ATV och UTV i skogen

100 liters plasttunna som lunningskon?

24 inlägg 6476 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

100 liters plasttunna som lunningskon?

Ent  
#681505 Jag tänkte kapa av en plasttunna liknande de på bilden och ta hål i änden så att den kan funka som lunningskon. Då borde det underlätta för kran, vinschmotor och batteri när man ska spela hem svåråtkomliga grovsingar. Jag har ju ett par ca 200 l tunnor men de används för regnvatten. Lite onödigt stor diameter dessutom. Är det någon som vet ifall det finns 100 l av denna typ av plasttunnor, och i så fall var?



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: 100 liters plasttunna som lunningskon?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681513 Rödfärg brukar komma i såna tunnor. De är mindre än 200 liter men mer än 100. Fast man kan tvivla på att de håller för sån behandling.

Avatar Fallback

Re: 100 liters plasttunna som lunningskon?

Ent  
#681517 OK, jo tunnorna bör vara lika robusta och i samma typ av seg plast som de på bilden. Vet inte varifrån fadern fick de befintliga 200 l tunnorna heller, 70- eller tidigt 80-tal. Kunde ju ta en sådan men då kommer jag att kritiseras av skarprösten när det upptäcks att ena regntunnan fattas, och det vill man ju inte vara med om 😆.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 100 liters plasttunna som lunningskon?

svampbob  
#681532 Köp en kona det blir bättre och enklare. Den är konisk av en anledning och tunnan lär du göra skrot av första gången den hakar fast i något.

Avatar Fallback

Re: 100 liters plasttunna som lunningskon?

Ent  
#681539
svampbob skrev:Köp en kona det blir bättre och enklare. Den är konisk av en anledning och tunnan lär du göra skrot av första gången den hakar fast i något.


Jag skulle köpa en kona men jag är för snål. De jag sett kostar flera tusenlappar och det känns lite mastigt för en grej som jag hittills klarat mig någorlunda utan.

Det kanske inte riktigt framgår av bilden, men tunnorna smalnar av ganska mycket längst ned mot botten, och kanten är rundad. Botten är 1-2 dm smalare än mitten på tunnan så det skulle definitivt göra nytta. Dessa tunnor verkar vara gjorda av samma typ av plast som exempelvis Canada-pulkan så jag tror den skulle palla för en hel del. Om inte annat skulle det inte kosta en förmögenhet att pröva om jag fick tag på en lämplig tunna.

Edit, här är ju en som var före med idén: https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 6068729758

   TS
Användarvisningsbild

Re: 100 liters plasttunna som lunningskon?

hlb  
#681553 De tunnor jag har sett är inte av glasfiberarmerad plast och kommer inte att hålla. Jag köpte skogsstyrelsens pulka för över 30 år sedan. Den håller fortfarande och jag får säkert tillbaka pengarna om jag vill sälja. Denna pulka är gjord i mycket tjock, över 10 mm, armerad glasfiber och tål att komma mellan trädet och en sten eller stubbe.
Om du inte har råd, hugg en enepinne och styr undan stocken frän hinder, Var försiktig bara.
Pulkan fungerar bra att dra ut älgar med ATV över myrar, Huvudet med de12-taggiga hornen i pulkan, låsta diffar och full fart.

Användarvisningsbild

Re: 100 liters plasttunna som lunningskon?

Kse  
#681557 Ja i filmen såg det ju ut att funka hyfsat.
Det är ju inte så många kronor i investering så testa och rapportera hur det funkar. 👍

Avatar Fallback

Re: 100 liters plasttunna som lunningskon?

Ent  
#681565
Kse skrev:Ja i filmen såg det ju yta att funka hyfsat.
Det är ju inte så många kronor i investering så testa och rapportera hur det funkar. 👍


Som kanske framgått har jag en viss fäbless för påhittiga, snikiga men ändå någorlunda fungerande lösningar så bara den rätta tunnan dyker upp ska jag pröva.

Jag försökte med en älgpulka men stocken ville rulla åt sidan så den hamnade på sidan om. Funkar kanske om det är jämnt men inget vidare när det är knöligt. Bäst för älg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 100 liters plasttunna som lunningskon?

hlb  
#681571 Nu har jag sett filmen. Det var ju ATV-grejor och litet träd. Mina erfarenheter kommer från en helt annan division med 50+ träd, stenig terräng och Hyprowinchen som dragare.

Användarvisningsbild

Re: 100 liters plasttunna som lunningskon?

halvproffs  
#681592 Har för mig att det var någon här som köpte en volvo pv motorhuv och kapade av den till hälften.

Användarvisningsbild

Re: 100 liters plasttunna som lunningskon?

hlb  
#681595
halvproffs skrev:Har för mig att det var någon här som köpte en volvo pv motorhuv och kapade av den till hälften.

Fungerar nog OK, men kanske lite tung. Det var väl pansarplåt i dem.

Användarvisningsbild

Re: 100 liters plasttunna som lunningskon?

Göt  
#681635 En bekant använde en motorhuv från en folkvagnsbubbla

Avatar Fallback

Re: 100 liters plasttunna som lunningskon?

axwell  
#681639 Har tittat mer än 1 gång på mina plasttunnor och varje gång kommit till att "kommer inte att hålla många bitar".
Har istf. gjort en triangelformad plåt av 5-6 mm rostfritt, taggad banke långt bak, kätting med snara runt bunten + spännband som trycker bitarna mot banken.

Användarvisningsbild

Re: 100 liters plasttunna som lunningskon?

Davvi  
#681643 Provade tunna för några år sedan för att lunna ut med skoter. Gick väl sådär kunde jag konstatera. Hade då hålet i mitten, skulle jag försöka igen hade jag delat tunnan och gjort hålet längre ner så att framänden lyfts upp något.

Avatar Fallback

Re: 100 liters plasttunna som lunningskon?

janeri  
#681744 Mitt tips är Skogmas trearmade lunningssax (Domänsaxen). Kostar dock strax under 3000 kr.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).