Gallring

Manuell 1a gallring.

123 inlägg 34546 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Manuell 1a gallring.

halvproffs  
#680845
barbarossa skrev:Trevlig tråd att följa snyggt jobbat


Tack så mycket! Men jag undrar hur resultatet blir. Blåser alldeles för mycket nu och har gjort så hela natten. Nu ligger gallringsrutan hyffsat i lä av högre skog.

   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Manuell 1a gallring.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680846
halvproffs skrev:
barbarossa skrev:Trevlig tråd att följa snyggt jobbat


Tack så mycket! Men jag undrar hur resultatet blir. Blåser alldeles för mycket nu och har gjort så hela natten. Nu ligger gallringsrutan hyffsat i lä av högre skog.


Ja lite nervös väntan på ljuset är det nu. Jag lär då åka ut till skogen och kolla. Blåser väldigt hårt i byarna.

Användarvisningsbild

Re: Manuell 1a gallring.

halvproffs  
#680847
Uvskogen skrev:
halvproffs skrev:
barbarossa skrev:Trevlig tråd att följa snyggt jobbat


Tack så mycket! Men jag undrar hur resultatet blir. Blåser alldeles för mycket nu och har gjort så hela natten. Nu ligger gallringsrutan hyffsat i lä av högre skog.


Ja lite nervös väntan på ljuset är det nu. Jag lär då åka ut till skogen och kolla. Blåser väldigt hårt i byarna.


Lägg med en motorsåg i bilen för det kan nog behövas. Måste vara nära storm i byarna.
Stora blomkrukor gjord av lera med små blommor i har blåst omkull här såg jag när jag släppte ut katten som var tveksam att gå ut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell 1a gallring.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680851 Med ljuset kom ett helt galet regn! Jag väntar i soffan ett tag till!

Användarvisningsbild

Re: Manuell 1a gallring.

svampbob  
#680852 Här har det nu just slagit om till snö. Det har varnats för 30 cm snö och det gjorde mig lite orolig då jag igår hade ca 50 fub gallringsvirke liggande på backen. Jag hann ut en liten stund igår eftermiddag och la ihop lite högar för att han en chans att hitta dom.
Nu ser det ut som att hälften har kommit i regn men 15 cm snö kan gömma mycket virke.

Användarvisningsbild

Re: Manuell 1a gallring.

halvproffs  
#680859 Ligger några träd här o där. Verkar inte bli något värre som tur är. Fick nu veta att det är stopp för granmassaleverans.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell 1a gallring.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680862
halvproffs skrev: Fick nu veta att det är stopp för granmassaleverans.


Såg att Mellanskog säger så här också, men barrmassa går visst bra! 😮

Användarvisningsbild

Re: Manuell 1a gallring.

Brozzlaren  
#680864 I skitväder är skogsforum extra uppskattat och framförallt en tråd som denna.
Har du inga vargar i beståndet som fyller upp volymen så lägger jag mig på en låg gissning 12,7 fub.
Nu får vi hoppas att du blir av med det och att vi inte får en massa vindfällor.

Avatar Fallback

Re: Manuell 1a gallring.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680869 Hugger ni granmassa som leveransvirke? Här tror jag bara AU tar ut färsk granmassa.

Användarvisningsbild

Re: Manuell 1a gallring.

halvproffs  
#680870 Helt stopp vad jag förstår för granmassa, dock ej för barrmassa.
Grannen kör timmerbil och vid Korsnäs har det varit upp till 6 timmars väntetid för lossning talade han om.
Var upp nu till gallringen och det ligger granar på mitt här o där men inte i gallringen.
Vi får se hur det blir med "fubtävlingen" . Hade ju inte precis räknat med det här.

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuell 1a gallring.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680872 I norra Värmland tar Rottneros granmassa utan hinder. På barrmassa till Stora är det som vanligt trögt och kvoter på några lass i veckan. Stormen verkar ha gått oväntat bra. Snabb besiktning från bilfönstret visar bara något enstaka träd.

Avatar Fallback

Re: Manuell 1a gallring.

Heba  
#683344 Tar ni bort allt som ni misstänker har röta eller hur tänker ni där? Svullnader och vertikala sår är det jag själv letar efter

Användarvisningsbild

Re: Manuell 1a gallring.

halvproffs  
#683350 Ser stammen ut så här är det barrmassa eller flishög som gäller.

Har dock inte varit på området på ett tag nu. Varit annat att dona med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell 1a gallring.

halvproffs  
#683931 Nu har jag kört ut virket och det har inte blivit riktigt som jag tänkt mig
Mitt vänstra knä började spöka efter en vridning, fejningar och barkgnag gjorde att det blivit lite luckigt på några mindre ytor och sen kom det en rejäl blåst med lite träd som jag tog reda på men som inte är i stödan.
Kollade även in beståndsbeskrivningen och inte många rätt där tycker jag. Som jag anmärkte på tidigare så stod det i planen 80%tall och 10 av var gran och löv på 0,5ha.
Det riktiga är 80% gran och 10 av tall och löv.
Dessutom kan ytan inte vara 0,5 utan närmare 0,3ha så det blir inte representativt riktigt för 0,5ha.
Hur som helst är det framkört och iom att jag kommer att lägga på mer virke på barrhögen så tog jag friheten att mäta högarna så objektivt som möjligt.

Ca 14fub blev det totalt och om jag säljer allt så
Får jag 230kr fubben alltså totalt 3220kr+m=4025kr.
Utgifter ca 50l diesel a14kr/l=700kr = 4l/fub med ca 600m stenig körväg med inslag av blötmark så jag körde bara 3/4lass för bärigheten.
Bensin 2dunkar =300kr
Rapsolja 2l= 30kr.
4025-1000= 3000 kr. Avrundat.
Fick ju iaf lite valuta för nöjet att ha glesat ur så sikten är 3dubbel nu. 👍
Någon annan kanske har ett bättre och större område än detta så det slår mera riktigt per hektar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuell 1a gallring.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683966 Nog är det mer än 50% fastandel i barrhögen? Gissar på 60%.

Hur lång tid topg det att hugga och köra ut?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).