Skogsvagn (Huggarvagnar)

Dilemmat driven vagn eller skotare

140 inlägg 32977 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

valtra a 72  
#680711
Pete skrev:Bromsar på vagnen är helt klart en fördel

Absolut, ska du köra lagligt med last på väg så är nog broms ett måste.

FTG
Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

Pete  
#680712 Ja ska det vara lagligt så är det ganska snabbt ett måste.
Måste säga att det var ett av dom bättre tillvalen jag gjorde på min vagn

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

jakobn  
#680816
halvproffs skrev:Hade en 90l pump på min Valmet 305 först. Gick inte alls.Vretenkran 6,5. Gick alldeles för fort och på låga varv orkade inte motorn. Gripen gick så snabbt att när den slog ihop storknade motorn. Med 70l pumpen blev det perfekt!

Då blir nog en 66l pump lagom. Det var dm3 som var offererat, ex38 kostar många extra pengar, tror jag är för snål för det. Har till imorgon på mig att fundera på saken.


För övrigt ger traktorn 205nm vid 1200rpm, vilket säger mig absolut ingenting. Men det har säkert gjort någon köpare glad en gång i tiden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

jakobn  
#680822
Granstorp skrev:Med tanke på hur stora vagnar det pratas om i tråden och hur långa och tunga laster du ska hantera så känns det som att vagnen kommer vara ute och köra med traktorn istället för tvärtom...Hästkrafterna räcker nog till i skogen när man ligger och smyger på lågväxel, men vägtransport kommer nog bli kämpigt. Sen kan man behöva stanna ibland också... Frågan är om inte traktorns egenvikt blir för liten i förhållande till vagnen och dess last?


Jo det är en situation jag är van vid. Ska bli intressant att se hur vägtransporten påverkas av en tyngre vagn, vet inte vad den gamla väger men det kan inte vara speciellt mycket. Mer egenvikt och mer friktion från däcken kommer säkert påverka en hel del. Timmerbilstransport är ju mer eller mindre gratis så det kan hända att jag kommer anlita dem mer med det nya ekipaget.
Vikte skiljer inte så mycket oavsett längd på timret när jag kör. Men det blir dubbelt så många lass med dubbelt så långa stockar. Men hälften så många att såga med samm volym färdig vara, går nog ungefär jämt ut.
Det jag hoppas slippa är baktyngden som blir med framförallt gran, vagnen nästan lyfter traktorn ibland. Med den nya vagnen ska detta vara enklare att komma från hoppas jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

lodin92  
#680834 Du har inte funderat på om det är mer ekonomiskt att köpa in virket? Fast det beror ju på om du vill stå vid sågverket eller en kombination, jag hade köpt en maskin 👍

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

jakobn  
#680842 Köper in en stor del av virket redan, men det ska ändå ta sig från upplag till sågen. Sedan ska gårdens skog skötas också.
Billigast är att sälja gården, flytta in till stan och skaffa sig ett riktigt jobb på någon fabrik. 😀 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

jakobn  
#681004 Då var papperna skrivna, det blev en Vreten 1000, utrustning enligt följande

Kran 65-40
HJul 500/50 17
Radiostyrd WInsch
Hydraukservospakar till kranstyrning
Navdrift
Trumbromsar
Större grip som öppnar 1300mm
Extern Hydraulik
Trafikbelysning
Kranbelysning
Förhöjningsstöttor
Delningsstöttor

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

JohannesG  
#681008 Grattis! Tror säkert du kommer bli nöjd. 👍

Men kunde de inte erbjuda 500/45-22,5 hjul? 500/50-17 är förvisso 50cm breda, men de har inte höjden som de förstnämnda har. Höjden gör ju det lättare att att ta sig över hinder. Även om det på pappret handlar om några centimeter gör det märkbar skillnad i skogen. Det blir skillnaden mellan om däcket ska tryckas in i hindret eller rulla över.

Beror ju förstås på vilka hinder man har i skogen, om behovet finns.

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

jakobn  
#681021 Jag vet faktiskt inte om de kan erbjuda 22,5. Gick upp en storlek för att få större diameter på hjulen efter dina råd. När jag sedan lagt på alla de viktigaste tillbehören var smärtgränsen rent ekonomiskt nådd. Så jag har lagt det på framtiden att undersöka om det går att lägga på större. Finns begagnade att få tag på för en rimlig peng emellanåt.
På pappret är det ju inte så stor skillnad, men när man ser en vagn i verkligheten med 22,5 är det en väldig skillnad. Kommer jag ihåg det ska jag höra med Vreten nästa gång jag pratar med dem om det finns utrymme för 22,5.

Har väldigt steniga marker bitvis, får utvärdera dessa däcken något år först. På IHn har jag något mindre framdäck än på JDn, sistnämda är betydligt bättre på att klättra över hinder, tror min första prioritet kommer bli större framdäck på IHn, om det nu inte är så att driften kan hjälpa till att knuffa över framdäcken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681030 Som jag ser de går de inte byta däckdiameter nåt nämnvärt på en rulldriven vagn utan att ändra avståndet mellan axeltapparna, rullen måste få plats på rätt vis mellan däcken

Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

ss0803  
#681040 Navdrift på TS nya Vreten dock.

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681048 Upps läste visst inte specen, de blir mer en fråga om plats samt att större omkrets gör att vagn går fortare om blir svagare

Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

JohannesG  
#681177
jakobn skrev:Jag vet faktiskt inte om de kan erbjuda 22,5. Gick upp en storlek för att få större diameter på hjulen efter dina råd. När jag sedan lagt på alla de viktigaste tillbehören var smärtgränsen rent ekonomiskt nådd. Så jag har lagt det på framtiden att undersöka om det går att lägga på större. Finns begagnade att få tag på för en rimlig peng emellanåt.
På pappret är det ju inte så stor skillnad, men när man ser en vagn i verkligheten med 22,5 är det en väldig skillnad. Kommer jag ihåg det ska jag höra med Vreten nästa gång jag pratar med dem om det finns utrymme för 22,5.


Ekonomin har ju sitt och säga också.
Men bra att du är medveten om den praktiska skillnad. Vissa säljare hävdar att det inte gör någon skillnad mellan just dom två storlekarna.
Kan hur som helst garantera att du kommer bli nöjd med att du valde bredare.

Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

stegmaster  
#681179
gnisten83 skrev:U.......................samt att större omkrets gör att vagn går fortare om blir svagare

Just det.
Att hjulen går lättare med stora hjul men driften blir svagare, kanske nollar ut sig?
BB4 2 hjuldriven skulle vel dessutan inte bli jättestärk med 22,5 däck och ca 200bar tryck. 🤔

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

Amatörhuggare 62  
#681203 Detta var en rejäl vagn.
Å i retrorött (patu)
Man får en bra skotare.
Bara för,vad vagnen kostar.

Men kul å kolla på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).