Skogsnyheter

Sveriges skogsbruk räddar oss från barkborren?

28 inlägg 6837 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sveriges skogsbruk räddar oss från barkborren?

anersimyra  
#680915 Den gångna sommaren var sett till antalet och mängden olika arter av fjärilar rena ” katastrofen.” Jag själv och alla andra som har fjärilar som intresse konstaterade att naturen i stort sett var ” stendöd ” på fjärilar med några få undantag där man inte slagit dikesrenen. Visserligen kom trollsländor och humlor igång relativt rikligt med en utsträckt flygtid på flera veckor fram på höstkanten. Hur som så torde den katastrofala återgången som drabbat landets fjärilar även drabba alla andra insektsslag med undantag för vissa arter som i stället förökar sig i massor.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Sveriges skogsbruk räddar oss från barkborren?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680922 Vi har haft mer fjärilar än vanligt inne i huset i sommar. Man får väl anta att antalet fjärilar utanför kåken också var högt, eller åtminstone normalt.
Jag har ifs inte klippt gräset vid vägkanten samt bakom huset lika ofta som vanligt så det kan hända att jag har lockat över fjärilar från nån granne i år.

Avatar Fallback

Re: Sveriges skogsbruk räddar oss från barkborren?

axwell  
#680924
anersimyra skrev:Den gångna sommaren var sett till antalet och mängden olika arter av fjärilar rena ” katastrofen.

Fjärilar har jag inte reagerat på, däremot antalet flyttfåglar.

Tror mig inte ha sett en enda stare under höstflytten.
Däremot normalt med små finkar som söker föda på gräsmattor.

Inte ett enda konstaterat besök i jordgubbslandet av trastar senaste sommaren och bara begränsade mängder på väg söderut under hösten.

Inga bär på rönnar, aronia bla. och bottendålig skörd av äpplen och plommon.

Jag tror att det är en reaktion på torrsommaren 2018.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges skogsbruk räddar oss från barkborren?

totte  
#680926 Väldigt många fjärilar, men av mycket få arter. Här har vi haft ett överflöd av Nässelfjäril. Stora mängder av olka nattfjärilar också.

Starar, sällsynt här, koltrastar finns ganska många.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges skogsbruk räddar oss från barkborren?

Brozzlaren  
#680927 Ursäkta om jag fick tråden att spåra ur.

Avatar Fallback

Re: Sveriges skogsbruk räddar oss från barkborren?

axwell  
#680930
Brozzlaren skrev:Ursäkta om jag fick tråden att spåra ur.

Inte då, allting hör ihop !

Ja koltrast har ju blivit alltmer stannfågel så här pass långt norrut som Medelpad.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges skogsbruk räddar oss från barkborren?

Brozzlaren  
#680939 Ja det gör det. Egna iaktagelser är väldigt viktiga i dessa tider, man får vara lyhörd för att gamla sanningar kanske inte längre gäller.
Tänk om det är så att våra vanliga getingar har en stor betydelse vid barkborrens sista svärmning, när vi svär över dom vid kräftskivan eller det förstörda barnkalaset så kanske dom samtidigt är vår bästa barkborrefälla.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges skogsbruk räddar oss från barkborren?

Älgfoderodlare  
#680988
Lars Lundqvist SLU skrev:
Älgfoderodlare skrev:Borde inte löv / barr blandskogar vara att föredra framför barrblandskogar ?

Varför då? Av vilket skäl?


- Ja Lars L, nu vet du ju att jag inte gör som de andra flesta gör. Och då de förändrade / förbättrade förhållandena kan göra att man kan satsa på mer volymproduktion / areal under en längre tid i ett bestånds utveckling. Så är det just av det skälet jag tycker så ! Men att via hur jag tänker, så skiljer sig kanske våra tankar lite åt när det gäller en hel omloppstid av ett skogsbestånd. Jag kanske kan få hänvisa till det rep. som " Torbjörn " gjorde hos mig. Om du kollar där på sid. 2, så har jag bilder på ett ungskogsbestånd med just löv / barr blandskog ( Tall, Björk o Gran ), där en del övergår i den numer framröjda Björkskärmen. För där är det tätt med träd ! Men, poängen är mer HUR jag har gjort där ! Först släppte upp Björk som fick växa i kamp med Tall. Där har det slutat med att Tallarna vunnit o är nu förbi Björkarna. Med fortsatt stamkvistning av båda arterna bli de att påverka varandra mindre under ytterligare en period i utvecklingen. Alltså 2 pionjärer som tävla med varandra. Så småningom kommer ju en viss gallring att behöva ske, men jag tror att tätheten gör att de uttag som kan göras av båda arterna kan bli tämligen höga. Sen, som framgår av bilderna så kommer det ju en hel del växtliga Granar strax bakom i höjd i detta bestånd. Granarna är friska o växer bra. Och det är ju i dessa försök som jag upplever att det just i löv / barr blandskog, går att under en avsevärd tid i ungskogsfasen, går att satsa på mer volym / areal än vad som görs till största del i de mer " normala " skogsbruket. Det blir en viss självgallring av pionjärerna, men inte till den nivån att det hindrar en klart högre stående volym / areal, än vad ett motsvarade första gallrings bestånd vid samma ålder skulle innehålla som är röjt efter mall etc. Och då är det bara bland Tall o Björk ! Sen kommer Granarna som underväxt, där de verkar trivas trots att det är typiska Tallmarker ( tacka Björken för det ). De ligger ju inte långt efter i höjd av vad som framgår av bilderna. Vad sen ett slutbestånd kommer att innehålla för blandning, det ger sig med tiden.

Avatar Fallback

Re: Sveriges skogsbruk räddar oss från barkborren?

isteskog  
#681003 Tror att stamkvistningen gör att man kan ha mer träd/ha långt upp i åldrarna och därmed få till ett större virkesförråd inför avverkningen. 👍

Användarvisningsbild

Re: Sveriges skogsbruk räddar oss från barkborren?

Torbjörn Johnsen  
#681025 Här finns en intressant artikel på tidningen Norsk Skogsbruks webb. Den stödjer nog mer teorin om att det är vädret (och klimatet) som driver fram barkborreskadorna och att det inte är den svenska skogsbruksmodellen med allt för mycket gran som skulle göra att Sverige ev skulle klara sig bättre än vad man gör nere på kontinenten. Jag kan ju dessutom tycka att det är lite tidigt att förklara barkborrekampen "vunnen" här i Sverige. Nästa år kan bli en riktig rysare om inte vädrets makter är på skogsbrukarnas sida.

Felles for skadene er at de i utgangspunktet er forårsaket av vær – eller rettere sagt endring i været – klimaendring. Analytikere er sikkert uenige på dette området, men en prognose gjengitt i dette nummeret mener at toppen nåes først neste år og spår en dobling av skadet tømmer de neste fem årene. Altså ytterligere 500 millioner kubikkmeter med skadet skog.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges skogsbruk räddar oss från barkborren?

Badbollen  
#723323 Sebastian Kirppu har uttalat sig om granbarkborren: https://www.gp.se/debatt/okunskapen-om- ... 1.52795588

Intressanta tankar av Örlander för övrigt!

Avatar Fallback

Re: Sveriges skogsbruk räddar oss från barkborren?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#723330 Behöver inte läsa Kirppu för att förstå att allt är vårt eget fel.

Användarvisningsbild

Re: Sveriges skogsbruk räddar oss från barkborren?

Sjögården  
#723411 Har nog lite svårt att tro att vi får stopp på barkborren med dagens sök och plock som sker när skadorna syns och borrarna lämnat granarna 😉
Här har nog regnet bromsat utvecklingen och med en tallandel på 80 % så löser det sig.
Erfarenheterna från slutet av 1960 talet var nog att fångstvirke var en god hjälp.
Men det var möjligt med människor arbetande i skogen överallt, idag får vi nog hoppas på turen 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).