Skogsvagn (Huggarvagnar)

Dilemmat driven vagn eller skotare

140 inlägg 32979 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

källefall8  
#679555 Kan hålla med om att mohedas lösningar ser ut att vara bland de elegantaste runt kranpelaren och i övrigt oxå. Antar att 15 tons vagnen är kraftigare gjord men har kollat på en 10ton driven och teleskopstödbenen är nog mest leksaker. Sitter fäst med 4skruvar i grinden och där är inte ens en riktig sprint där hydraulcylindern är fäst bara en stor rörsprint islagen. Verkar vara samma stödben på 12ton. Vet en moheda 101 4wd här med m40 kran som varit mycket strul med. Ca tre år gammal, köpt ny å på den tiden har redan pumpen strulat flera gånger, grip svetsad flera gånger och kranpelarn gått av ovanför vridhuset. Å denna går bara i egen skog. Tycker nog att en sk premiumvagn ska vara bättre än så....

FTG
Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

Pete  
#679556 Går ju att köpa vagn och kran separat oxå om man vill sätta stora kranar på mindre vagnar.
När jag skulle köpa vagn pratade jag med lantmännen om detta.
Ända nackdelen var att garantin på vagnen försvann

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

Ådii  
#679569 Jag kan åtminstone lägga ett gott ord för Farma fastän du kanske redan valt bort dem, men vi har kört med våran 8,5m kran och 14T 4wd vagn nu i 6,5år och lastat runt 11000m3 med den och ekipaget är kopplat 11månader i året efter traktorn och har inte behövt svetsa nånting på varken kran eller vagn.
Jag kör även gallring med kranen med ackumulerande giljotin så den går ofta med utskjutet allt ut för att få bra avstånd mellan vägarna i skogen. Kranen är ju monterad på vagnen så när jag gallrar lägger det ju stora krafter på vagnen och ramen men även den har klarat sig utan sprickor.
Jag har följt tråden men eftersom du i början talade om 5m+ kranar och nu verkar söka efter längre kranar, och jag saknar erfarenhet av Farmas mindre kranar har jag inte kommenterat, men eftersom både 7m och 8,5m kranen är samma i grunden så vill jag dela min erfarenhet.
Så en 7m kran tillsammans med en 0,24grip och kanske 12t eller 14t vagn kanske kan vara nått?

Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

Pete  
#679573 Får hålla med ådii.
min farma har gott betydligt mindre men lyfter det mesta jag vill och har inte behövt någon svetsning ännu

Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

JohannesG  
#679663
jakobn skrev:Har även funderat på om man tänker annorlunda med utväxlingen på pumpen när man har drivning för att få ett lagom varvtal på traktorn vid körning med drift. Någon som har teorier kring detta?

Om man ser till drivningen och gör det ordentligt kollar man så att det stämmer med den växel man vill bruka drivningen på.
jakobn skrev:Jag tog upp det här med bromsar tidigare men kör en runda till, ni som har bromsar utan att ha bromsventil original på traktorn, vilken lösning har ni för att aktivera bromsen?

Jag kör med Weimers bromsventil som sätts i ett vanligt uttag. Lite jobbigt ibland att man måste komma ihåg att bromsa med spaken också. Men i andra lägen väldigt bra att kunna räta ut ekipaget om vagnen börjar trycka på så det vill vika sig.
http://www.weimer.se/Shop/Product/Broms ... tur/621011

Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

Signofthecross  
#679765
jakobn skrev:
Mohedas vagn är som jag skrivit innan ett mycket imponerande bygge när man tittat på framförallt de billigare konkurrenterna, varje detalj känns genomtänkt och det känns (utan att ha provkört) som ett mer eller mindre fullbordat bygge. Enda nackdelen är lyftkraft, fick svar från säljaren att han skulle tittat på ett starkare alternativ, men vad det innebär återstår att se.



Det låter som att du är väldigt sugen på en Mohedavagn=)

Jag är inte riktigt lika entusiastiskt över den även om det är en bra vagn för sitt ändamål. Jag sålde min M101 4wd efter 4 månader så jag ska inte säga att jag vet allt om den och det finns andra här på forumet som har mer erfarenhet av den. Men, jag vill ändå ge dig något att fundera på. Gissar att du kommer vilja ha vagnen lite längre utdragen om du ska köra så långa stockar? Jag förlängde min ca 3 dm och upplevde den då som extremt instabil när man körde den tom och använde ramstyrningen vilket jag tyckte var väldigt störigt. Räckte med en liten stubbe så började den att lätta. Har läst det om andra vagnar så det kanske inte bara är Moheda som har detta problem men bara den som jag har provat.

Kranen är både för kort och för klen om det är mestadels timmerkörning tycker jag.

Vet inte hur du kör om du har mycket last på eller så men jag brukar vilja lasta på så mycket det bara går, då är bärigheten på hjulen inte speciellt bra. De är helt enkelt för smala och skär ner i marken om det är minsta fuktigt.

Jag hade en plan att byta till en M121 och frågade då om det gick att få en M60-kran till. Svaret blev då att jag fick köpa dessa separat så gick det att lösa. De var tydligen inte CE-märkta ihop så det fick inte säljas som en kombination. Gissar att du får något liknande svar.

1605393156_img_6817.jpeg

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

jakobn  
#680528 Tack för synpunkter. Affären är princip klar. Får återkomma när det sista är spikat.

De flesta säljare vill sätta ca 65 l pump som ger runt 40l på 1200 varv. Drivningen vill ha runt 60 l i minuten om jag kommer ihåg rätt.
Jag trodde att man skulle få högre flöde vid 12-1500 varv med extern pump. Ventilpaketet har maxflöde på 55l/min.
En säljare sa att traktorn inte orka med större pump. Traktorn är på strax över 60hk.
Är det så att jag behöver både större traktor och större ventilpaket för att kunna köra på 60 liter vid 1200 rpm.

@JohannesG, prata med säljaren om detta, de kommer montera en sådan ventil samt eventuellt en ackumulator på bromsledningen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680544 Maxflödet genom ventilen hänger på vilken ventil du får, EX38 tål betydligt mer ,100liter, om du ska el eller hydralservo.
Hydro controls D3M tål typ 55liter, och den ventilen har jag ersatt hos mej pga förhöjd oljetemp...

Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

JohannesG  
#680597 Svårt att veta exakt hur mycket din traktor orkar. Men tror allt du ska klara drivningen. Hänger ju också på hur sakta du kan köra på högt varvtal.

Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

Fredi  
#680630 Orkar gör den säkert med mer än 60 l pump. 60 l och 200 bar tryck kräver 20 kW effekt så visst borde det gå med större. Sen är det kanske svårt att säga hur mycket effekt ger traktorn ut på 1200 varv? Kanske 60 l börjar vara max vad det orkar med på låga varv?

Avatar Fallback

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

jakobn  
#680649 Kan vara så, att 60l är för mycket vid låga varvtal, har ju själv aldrig konstruerat en skogsvagn, men en säljare är alltid en säljare. Vill ha det välmotiverat med 40l på 1200varv. Det passar nog bra med driften som antagligen hamnar på runt 60l när man kör tunga lass och ligger på runt 2000 rpm.
Jag vet inte vad trAktorns system ger vid 1200rpm, men den har höga flöde jämfört med IHn på låga varv vilket jag tror beror på att den har en annan typ av pump. Vid 2500 ger den 47l/min och, max vridmoment ligger vid 1200rpm. Effekt på uttaget vid 540 rpm ska vara 54 hk.

Gör kanske en höna av en fjäder, men det är många pengar och jag vill att det ska bli så bra som möjligt från början. Köper jag större traktor är det inga större pengar att bara byta ut pumpen.

Ska kolla vilket ventilpaket de hade tänkt skicka med, har varit diskussson om ett som tål högre flöde och det har säkert varit ex38.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

JohannesG  
#680682 Vet att 60l/min 200 bar vid 900 varv inte fungerar på lilla Mercan med 90hk. Fungerar däremot på den större med ca 100hk och 6cylindrig motor. Så det är främst vridmomentet som gör.

Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

halvproffs  
#680687 Hade en 90l pump på min Valmet 305 först. Gick inte alls.Vretenkran 6,5. Gick alldeles för fort och på låga varv orkade inte motorn. Gripen gick så snabbt att när den slog ihop storknade motorn. Med 70l pumpen blev det perfekt!

Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

Granstorp  
#680702 Med tanke på hur stora vagnar det pratas om i tråden och hur långa och tunga laster du ska hantera så känns det som att vagnen kommer vara ute och köra med traktorn istället för tvärtom...Hästkrafterna räcker nog till i skogen när man ligger och smyger på lågväxel, men vägtransport kommer nog bli kämpigt. Sen kan man behöva stanna ibland också... Frågan är om inte traktorns egenvikt blir för liten i förhållande till vagnen och dess last?

Användarvisningsbild

Re: Dilemmat driven vagn eller skotare

Pete  
#680710 Bromsar på vagnen är helt klart en fördel

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).