Öppna kategorin

Hur har skogsyrket utvecklats från 80-talet till idag?

5 inlägg 2171 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur har skogsyrket utvecklats från 80-talet till idag?

wilmabengtsson  
#680726 Hej! Jag går lantbruk på gymnasiet och har nu fått en uppgift i naturbruk om ett naturbruksyrke. Jag tänkte att det skulle vara intressant att lära sig mer om skogsarbetaren.
Så, hur jobbade man i skogen för 40 år sedan? Hur har yrket utvecklats från ca 80-talet till idag? Jag tänker på sättet att arbeta, maskiner osv. 🌲 🌲 😀

Mvh



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Hur har skogsyrket utvecklats från 80-talet till idag?

alias  
#680728
wilmabengtsson skrev:Hej! Jag går lantbruk på gymnasiet och har nu fått en uppgift i naturbruk om ett naturbruksyrke. Jag tänkte att det skulle vara intressant att lära sig mer om skogsarbetaren.
Så, hur jobbade man i skogen för 40 år sedan? Hur har yrket utvecklats från ca 80-talet till idag? Jag tänker på sättet att arbeta, maskiner osv. 🌲 🌲 😀

Mvh


Vill påstå att det finns några tydliga trender:
- Engreppsskördarnas intåg i mitten av 1980-talet har bidragit till att motormanuellt skogsarbete har minskat avsevärt.
- Självverksamheten i privatskogsbruket har minskat markant.
-Merparten egna maskingrupper och anställda skogsarbetare hos skogsbolagen och skogsägarföreningarna har i stort sett ersatts av entreprenörer.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Hur har skogsyrket utvecklats från 80-talet till idag?

totte  
#680784 Hej Wilma! Vi har en kategori här i forument som heter "Skogshistoria" där det finns en hel del gamla filmer, bilder och annat. Du kanske kan hitta något där. Skogshistoria

Användarvisningsbild

Re: Hur har skogsyrket utvecklats från 80-talet till idag?

Daniel Ivarsson  
#680801 Kolla in filmen Från stocksåg till skördare, finns på Youtube.

Användarvisningsbild

Re: Hur har skogsyrket utvecklats från 80-talet till idag?

Williamm  
#680803
Daniel Ivarsson skrev:Kolla in filmen Från stocksåg till skördare, finns på Youtube.

Här:


Hälsningar Williamm.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).