Massaved

Flis istället för massa?

27 inlägg 24222 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Flis istället för massa?

Seb macahan  
#592248
Skogsola skrev:Testade lite med långkran och gripsåg ett tag för länge sen men då havererade biobränslemarknaden totalt. Funderade lite på klipp på skotare i senare tid men det blev aldrig av. Bolaget har ett sortiment de kallar "delkvistat" där de kör stammarna genom aggregatet så kvistarna knäcks men med kvistknivarna öppna. Men handlar det om små mängder är det bättre att göra massa där det finns rutiner för att mäta enstaka buntar. Biobränsleköparna vill ha stora högar.


Det gäller nog att ha lite tur gällande aktörer. Här tycker jag nog att intresset har ökat även för de små högarna. Många resonerar som så att de aktörer som hämtar små högar får även vara med på de stora o vice versa. För några år sedan var det mer ointressant hur stora högarna än var. Det var mycket strul om vältor som aldrig blev hämtade mm.
Tror att det är klokt att sälja groten separat. Mina erfarenheter är att det näst intill alltid blir liggande när en virkesuppköpare är inblandad. De plockar russinen i kakan o den där grot vältan är mest till besvär.
När man har sålt till några lokala aktörer så får man julhälsningar och då och då lite uppmaningsbrev att man gärna får kontakta dem för leverans. Absolut ingen hetsjakt på grot men man verka ha blivit mer mån om sina råvaruleverantörer. Nu har vi ganska lite bolagsskog i närheten och alla liten som stor skogsägare blir ju då en viktig del i råvaru ledet.
Skogsnäringen är så full av traditioner och gamla valda sanningar, men det har tagit lite tid för grot men jag tycker mig nu skönja en lite mer positiv attityd i alla fall här. Vi får väl se efter anstormningen av allt borre virke..... :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Flis istället för massa?

Skotar Jocke  
#594033 Jag var för ett antal år sedan och körde skyttel till en Silvatec beståndsgående frontmatad flistugg i Danmark.
Denna beståndsgående flistugg föregicks av en "klipp" som lade helträd i stickvägen i gallringen och sedan tog gallringsvirket i sidorna för att sedan ligga och torka i skogen ett tag.
Därefter kom den beståndsgående "tuggen" och flisade.
Helträdsuttaget var tydligen marginellt i de ganska bördiga jordarna och mängden flis ökade med helträd så att massa priset kompenserades.
Danskarna har ju litet behov massaved då dom inte har vad jag vet, inte har några mängder av massafabriker men ett stort antal värmeverk.
Med tanke på alla "sallads kommunister som inte vill frysa på vintern" i Sverige och vill ha biobränslen samt antalet värmeverk som växer borde behovet av biobränsle öka och lönsamheten att med t.e.x en klämbanks utrustad Terri med "klipp" från blötmark dra helstam till fast mark för flisning vara möjlig.
Själv har jag ingen koll på priser för denna hantering men kanske någon här vågar ge sig på att räkna lite om det kan vara lönsamt i Sverige ?
Konceptet är intressant tycker jag då det står många ton "bråte" på blötmark som inte skadas av att gallras till något snyggt ;)
Givetvis kommer massaindustrin att skrika högt men det ger kanske högre priser och den som betalar bäst får ju nyttja träfibern...
Det kostar att ligga på topp ;)

Avatar Fallback

Re: Flis istället för massa?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681526 Skickade flisved i våras, fick 210 kr/m3. Efter semestern hörde jag det var 140 kr. Milda vintrar samt nu hur mycket torrt borrvirke som helst.

Avatar Fallback

Re: Flis istället för massa?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681534 Marknaden är stendöd. Har framkört borrvirke som jag inte ens ids sälja.
Funderar på att fylla vägar med det.

Avatar Fallback

Re: Flis istället för massa?

Amatörhuggare 62  
#681590 Ja hörde idag,att flisveden.
Var nere i 50 kr.
Så rekomendation var.
Eldar du med ved.
Så behåll det.

Är ju bara hur man,ska lagra det.
För gammal ved,brinner ju dåligt.

Avatar Fallback

Re: Flis istället för massa?

Avslutat-02  
#681593 ja om den ligger ute ja..
ved som ligger klyvd klarar sig bättre..

Avatar Fallback

Re: Flis istället för massa?

Amatörhuggare 62  
#681606 Ja hel stam ,blir tjäll.
Man kan ju bygga ett enkelt tak.
M luft i mellan tak å ved.

Presenning är ju inte bra.
Lätt d blir svamp.

Avatar Fallback

Re: Flis istället för massa?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681611 Vi har några miljoner kubik borrvirke att klyva så det är bara att slipa yxorna och sätta igång. 🤣

Avatar Fallback

Re: Flis istället för massa?

isteskog  
#681630
Amatörhuggare 62 skrev:Ja hörde idag,att flisveden.
Var nere i 50 kr.
Så rekomendation var.
Eldar du med ved.
Så behåll det.

Är ju bara hur man,ska lagra det.
För gammal ved,brinner ju dåligt.

170kr för energiveden (stamved) är det iaf här uppe ....än.... 🤔

Användarvisningsbild

Re: Flis istället för massa?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681657 Södra Sverige betalar klart bättre för barkborre virket 265-400kr/fub. Tyvärr tar den milda hösten snabbt ner kvaliteten på 1600 så det faller ut tämligen mycket brännvidd ändå.

Användarvisningsbild

Re: Flis istället för massa?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681658 Södra Sverige betalar klart bättre för barkborre virket 265-400kr/fub. Tyvärr tar den milda hösten snabbt ner kvaliteten på 1600 så det faller ut tämligen mycket brännvidd ändå.

Avatar Fallback

Re: Flis istället för massa?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681659
vinterrojarn skrev:ja om den ligger ute ja..
ved som ligger klyvd klarar sig bättre..

Förbrukar ca 10-15 m3/ år, och har drygt 30 ha gallringsskog.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).