Pete skrev:Bromsar på vagnen är helt klart en fördel
Absolut, ska du köra lagligt med last på väg så är nog broms ett måste.
Pete skrev:Bromsar på vagnen är helt klart en fördel
halvproffs skrev:Hade en 90l pump på min Valmet 305 först. Gick inte alls.Vretenkran 6,5. Gick alldeles för fort och på låga varv orkade inte motorn. Gripen gick så snabbt att när den slog ihop storknade motorn. Med 70l pumpen blev det perfekt!
Granstorp skrev:Med tanke på hur stora vagnar det pratas om i tråden och hur långa och tunga laster du ska hantera så känns det som att vagnen kommer vara ute och köra med traktorn istället för tvärtom...Hästkrafterna räcker nog till i skogen när man ligger och smyger på lågväxel, men vägtransport kommer nog bli kämpigt. Sen kan man behöva stanna ibland också... Frågan är om inte traktorns egenvikt blir för liten i förhållande till vagnen och dess last?
jakobn skrev:Jag vet faktiskt inte om de kan erbjuda 22,5. Gick upp en storlek för att få större diameter på hjulen efter dina råd. När jag sedan lagt på alla de viktigaste tillbehören var smärtgränsen rent ekonomiskt nådd. Så jag har lagt det på framtiden att undersöka om det går att lägga på större. Finns begagnade att få tag på för en rimlig peng emellanåt.
På pappret är det ju inte så stor skillnad, men när man ser en vagn i verkligheten med 22,5 är det en väldig skillnad. Kommer jag ihåg det ska jag höra med Vreten nästa gång jag pratar med dem om det finns utrymme för 22,5.
gnisten83 skrev:U.......................samt att större omkrets gör att vagn går fortare om blir svagare