Sågtimmer

Grovt timmer

57 inlägg 26954 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Grovt timmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680949 Även för de som vill avverka senare för att maximera genomsnittliga tillväxten.

Det måste bli ruskigt tätt om man skall undvika 38+cm i stockarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grovt timmer

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680953 Allra värst för de som gör gallringar i gammal grovskog för att verkligen få till övergrovt på det som står kvar. 😀

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer

Bosse1  
#680957 Grovtimmer tall har Rundvirke max 65 i rotskär.

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680959 Vänerply är obegränsad storlek. Men uselt pris för 50+ i topp.

Användarvisningsbild

Re: Grovt timmer

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680963
Mangan skrev:Även för de som vill avverka senare för att maximera genomsnittliga tillväxten.

Det måste bli ruskigt tätt om man skall undvika 38+cm i stockarna.

Rent teoretiskt skulle jag vilja ha en film där du pekar ut de trägen som är 38 i topp efter valfri längd. . Har du 20 träd /ha är du ju bra om du ja. Peka ut dessa. 38 är bra grova träd..

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer

Bosse1  
#680964
Skogsola skrev:Allra värst för de som gör gallringar i gammal grovskog för att verkligen få till övergrovt på det som står kvar. 😀


Gjorde en fuling en gång högg bara grovt ,gick snabbt att få leveransgill volym :grin:
När det var bra priser på plywood.

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer

alias  
#680965
Mangan skrev:Även för de som vill avverka senare för att maximera genomsnittliga tillväxten.

Det måste bli ruskigt tätt om man skall undvika 38+cm i stockarna.


38+ cm i toppen på rotstocken borde medföra 40+ cm i brösthöjd. Det bör innebära ca 1,35-1,4 m3sk i en sådan stam vid 25 m höjd (har för mig att 34 cm dbh motsvarar 1 m3sk vid 25 m höjd) .

Säg att en G28 har producerat 800 m3sk på 100 år, varav 100 m3sk har gallrats ut.
700 m3sk virkesförråd vid 28 m höjd borde innebära runt 55 m2 i grundyta (räknar med något bättre stamform än normalt vid mycket välsluten skog).
55 m2/(0,2×0,2*3,14)=438 stammar/ha med dbh 40 cm.

Det är rätt gles skog!

Nu blev detta räknat på medelvärden, men ju mer aktivt skött skog desto mindre diameterspridning lär det bli.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680975
Bosse1 skrev:
Skogsola skrev:Allra värst för de som gör gallringar i gammal grovskog för att verkligen få till övergrovt på det som står kvar. 😀


Gjorde en fuling en gång högg bara grovt ,gick snabbt att få leveransgill volym :grin:
När det var bra priser på plywood.


Brukar också göra höggallringar före slutavverkningar ibland. Hugger ply av det som är för grovt både för skördaren och sågverken.

Användarvisningsbild

Re: Grovt timmer

Älgfoderodlare  
#680989
Skogsola skrev:En tankeställare för blädningsmupparna som ska avverka något enstaka tokgrovt träd ibland som ingen egentligen vill ha.


- Ja, fast nu ser ju ni bara till den inhemska marknaden i nutid o vad den vrakar o väljer i vad ni just nu styrs av att producera enbart för dom o deras behov, eller ? ! Här har ni industriupplagring o överuttag, allt för att kunna hålla låga priser gentemot producenterna o ni står alla kostnader på vägen dit. Övergrovt vrakas i Sverige o värderas på ett helt annat sätt på kontinenten. Ska vi inför en framtid bara tro att vi ska behöva vara hänvisade till inköpare / industrier i vårt eget land ? Höj blicken lite o vidga era vyer ! Jag vill nog tro att i en inte för avlägsen framtid, så kommer det att gå åtskilliga timmerbilar över sundet ner till kontinenten, från skogsägare som har rätt råvara för den marknaden. Det som fattas till största del idag, är ju att svenska privata skogsägare har ingen att vända sig till ( förutom vår industri ), som marknadsför / säljer specialsortiment utanför vår egen marknad. O vad vet ni om vart detta övergrova virke egentligen till slut hamnar någonstans ? Så varför ingen tro på en annorlunda framtid hos er ? Vad gör att ni inte tror på en förändring ? Inte undra på att de då saknas underlag för att en sån marknad skulle vända sig till svenska privat skogsägare, när den inte ens vågar producera efterfrågad råvara. För på kontinenten finns ju redan denna marknad o den lär ju inte minska med tiden ! Jag kommer då att invänta denna förändrade framtid o skulle aldrig låta någon av mina + 60 Tallar bli skithuspapper eller reklamblad. Nån j..la respekt o värdighet ska man ändå kunna visa ett sådant träd ! Så därför får dom stå, i väntan på framtiden. Där dom kanske värderas på rätt sätt !

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer

Chainsaw Charlie  
#680991 Hobysågen i Bräkne-Hoby och Wallnäs i Mariannelund sågar övergrovt i den här hörnan av landet.
Avverkningsuppdrag jag sålt till Sydved har gett samma pris på grovtimmer som normaltimmer.

Likaså avverkningsuppdrag genom Södra med skördarmätning ger heller inget avdrag för övergrovt.

Så det går fortfarande att få bra betalt för sitt grova virke.

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer

Sture Andersson  
Avatar Fallback

Re: Grovt timmer

skogsbonne  
#681019
Sture Andersson skrev:http://www.forimp.se/nyhetererbjudande/grovt-grantimmer

Nån som har koll på dom här .


Blir svarvtimmer av det och går till Hassela om jag förstod rätt 👍

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681054 Forimp drog igång för några år sedan men sen har det varit väldigt tyst om dem.

Avatar Fallback

Re: Grovt timmer

isteskog  
#681057 Har för mig att Virkesakuten (Lennart Bertilsson) skrivit om dom......

Användarvisningsbild

Re: Grovt timmer

Suneland  
#681111 http://www.virkedirekt.se/om-foretaget/


Ola Nilsson sågverk i Handsjöbyn sågar mestadels övergrovt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).