SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsnyheter

De som får frisedel från Skogsvårdslagen

27 inlägg 10246 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: De som får frisedel från Skogsvårdslagen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681516 Vita med lite rött och blått på. Man brukar få ett brev också. Hos mig synade de ut lämpliga "evighetstallar" vilket var rätt överflödigt eftersom jag ändå ställde en fröträdsställning.

Elmia
Avatar Fallback

Re: De som får frisedel från Skogsvårdslagen

nilsszzon  
#681632 okej , nej då var det inte SS som varit framme, hörde inget och var enbart en enkel snitsel så blev lite ställd att jag missat ngt när jag gick och rensade lite i bäcken ( ajabaja)
hur är det med evighetsträd? har de koll på var dessa finns? om man inte hört ngt så att säga

jag har en monstertall som farsan vill ha som evighetsträd själv men som jag vill ta ner då den inte agerar som frötall utan enbart är mäktig och jag är rädd för att där kommer err förbud mot att hugga på den samt att om det stormar illa så tar den med sig den 10 åriga granplanteringen...

sist jag avverkade var SS ute och kollade på en ekdunge jag hade som var mindre än 0,5ha så de kunde inte sätta den som ädellöv och sen passade jag på att fråga om en remsa med äldre bok träd som jag ville ha ner för jag skulle plantera björk och fråga om jag fick ta ner dessa 5-6 träd på rad och det var inga problem tyckte han , tvärtom va han lite förståndig och sa att om jag skulle plantera skulle de bara ställa till med besvär i framtiden

Avatar Fallback

Re: De som får frisedel från Skogsvårdslagen

isteskog  
#681650 Lyd farsan och spar "monstertallen". Skulle den falla så inte tror jag den förstör någon granplantering helt. Någon enstaka gran kanske går av, men allt är väl inte pengar heller? Spar själv tallar som evighetsträd när jag avverkar. Det tillhör skogsägarens eget ansvar att sköta mångfalden så att vi inte får någon större förmyndare som bestämmer över oss!

Avatar Fallback

Re: De som får frisedel från Skogsvårdslagen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681651 Mycket av naturvårdsmuppandet kan man tvivla på nyttan av men evighetstallar är trevligt. Såna har jag många.

Avatar Fallback

Re: De som får frisedel från Skogsvårdslagen

nilsszzon  
#681652 jag tycker också det är fint och sparar alltid en hel del frötallar , men denne står lite dumt till för har gallrat i bokskog där den står i gränsen mot gran på full fart upp
sen absolut pengar är inte allt men bra nära , skog är dyrare än F*N och jag vill gärna ha mångfald men inte förbud på mina marker.... var mest ute efter om de hade ngn registrering av träden de "märker" ut eller det är upp till var och en av markägarna.

en granne hade fått böter för att sågat upp ved i en fin bokskog, denne var inte klassad så han ringde och frågade vad de menade , de svarade att nej men de var på väg att registrera den... böterna slapp han men intrånget är kvar...

Avatar Fallback

Re: De som får frisedel från Skogsvårdslagen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681784 Varje enstaka träd kan de rimligtvis inte registrera. I brevet jag fick stod det att de som de snitslat var "exempel på " evighetsträd. Vad jag förstod så kunde man lämna vilka som helst. Eller inga alls för de har inte lagliga befogenheter för allt de hittar på. Men i det här fallet var vi hyfsat överens och det som de snitslat var vad som brukar kallas " generell hänsyn." Vet inte varför de var så alerta just på min avverkning men jag tror att det var för att jag skickade avverkningsanmälan själv och inte genom något bolag.

Avatar Fallback

Re: De som får frisedel från Skogsvårdslagen

nilsszzon  
#681891 nej man tycker ju inte det , får se hur jag gör. tallen har klarat sig de sista 2 avverkningarna ( ljushuggning i boket ) så mkt möjligt den klarar sig ett tag till men dagen den bryts pga storm så vet jag vad jag kommer att tänka och känna....
tack för dina svar skogsola du verkar bra påläst!

Avatar Fallback

Re: De som får frisedel från Skogsvårdslagen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682018 Den gången den bryts så får du liggande död ved och kan känna dig extra miljöstolt. Brukar inte hända så mycket i en plantering bara för att de ramlar. Skadorna blir när man hämtar dem.

Avatar Fallback

Re: De som får frisedel från Skogsvårdslagen

Pierre Kjellin  
#683265
Skogsola skrev:Vam som helst kan ju anmäla om man ser ett pågående lagbrott. Det har inte SS ensamrätt på. Det kunde ju vara kul att prova. För att "testa lagstiftningen" som Herman Sundkvist säger.

Sivert Öderyd, som jag intervjuade, hade under sin tid som skogsvårdsförman på dåv Skogsvårdsstyrelsen inte några befogenheter att ändra eller fatta några egna beslut, enligt honom själv.
Att inte andra i trakten anmält de misskötta hyggena som brott mot Skogsvårdslagen kan man tycka är konstigt. Jag tror det beror på att man är rädd för att hamna i osämja med grannar, jaktlaget mm. Det är ofta svårt och jobbigt att sticka ut hakan i små samhällen..

   TS
Användarvisningsbild

Re: De som får frisedel från Skogsvårdslagen

Mellberg  
#683271 Skogsvårdsstyrelsen var en länsmyndighet och hade oftast en mycket god kännedom om sina skogsägare på distriktsnivå. Det var skogsvårdskonsulenterna som hade mandat att genom i första hand råd och anvisningar ålägga skogsägare åtgärder enligt skogsvårdslagen. Få ärenden ledde till vitesföreläggande eller åtal.

Statens skogar stod länge utanför skogsvårdslagen och de föryngringsytor du förevisat härrör säkert från den tiden. Contortan var ny 1970 och man hade inte riktigt kläm på "lämpliga provensienser" och ståndorter den första tiden.

En förman var normalt arbetsledare för skogliga beredskapslag.

Dagens SS har skärpt föryngringskontroll via laser och helikopterinventering och ingen kommer idag undan skogslagarna. 😎

Avatar Fallback

Re: De som får frisedel från Skogsvårdslagen

isteskog  
#683307 Jag vet åtskilliga i mina hemtrakter som går under radarn när det gäller föryngringskontroll ....... 🙃

Användarvisningsbild

Re: De som får frisedel från Skogsvårdslagen

halvproffs  
#683324
isteskog skrev:Jag vet åtskilliga i mina hemtrakter som går under radarn när det gäller föryngringskontroll ....... 🙃


Samma här. Vi får se om det ändras efter flygkontrollen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).