SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Test av den mekaniska fällkilen ValFix

117 inlägg 32957 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Fredrik Reuter  
#680585
vinterrojarn skrev:blir ingen nedklassning på stocken för jacket går inte in i behandlingscylindern..
detta är det första man får lära sig i det verkliga livet.


Fast i normalfallet så får man inte trycka in dubben mer än knappt 3 cm in dryga metern upp på en 5 m lång stock med 8mm/m avsmalning. Då är man ju i behandlingscylindern.

Känns inte omöjligt med motlut och rejält "häng" på veven?

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Avslutat-02  
#680589 man ska ha en Rh pusher IV som minst.
eller helst en V.

jag har då sågat dessa jack i många år och aldrig fått ett enda avdrag på mina stockar..
och hur ofta skickar man stockar från träd inne vid gårdar och hus till sågverk?
kan vara spik och annat skit i dessa...

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680591 Jag gör bara ett lätt snitt uppåt stalpen gräver sig själv in i trädet.

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Fredrik Reuter  
#680592 Nej, kanske inte trädgårdar men fällning av kant åt skördare vid slutavverkning så kan det kanske påverka. Kanske bra att ha vetskap om i alla fall.

Blir det inte jobbigt att kånka runt på en fällriktare då? 21 kg väger väl den, påverkar det inte?
Jämför man med den mekaniska fällkilen så klarar ju denna mångt mycket mer kraft per egen viktenhet (3 ton per kilo egenvikt mot fällriktarens 140 kg per kilo egenvikt).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680596 Detta var för 20 år sedan. Stalpen var när man avslutade en fällning och det var 20+ träd kvar. 19 kg har jag för mig den vägde och en utväxling på 1/25 så 100 kg huggare lyfte med 2500 kg

Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Avslutat-02  
#680600 Nä det blir inte jobbigt, de har en skön axelrem som man bär den med..
Inga problem...

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680608
vinterrojarn skrev:ja anersimyra den där brytmånen var grov....riktigt grov....helt utan anledning..
det gör bara att det krävs mer stryka att slå in kilen..eller att förstöra en sådan där vevbar sak..
de är inte gjorda för detta.

Han borde nog gå en grundläggande kurs i mekanik :!: Han gjorde ju allt han kunde för att få så lite kraft som möjligt, både för kilarna och för Stalpen. Förutom den tjocka brytmånen reagerade jag på det djupa riktskäret, man kunde fått ett par centimeter hävstång till för kilarna om han hade gjort rätt. Kanske inte ens en mekanisk fällkil hade fixat detta.

Och sen, varför satte han tillbaka sågen i fällskäret efter att ha gjort hacket för Stalpen :?: :?: :?: Tydligen bara för att kunna såga lite till i brytmånen när trädet redan börjat falla :shock: :shock:

Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

bgl  
#680637 Den som inte provat att driva in kilar med Stanleys uratanhammarslägga med stålkulor behöver testa detta.
Indrivningskraften blir så mycket större än med div stumma slagverktyg att nästan allt går att klara.

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

halvproffs  
#680644
vinterrojarn skrev:man ska ha en Rh pusher IV som minst.
eller helst en V.

jag har då sågat dessa jack i många år och aldrig fått ett enda avdrag på mina stockar..
och hur ofta skickar man stockar från träd inne vid gårdar och hus till sågverk?
kan vara spik och annat skit i dessa...


Har fällt ganska många träd i trädgårdar och då alltid haft traktorn vagn o kran med för trädägaren vill ju ha bort träden också.
Har det varit bevärliga träd så då är vinchen på kran en gudagåva. Hur stark som helst så träden har hittills inte haft en chans att gå åt fel håll. MEN det är nog bara någon % som varit så besvärliga.
Har flera förfrågningar om trädfällningar. Det ena är en planterad liten åker med tall som står direkt intill ett uthus. Blev nog plant över på 70-80 talet och dessa sattes där.

Det andra uppdraget är väldigt stora lövträd som jag inte ens kan artbestämma. Skulle tippa på runt metern i diameter och huset står bara 5 rill 10 meter därifrån så det känns kymigt att göra det jobbet. Dom är säkert över 100 år med stor krona och grova grenar. Är lite tveksam över uppdraget.
Kommer att ta bilder av träden om jag vågar ta uppdraget. Måste ju även hyra en stor såg med rejält svärd.

Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Avslutat-02  
#680647 Hade jag varit hemma hade jag skickat dig men jonsered 2186 på lån.. 👍

Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

bgl  
#680652 Den här fällkilen borde Fredrik prova, med den går det nog att sitta i kojan och fälla! 😉
https://www.grube.eu/tr-300-radio-contr ... ge-20-114/

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

anersimyra  
#680657 Själv så funderar jag allvarligt på att investera i Titankilen som finns på Skogma, har vi någon här som använder den? 👍

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680882 Tjock, låg brytmån knäcks, tunn och hög böjer sig.
Använda kil är mer än bara slå i nåt i skäret. Rätt form på kil är halva jobbet. Material är viktigt.
Är det tungt ska de va breda och låga, i olika steg hellre än en hög man inte får in.

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

anersimyra  
#683158
1606761531_f8b72f0e-e791-4db0-a11d-ba5661ebcd7f.jpeg
Då blev det då en titankil..🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑

Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

tallen100  
#683167
anersimyra skrev:
1606761531_f8b72f0e-e791-4db0-a11d-ba5661ebcd7f.jpeg
Då blev det då en titankil..🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑

Jaha nu ska stora bensinsågarna fram och fälla riktiga träd 👍 🌲 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).