vilken grovlek på dom i roten?

Avatar Fallback

Re: Betalning för intrång.

wigge  
#68169 Kring en 15 tallar cirka 50 cm i roten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Betalning för intrång.

IT-SKOGVAKTARN  
#68197 Virkesköpande bolag är rädda om sitt ryckte så det gör ni upp i godo. En annan praxis som tillämpas är rotdiametern får gälla som brösthöjdsdiameter. Virket klassas till något bättre än omgivningen. Ingen avverkning eller skotningskostnad dras av på virkeslikviden.

Användarvisningsbild

Re: Betalning för intrång.

Skogshuggarn  
#68420 Håller med Nisse här.

Tumma stubbarna ordentligt/räkna på maximalt SI och kräv dubbla m3fub priset, utan avdrag!.
Är det frågan om AU så har köparen ansvaret - inte markägaren, och därmed behöver det inte utmynna i några "personliga konflikter".

Avatar Fallback

Re: Betalning för intrång.

IT-SKOGVAKTARN  
#68432 Visst ska man ha en bra ersättning om någon hugger på fel mark, men kräv inga fantasi summor. Värdera relationen med virkesköparna i området. Skogssverige är inte stort, virkesköpare är också människor, se till att du som markägare inte hamnar på listan som "besvärlig skogsägare"

Användarvisningsbild

Re: Betalning för intrång.

halvproffs  
#68439 Skulle inte förvåna mig om bolagen har lista för"besvärliga skogsägare". Virkesköpare finns det många, så begär dubbla värdet som Nisse skriver.
Är dom rädda om sitt rykte? Tycker inte det. Inköparen på bolaget här kom fram till centrum och sa efter ett virkesköp: Nu har man lurat en bonde till! Dom som avverkade i kraftlinjen här, körde in i min ungskog och körde ner 30 träd ca 7m långa. Jag ringde upp entreprenören och begärde 100kr st, som han betalade utan prut. Sen blev det djupa spår efter skotaren så jag tog kontakt med den ansvarige för linjen, och jag fick det tilljämnat + dikat.
Självklart ska man se till att få en bra ersättning, dels för skadan, dels för att dom måste lära sig någonting av det.
Är det för billigt då skiter dom i det sen också.

Användarvisningsbild

Re: Betalning för intrång.

Skogshuggarn  
#68473
IT-SKOGVAKTARN skrev: se till att du som markägare inte hamnar på listan som "besvärlig skogsägare"


Finns det listor för sådant?!? :surp: :shock: :surp:
Då är jag garanterat med på ett par stycken. :)) :wink: :))

Skämt åsido!,,,,

Tycker inte att skogsägaren ska "krypa" för virkesköparen, när ett uppenbart fel är begånget, typ
körskador/överhuggning osv, utan då är det bara att hävda sin rätt - punkt slut!
Däremot bör man, som påpekat, hålla sig på en "realistisk nivå" för skade/intrångsersättningen.

Avatar Fallback

Re: Betalning för intrång.

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68489 Haha listor för sådant, ja det finns det kanske!

Viktigast som tidigare skrivit är ju att vara relistisk i sitt krav och inte sitta hemma och gugga händerna och tror man kan kräva vad som helst, oftast blir man då den stora förloraren i framtiden. Sådant kommer folk ihåg i årtionden...

Fel sker ju och den som aldrig för fel gör ju inget öht. Dock ska man vara snabb med att erkänna felet/skadan och utan knussel ersätta/laga det skadade till ett rimligt pris/ersättning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).