Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

"Rättviksmodellen"

8 inlägg 11216 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

"Rättviksmodellen"

bgl  
#667544 Lubecksmodellen känner många till, men vad är Rättviksmodellen för kontinuitetsskogs bruk?
Jag fick i går kväll en fråga från bekant som läst en insändare i VLT.
https://www.vlt.se/artikel/kulturdebatt ... m-sin-skog
Skribenten är docent i fysik (!) och delar av innehållet påminner om talesättet: ´skomakare bliv vid din läst´
Mot slutet finns en bild från en avverkning i Rättvik, den påstås visa på kontinuitetsskogsbruk.
Det var den bilden som jag bads kommentera. Överlåter frågan om detta är kontinuitetsskogsbruk till Lars Lundqvist och andra intresserade.
1600672078_raettviksmodellen.jpeg




   TS
Avatar Fallback

Re: "Rättviksmodellen"

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667555 Rättviksmodellen brukar inte syfta på skogsbruk utan på ett arbetssätt inom myndighetsförvaltning, vanligen kommunala miljö och byggnämnder.

Avatar Fallback

Re: "Rättviksmodellen"

bgl  
#667564 Ordleken var alldeles för lockande!

   TS
Användarvisningsbild

Re: "Rättviksmodellen"

p till p  
#681502 Bilden såg ut som en gallring om det kommer upp någon föryngring så blir det nog gran och gran är ju inte omtyckt.

Användarvisningsbild

Re: "Rättviksmodellen"

Lars Lundqvist SLU  
#681627 Det är en helt vanlig gallring i tallskog. Det ser ut som vilken gallring som helst.

Avatar Fallback

Re: "Rättviksmodellen"

isteskog  
#681631 Trodde inte jag själv höll på med kontuinitetsskogsbruk..... Men ska man gå efter bilden så är det ju så jag sköter skogen ..... 😎

Användarvisningsbild

Re: "Rättviksmodellen"

Lars Lundqvist SLU  
#681638 Nja, det är nog mer hyggesfritt. All gallring är ju hyggesfri...

Användarvisningsbild

Re: "Rättviksmodellen"

Bumpkin  
#681644 Han fick även svar från skogsbrukets sida.

https://www.vlt.se/artikel/kulturdebatt ... p-kulisser

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).