Skogsvagn (Huggarvagnar)

Dilemmat driven vagn eller skotare

140 inlägg 32973 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

alias  
#681210
Amatörhuggare 62 skrev:Detta var en rejäl vagn.
Å i retrorött (patu)
Man får en bra skotare.
Bara för,vad vagnen kostar.

Men kul å kolla på.


Har man inte ändrat på målstakarnas krökning, så att man utnyttjar utrymmet ovanför hjulen sämre än tidigare?

MVH
Alias

FTG
Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

stegmaster  
#681219 Nja, det er ju en 124HD vagn, va jag kan se (som motsvarer min 102HD), och då har dom utökat från 2,3 til 2,6 m2.
Du kanske tenker på 144 (tidligare 122), som har 3,2m2?

Svårt att se hva som står på kranen, men ser ut som 314T (som motsvarer min 304T).
Trodde nya 314T skulle ha 8,8m räckvidd och lite stärkare enn föregängaren 304T, men tekniske data på Keslas websida visar samma tekniska data som min 304T, nån som vet, rett eller fel?
Inte eget hydrauliksystem på vagnen på bilden, så gissar en pris på ca 450tkr ++ på detta ekvipasje, om den ochså har el.spaker.

1605948930_uten_navn.jpg
Senast redigerad av stegmaster lör 21 nov 2020, 09:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

ananders  
#681221
JohannesG skrev:Grattis! Tror säkert du kommer bli nöjd. 👍

Men kunde de inte erbjuda 500/45-22,5 hjul? 500/50-17 är förvisso 50cm breda, men de har inte höjden som de förstnämnda har. Höjden gör ju det lättare att att ta sig över hinder. Även om det på pappret handlar om några centimeter gör det märkbar skillnad i skogen. Det blir skillnaden mellan om däcket ska tryckas in i hindret eller rulla över.

Beror ju förstås på vilka hinder man har i skogen, om behovet finns.


Om de inte ändrat något på vagnen jämfört med den Vreten 1000 jag har så blir det nog inte så lyckat med hjul med större diameter. Detta på grund av att vid fullt utslag på boggiependlingen så går däcket i lasten med 500/45-17.

Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

ananders  
#681223 Grattis till köpet och hoppas att du blir nöjd med vagnen.

Vet du pristilläget för hydraulservon?

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

Amatörhuggare 62  
#681227 Vinkeln är brantare på stöttorna.
Kanske för 22,5 hjulen.
Å så frestar det kanske inte stöttan.
Så hårt.
Har du en flackare vinkel.
Så kan stöttan slokna.

Är ls på traktorn en 134.
M 160 liters pump.
Enligt utsago

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

Amatörhuggare 62  
#681229 Bilden rymde.
Gummiflärparna m reflexerna.
Blir nog inte gamla.
Om man backar i en rishög.
Eller försöker plocka nån stock.
Bakom hjulena.
Såg ingen sprint.
Så man kunde ta bort.

Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

ss0803  
#681260
stegmaster skrev:Trodde nya 314T skulle ha 8,8m räckvidd och lite stärkare enn föregängaren 304T, men tekniske data på Keslas websida visar samma tekniska data som min 304T, nån som vet, rett eller fel?

Enligt senaste katalogen jag har är 314T 8.7m/59kNm, din 304T är 8.5m/56kNm.

1605963401_a0990886-be55-4fcc-9190-6cd6404ef2b5.png

Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

Fredi  
#681304
Amatörhuggare 62 skrev:Bilden rymde.
Gummiflärparna m reflexerna.
Blir nog inte gamla.
Om man backar i en rishög.
Eller försöker plocka nån stock.
Bakom hjulena.
Såg ingen sprint.
Så man kunde ta bort.


Månne dom använder dessa lampor? Håller rätt mycket stryk.

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

jakobn  
#681338
ananders skrev:Grattis till köpet och hoppas att du blir nöjd med vagnen.

Vet du pristilläget för hydraulservon?


Hur gammal är din vagn? Innan jag bestämde mig hitta jag en granne med en 10 år gammal vreten 1000, såg att skyddet för ramstyrningnen är bättre på de nya vagnarna. Något annan skillnad reflekterra jag inte över, men man kan tänka sig att där har gjort diverse småförbättringar.

Från lättviktspaket (som väger alldeles för mycket för att kalla lättvikt) till hydraulservo var skillnaden ca 10 000kr, men det är svårt att säga vad varje enskilld sak kostar extra när man lägger på så mycket. Jag fick ju ett paket pris som var ganska mycket lägre än om man bara tagit tillbehören enligt listpris.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

alias  
#681340
ananders skrev:
JohannesG skrev:Grattis! Tror säkert du kommer bli nöjd. 👍

Men kunde de inte erbjuda 500/45-22,5 hjul? 500/50-17 är förvisso 50cm breda, men de har inte höjden som de förstnämnda har. Höjden gör ju det lättare att att ta sig över hinder. Även om det på pappret handlar om några centimeter gör det märkbar skillnad i skogen. Det blir skillnaden mellan om däcket ska tryckas in i hindret eller rulla över.

Beror ju förstås på vilka hinder man har i skogen, om behovet finns.


Om de inte ändrat något på vagnen jämfört med den Vreten 1000 jag har så blir det nog inte så lyckat med hjul med större diameter. Detta på grund av att vid fullt utslag på boggiependlingen så går däcket i lasten med 500/45-17.


Borde väl gå att åtgärda rätt enkelt. Om man sänker infästningspunkten till boggievaggan (i förhållande till holkarna till målstakarna) motsvarande ökningen på hjulradien så åtgärdar man problemet och ökar dessutom frigångshöjden på kärran ytterligare.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

ananders  
#683409
jakobn skrev:
ananders skrev:Grattis till köpet och hoppas att du blir nöjd med vagnen.

Vet du pristilläget för hydraulservon?


Hur gammal är din vagn? Innan jag bestämde mig hitta jag en granne med en 10 år gammal vreten 1000, såg att skyddet för ramstyrningnen är bättre på de nya vagnarna. Något annan skillnad reflekterra jag inte över, men man kan tänka sig att där har gjort diverse småförbättringar.

Från lättviktspaket (som väger alldeles för mycket för att kalla lättvikt) till hydraulservo var skillnaden ca 10 000kr, men det är svårt att säga vad varje enskilld sak kostar extra när man lägger på så mycket. Jag fick ju ett paket pris som var ganska mycket lägre än om man bara tagit tillbehören enligt listpris.


Jag tror den är ifrån 2014, jag köpte den 2016 och har sedan dess satt på hydrualtank och pump på kraftutagstappen.

Ok, tack för infon.

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

jakobn  
#683478 Kört mycket kran de senaste dagarna, när man kör 5 spak går det att köra många funktioner samtidigt. Får en känsla av att jag kommer sakna det med hydraulservo.......men den som lever får se. Känns också som snudd på kriminellt att köpa 5 spak till en vagn när man lagt på så mycket annat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683480
jakobn skrev:Kört mycket kran de senaste dagarna, när man kör 5 spak går det att köra många funktioner samtidigt. Får en känsla av att jag kommer sakna det med hydraulservo.......men den som lever får se. Känns också som snudd på kriminellt att köpa 5 spak till en vagn när man lagt på så mycket annat.

Klarar du köra många funktioner samtidigt med 5/6 spak borde du lätt göra de även med 2 spaks hydralservo.
Men har du inte kört 2 spak innan så har du en inkörningsperiod o lära om, att få huvudbommen i högerhanden tog en stund för mej få kläm på 😇

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

jakobn  
#684399
gnisten83 skrev:
jakobn skrev:Kört mycket kran de senaste dagarna, när man kör 5 spak går det att köra många funktioner samtidigt. Får en känsla av att jag kommer sakna det med hydraulservo.......men den som lever får se. Känns också som snudd på kriminellt att köpa 5 spak till en vagn när man lagt på så mycket annat.

Klarar du köra många funktioner samtidigt med 5/6 spak borde du lätt göra de även med 2 spaks hydralservo.
Men har du inte kört 2 spak innan så har du en inkörningsperiod o lära om, att få huvudbommen i högerhanden tog en stund för mej få kläm på 😇


Jag har fått för mig efter att ha plöjt genom alla trådar jag hittat att man är begränsad med hydraulservo och el on/off, att vissa funktioner inte går att köra samtidigt. Men det är kanske fel?

Misstänker att jag kommer sakna smygkörning med gripen när jag plockar sågade bjälkar, men det är väl en vanesak som allt annat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

bgl  
#684406 Här är kanske svaret( att titta på till kvällens bästa öl!)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).