Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Uppgradera generator på Terri 1000?

7 inlägg 1989 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Uppgradera generator på Terri 1000?

caseih99  
#680760 Hej, skulle behöva lite råd. Har monterat några minder led lampor på min terri 1000 men det drog ur batteriet fort. Generatorn "dynamo" laddar men inte tillräckligt. Den som sitter på just nu ser ut som den på bilden och vad jag kan utlästa på internet så laddar den endast 14 ampere. Ger denna generator som är på bilden likström? Hur mycket jobb är det om man skulle vilja sätta dit en större växelströmsgenerator? Finns en 40 ah som ska passa motorn. Antar man måste dra nya och grövre kablar. Jag har räknat grovt på att om jag har all belysning på så drar det ca 190 watt och då ska väll 40 ah räcka? Någon som gjort något liknande byte och kan el bättre än mig och vill förklara lite skulle det vara uppskattat!



   TS
Avatar Fallback

Re: Uppgradera generator på Terri 1000?

ÅsaNisse  
#680762 Har du hittat en växelströmmare med inbyggt relä så har du även en diodplatta i den som ger likström ut på B+. Det borde vara att montera generatorn och byta kabeln till batteriet, eller om den går till startmotorn och B- till jord, till minst 4mm²
190W är ju inte mer än 15,8 A vid 12 volt så då kan du montera på lite fler lampor.

Användarvisningsbild

Re: Uppgradera generator på Terri 1000?

caseih99  
#680766 Det är denna generator jag har hittat som ska passa motorn, det ser ut som en växelströms och det ska väll vara inbyggt laddningsrelä?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Uppgradera generator på Terri 1000?

totte  
#680795 Ser ut som en växelströmsgenerator ja. Notera att även en sådan ger likström ut, att den kallas växelströmsgenerator handlar om den inre funktionen. Huruvida den har inbyggd laddningsregulator går inte att säga bara av bilden. Om du bifogar en länk till var du hittat den så kanske det går att reda ut.

Notera även att generatorers effekt är A, ampere. Ah betyder Amperetimmar och är mått på ett batteris lagringskapacitet.

Användarvisningsbild

Re: Uppgradera generator på Terri 1000?

caseih99  
#680797 Fanns inte så mycket information https://www.sagro.se/sv/artiklar/genera ... v2203.html

   TS
Användarvisningsbild

Re: Uppgradera generator på Terri 1000?

totte  
#680823 Nej jag ser det. Du får nog ta kontakt med dom eller nån som kan Kubota och ta reda på hur det ligger till.

Avatar Fallback

Re: Uppgradera generator på Terri 1000?

ÅsaNisse  
#680871 Ring Malte Månsson i Skänninge... eller som dom heter nu Universal Power så får du information och rätt grejor och kanske billigare än Sagro. Läs av serienummer på motorn först.
https://www.universalpower.se/reservdelar/kubota

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).