Motorsåg och handhållet

Pris på begagnad Jonsered 2094

22 inlägg 11867 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Pris på begagnad Jonsered 2094

zebylon  
#291990 Hej,

jag är erbjuden en jonsered 2094, i väldigt fint skick, bara använd ett fåtal gånger.

Priset är 5500 sek.

Är det normalpris, vad kan man betala?

2094 är väl en bra såg? Kanske är den för stor och tung.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Pris på begagnad Jonsered 2094

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292004 spørs kva du skal ha ho til dersom den tilsvarer HVA 395 XP Så er ho stor og tung ja men veldig god til å kappa grovt med, synes kanskje prisen var litt høg er jo ikkje nytt.

Användarvisningsbild

Re: Pris på begagnad Jonsered 2094

anersimyra  
#292006
zebylon skrev:Hej,

jag är erbjuden en jonsered 2094, i väldigt fint skick, bara använd ett fåtal gånger.

Priset är 5500 sek.

Är det normalpris, vad kan man betala?

2094 är väl en bra såg? Kanske är den för stor och tung.
Sågen kostade ny runt 10.000 inkl moms. Hur gammal är sågen ? Jag har själv HVA 394 tillverkad 1995 i nära nyskick. Tar man åldern i beaktande ska min såg inte kosta många kronor begagnat. Trots skicket är halva nypriset för mycket, en tredjedel av nypriset inkl moms kan för min såg vara ett rimligt pris. Ja, sågen är stor och tung, den lämpar sig främst för de riktigt stora och grova träden, svärdslängder från 28 till 36 " är " lagom " till sågen. Som sagt, sågen kommer enbart till användning till de riktigt grova jobben, rätt sällan med andra ord. Köper du t.e.x Dolmar 7910. HVA 372 / 576 har du sågar som klarar det mesta, de är dessutom mer användbara än " storrular " som 394:an.. :smile:
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Pris på begagnad Jonsered 2094

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292062 Sågar i den här storleken är också utmärkta som sågverkssågar, antingen med ett "fast" sågverk (Lennarsfors eller Solosågen) eller med en mindre modell typ Big Mill

Avatar Fallback

Re: Pris på begagnad Jonsered 2094

zebylon  
#292231 Tack för era svar,

jag har slagit saken ur hågen. Som flera sa är ju priset för högt. Jag pratade med min lokala Jonseredförsäljare, han hade en gammal 2094, stod på ett oljefat, det var hans egen men han ville inte sälja den. Han hade huggt egen ved, väldigt grovt, med den. Den hade nypt två gånger i motorn. Om jag säljer den får jag bara skit tillbaka, tyckte han. Den är dessutom onödigt tung, Han förslog en Jonsered 2260.
För mycket pengar tycker jag. Ska se om jag kan få igång min gamla Hva 254

Det vore bra att ha en såg att bara fälla med. Som det är nu så använder jag min Jonsered 2152 med 20 tum svärd att fälla med, sen byter jag till 13 tum att kvist med. Man tröttnar på detta ideliga skruvande.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pris på begagnad Jonsered 2094

Peteflamingstar  
#292237 Maskinklippet.se säljer just nu (i mitt tycke) rätt billiga Husqvarna 560, köper du en utan handtagsvärme kostar de 6900:- inkl moms. Fast kanske dyrt om man inte använder den jämt. Försök annars få tag i en Hva 555, i princip samma såg som 560, en halv häst svagare men också billigare. Starka så det räcker, fast orangea...

Användarvisningsbild

Re: Pris på begagnad Jonsered 2094

stegmaster  
#292300
zebylon skrev: Jag pratade med min lokala Jonseredförsäljare, han hade en gammal 2094, stod på ett oljefat, det var hans egen men han ville inte sälja den. Han hade huggt egen ved, väldigt grovt, med den. Den hade nypt två gånger i motorn.


Hmm, min ÅF har ochså en 2094 som nypt två gånger, han tror dock det er kunden som varit för snål med oljeblandningen i bensinen. :???:
Ska vel vara 3 eller 4% olja i dessa, eller????

Användarvisningsbild

Re: Pris på begagnad Jonsered 2094

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292310 2% om oljan är värd namnet, Aspen funkar fint.
Går de varma eller magert hjälper det inte oavsett vilken o hur mycket olja du har...

Användarvisningsbild

Re: Pris på begagnad Jonsered 2094

totte  
#292350 Oljeblandningen skall som Mange säger vara samma som för alla andra sågar, med modern olja, 2 - 2,5 %. Tror att kunden varit för snål med att skruva ut H-munstycket. Är den för magert justerad så blir den överhettad och nyper. Särskilt känsligt på stora sågar som ofta får arbeta mycket hårt med grov kapning eller i sågverk.

Användarvisningsbild

Re: Pris på begagnad Jonsered 2094

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292371 Det verkar som flera har haft problem med skurna sågar. Jag köpte en beg 2095 med ny orginalcylinder/kolv som uppenbarligen gått som sågverkssåg (vilket jag också i huvudsak använder den till) eftersom gängorna till svärdsbultarna var utslitna. Att öka oljeinblandningen är meningslöst, det ryker bara mera, bättre att ge den lite mer bränsle på högvarv.

Användarvisningsbild

Re: Pris på begagnad Jonsered 2094

palbin  
#292380 Man kan köpa nya 395xp från Tyskland för högst 8000 kr
inkl porto via ebay.de - jag har köpt 2 styck ... .

395xp är en just såg - märkbart mer power än mindre Hva
men samtidigt avsevärt mindre "bulkig" än 3120xp ... .

PS. Det finns föresten några gängade hål (kanske M6 eller
så vad jag kommer ihåg från ganska daterade synintryck)
i "fronten" på 395xp - är de för sågverksmontering, eller?
(Jag har tänkt att det måste vara vad de är till för ... .)

Användarvisningsbild

Re: Pris på begagnad Jonsered 2094

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292463
palbin skrev:
PS. Det finns föresten några gängade hål (kanske M6 eller
så vad jag kommer ihåg från ganska daterade synintryck)
i "fronten" på 395xp - är de för sågverksmontering, eller?
(Jag har tänkt att det måste vara vad de är till för ... .)

Kan du visa bild på det?

Användarvisningsbild

Re: Pris på begagnad Jonsered 2094

Olle Jonsson  
#681446 Jag har en fabriksny Jonsered 2094 om någon är intresserad. Jobbade på Jonsered på -90 talet och fick denna som avskedsgåva då jag slutade. Finns i Göteborg. Fullutrustad med runt "wrap around" handtag, spikes, 36 eller 42 tums svärd (är lite osäker). Pris får diskuteras.

Användarvisningsbild

Re: Pris på begagnad Jonsered 2094

Kjohan  
#681576 Intresserad av sågen:)

Användarvisningsbild

Re: Pris på begagnad Jonsered 2094

Olle Jonsson  
#681584
Kjohan skrev:Intresserad av sågen:)

Du kan höra av dig till mig på mail ojonsson@telia.com eller mobil 070 5700988
Olle

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).