Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14502 inlĂ€gg 3585319 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Amatörhuggare 62  
#677973 Mycket bra gjort.
👍

Elmia
AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens prestation

HannuRöj  
#678083 Riskörning i granngĂ„rden var i gĂ„rdagens prestation. Bara en lĂ€rk men det blev fyra last kvistar, en riktig jĂ€tte var den 😀.

Idag fÄrtsatt jag och grannen med lyft som trÀdfÀllaren hade och byte en stormskadad jirplÄt och en rÄd av takteglerna i huvudbygnaden.
Vi blev tyvÀrr lite besviken om dinon.
Att spaka var otroligt svÄrt för helt ologiska scheman med en spak fram -bak -vÀnster -höger rörelse med en byt knop. En funktion pÄ gÄng och sen vÀnta att korgen lungnar sig, sen spaka - oftast först Ät fel hÄll. Ganska mycket klapp var i korgfÀste och Àven i vridhus, som gjorde vÀldig mycket i korgen. Hastigheten varierade ovÀntad. Körde man nÄgon funktion helt, stannade elmotorn. osv. Lyck att sÀkringarna inte gav av.
En ny och dyr maskin som inte ens fungerar som den skulle.
😣Som en livsfarlig prototyp byggt av olika överblivna delar.. Och gĂ„r förstĂ„s aldrig att bygga sjĂ€lv en ny ventil.
Tog inga bilder av den och det Ă€r bra det.. .! (Dock vet jag ingen lĂ€ser Sfo i Loimaa đŸ€Ł)

AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens prestation

fendt311  
#678086 Samma med ett nytt 2 Ton lyftbord vi fick pÄ jobbet. För mÄnga Är sedan. Styrdosan för upp och ner var tvÀrt om. Ner knappen upptill. Upp knappen nertill. Det löste sig nÀr en ( mindre intellektuell ) arbets kollega förklarade.
" Du förstĂ„r att hĂ€r Ă€r det sĂ„ att. UppĂ„t Ă€r nerĂ„t och nerĂ„t Ă€r uppĂ„t hĂ€r pĂ„ xxxxx " (företags namn) đŸ€Ł đŸ€Ł

AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens prestation

molnia  
#680537 Mina förÀldrar, frÀmst min mor har lÀnge lÀngtat efter renovering i tvÀttstugan och badrummet i kÀllaren. Nu har den Àntligen börjat. I vanlig ordning sÄ blir det mer jobb för man kan inte lÄta bli att göra bara det nödvÀndigaste...
Det finns ett badkar som vi vill behÄlla men golvbrunnen Àr inte under utan vattnet har runnit ut pÄ golvet och letat sig ner i golvbrunnen. Det blir onödigt blött pÄ golvet i ett rum dÀr man Àven torkar klÀder. DÄ föresprÄkade jag att bila upp golvet för en ny golvbrunn pÄ rÀtt stÀlle. Och om förutsÀttningarna Àr bra Àven flytta det stÄende avloppet till övervÄningen för att fÄ in badkaret mot vÀggen. NÀr jag bilade upp golvet visade det sig vara en gren pÄ just fel stÀlle sÄ golvbrunnen blir lÀttare att fÄ dit om vi flyttar stammen sÄ nu blir det hela kalaset pÄ en gÄng men vad bra det blir nÀr det Àr fÀrdigt.


Ny golvbrunn ska bli dÀr bilmaskinen pekar o röret flyttas ut mot hörnet till vÀnster.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens prestation

fendt311  
#680554
molnia skrev:Mina förÀldrar, frÀmst min mor har lÀnge lÀngtat efter renovering i tvÀttstugan och badrummet i kÀllaren. Nu har den Àntligen börjat. I vanlig ordning sÄ blir det mer jobb för man kan inte lÄta bli att göra bara det nödvÀndigaste...
Det finns ett badkar som vi vill behÄlla men golvbrunnen Àr inte under utan vattnet har runnit ut pÄ golvet och letat sig ner i golvbrunnen. Det blir onödigt blött pÄ golvet i ett rum dÀr man Àven torkar klÀder. DÄ föresprÄkade jag att bila upp golvet för en ny golvbrunn pÄ rÀtt stÀlle. Och om förutsÀttningarna Àr bra Àven flytta det stÄende avloppet till övervÄningen för att fÄ in badkaret mot vÀggen. NÀr jag bilade upp golvet visade det sig vara en gren pÄ just fel stÀlle sÄ golvbrunnen blir lÀttare att fÄ dit om vi flyttar stammen sÄ nu blir det hela kalaset pÄ en gÄng men vad bra det blir nÀr det Àr fÀrdigt.
1605642336_img_20201114_153716.jpg
1605642320_img_20201108_162109.jpg


Ny golvbrunn ska bli dÀr bilmaskinen pekar o röret flyttas ut mot hörnet till vÀnster.

Kommer att bli riktig bra. BĂ€ttre att göra det rĂ€tt och riktigt, efter önskemĂ„l. DĂ„ blir alla nöjda att man gjorde det rĂ€tt frĂ„n början av renoveringen. 😊

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Amatörhuggare 62  
#680568 RÀtt tÀnkt molnia,Ä flytta Ä byta stam.
SÄ Àr d fixat.Blir bra.
Än renovera Ă„ komma pĂ„ sen.
👍

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Amatörhuggare 62  
#680579 SjÀlv har jag gjort ett backstick idag.
SĂ„ skotning blev 100 meter kortare.
Å över ett bete,istĂ€llet för en vall.
1910 an m band runt om.
Är ju bra om den,hĂ„ller sig i skogen.
I mesta möjliga mÄn.
Drog till d m Vretensladden
Har ju nytta av detta vid gallringen.
Å t Groten.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#680602 Regn och Äter regn, sÄ jag vÀnde om efter en timma pÄ ett tak dÀr kunden ska
ha monterad snöfÄngare. Skit att jobba med det nÀr man blir blöt genom :((

SÄ dÄ blev det "verkstan" och femtio mÀtpinnar för nÄgon som driver med transport. BlÄa Àr en meter med markering för varje tio cm. och rött Àr tjugo extra cm. AnvÀnds nÀr dom ska lasta upp bilarna. Blev förfrÄgat ut av det blÄa om det jobbet, och tÀnkte det var ok att göra sju - Ätta stycken, men dom ville ha femtio :lol:

Blev rÀtt snygga och "min model" med fÀrj tappas vÀl inte bort sÄ snabbt som de gamla umÄlade de hade dÀr.

Senn förberedde jag mig till torsdags dÄ jag ska göra visit i en skolklass som ska jobba med trÀ för första gÄng pÄ nÄgra Är. Dom ska göra var sin trÀkopp av björk som de hugg nÀr de var pÄ skogdag, sÄ det blev till att yxa till nÄgra Àmnen och borra ur lite sÄ ungarna kan klara med det.

Lyckligvis har skolan en bandsÄg, sÄ jag fÄr hjÀlpa till med styckning och tillskÀrning, och eftersom ungarna Àr trevliga och lÀrarinnan Àr snygg, sÄ blir det en bra dag :-bd

AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#680777

SÄ blev det Àndelig en dag dÄ vÀdret inte var altför illa sÄ
jag fick monterad snörasskydd hos en kund.
Sist vÄr renoverade jag deras terrass som hade sjunkit 15 cm
dÀr snö hade rasat ner. Nu ville dom sÀkra sig att det inte
skulle ske igen :wink:

Dagens katastrof var att min nÀstan nya Stihlcaps flög av
i vinden, över taket och blev borta :((

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

alias  
#680782
JensSkoog skrev:
1605727603_snoefangere_og_rekkverk_2020_11_18_(4).jpg

SÄ blev det Àndelig en dag dÄ vÀdret inte var altför illa sÄ
jag fick monterad snörasskydd hos en kund.
Sist vÄr renoverade jag deras terrass som hade sjunkit 15 cm
dÀr snö hade rasat ner. Nu ville dom sÀkra sig att det inte
skulle ske igen :wink:

Dagens katastrof var att min nÀstan nya Stihlcaps flög av
i vinden, över taket och blev borta :((


Man kanske fĂ„r summera det hela med att du tar Stihls produkter till nya höjder. 😉

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Robertberg  
#680793
JensSkoog skrev:
Dagens katastrof var att min nÀstan nya Stihlcaps flög av
i vinden, över taket och blev borta :((


NĂ„got att hĂ„lla i handen nĂ€r det blĂ„ser alltsĂ„ 😉

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

tallen100  
#680794 Är vĂ€l inget nytt att stihls grejor Ă€r eftertraktade 😀

AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens prestation

MrOlsson  
#680942 GĂ„rdagens hög, skönt att bli av med ratbjörken. 🚜

AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens prestation

MilanJo  
#681077 Denna vecka har jag fÄtt lÀra mig nÄgot nytt pÄ mitt jobb:att rÀkna vinklar Ä milimetrar, hantera div maskiner för att i slutÀnden pussla ihop romber och spröjs till detta. HjÀrngympa, men kul!

AnvÀndarvisningsbild

Re: Dagens prestation

HannuRöj  
#681560 Startade en ny röjningsuppdrag i dag.
Jag var sĂ„ trött efter i gĂ„rdagens prestation, vindfĂ€llhuggning med 550, att röjning kĂ€nde nĂ€stan lĂ€tt.😁
Ville inte köra ut virket i helgen, smala vÀgen gÄr mellan en hus och bastubyggnad.

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).