Socialt (mer om oss)

Vinterrapporten

3276 inlägg 610012 visningar 108 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

axwell  
#680934
svampbob skrev:Äntligen så blev det vitt men ingen tjäle under snön så fortsatt dåligt före.


Fy fasen, det där kan jag vara utan.

Jag förväntar mig tjäle i minst 2 veckor för första snöfallet !

Tyvärr har ja redan sett några flingor dala ner, men inte så det syns några spår efter dom. 😉

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680974 Vinterdäcken pålagda på den ena bilen.

Hög tid. Nu börjar det frysa på.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Erre  
#680977 Bra där. 👍

Samma läge här. En bil är skodd å klar för vintern. Den andra ska bli klar imorgon.

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680997 Det kom lite snöblandat regn igår, det låg kvar så nu är det vitt på marken på morgonen.Turligt nog la jag på vinterdäckeny i onsdags, men i sånt här underlag skall man helst ha dubbdäck... Hoppas jag tar mig ut på skogsvägen. Och tillbaka...

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

svampbob  
#680999 Här finns det en massa statistik om snö genom åren.
https://climate.rutgers.edu/snowcover/index.php

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681012
Barmark och soluppgång i norra Lappland november 20 2020

Ingen snö, det blir att spankulera lite i skogen idag.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

svampbob  
#681018
Slurfi skrev:
1605863590_nov2020barmarksunrise20nov.jpg

Ingen snö, det blir att spankulera lite i skogen idag.


Google påminde mig just om den här dagen 2015 och på den bilden var det också väldigt lite snö där uppe. Det var det året jag var i Svappavaara och byggde krossen.
Du har inte sparat undan något av förra vinterns rekordsnö?

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

svampbob  
#681033 Idag är det lite trevligare i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

totte  
#681041 Märkligt väder var det i natt. Temperaturen sjönk neråt noll, inget ovanligt med det så här års, men så plötsligt så small det rejält. Åska, mitt i en frostnatt i november! Det kom ett par tre rejäla knallar, och så försvann internet (ADSL). Sen så kom det en brakande hagelskur. Internet kom åter efter en stund när nånting, nånstans hade startat om, gissar jag.

Eftersom det varit rätt kallt så har inte allt av det nedfallna töat bort i skugglägena. Annars kan vi glädja oss åt att solen lyser idag, något vi inte varit bortskämda med i denna gråa månad.

Vid elvatiden såg det ut så här på bilen och granntomten.



Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

ÅsaNisse  
#681131 Lite åska är inger ovanligt även på vintern när det kommer fronter med stora temperaturväxlingar.
Det ger mycket energi i luften.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

totte  
#681135 Kan nog vara så, men vanligt vet jag inte, har då inte varit med om det tidigare vid den här tiden. Vad jag minns alltså, så det är ju inte riktigt pålitligt.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

fendt311  
#681152 -10 grader här i kväll. Ca 20cm snö ute. Tror det blir lite sovmorgon i morgon bitti. Ska ut och röja lite underröjning i morgon bitti.😊
-10

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

svampbob  
#681160
fendt311 skrev:-10 grader här i kväll. Ca 20cm snö ute. Tror det blir lite sovmorgon i morgon bitti. Ska ut och röja lite underröjning i morgon bitti.😊


Du har nog inte lika mycket snö i skogen. Jag funderade ett tag på om jag själv skulle varit ute och underröjt lite men det är så långt att gå så jag fixar nog underröjningen med skördaren istället.

Användarvisningsbild

Re: Vinterrapporten

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681298 Det blev i alla fall 30 timmar torsdag/fredag med någon mm snö. Nu är det typiskt västkustväder igen 👎

Avatar Fallback

Re: Vinterrapporten

tallen100  
#681301 Det är nog svårt att slippa västkustsväder på västkusten😁

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).