Sågtimmer

Räkna på m³to

16 inlägg 7851 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Räkna på m³to

dodde03  
#680469 Hej, skulle behöva lite hjälp med att tyda en prislista, med risk att framstå som lite korkad 🤓. Till att börja med m³to, hur räknar man fram det? Om man leker med tanken att en klass 1 tallsågtimmer är 490 lång och har en toppdia på 14cm och rotdia på 28cm vad blir det i m³to och finns det någon formel? På prislistan står det diameter i mm tex 200 är det då typ stockens diameter mitt på stocken? Somsagt har ingen koll och uppskattar alla förklaringar.



   TS
Avatar Fallback

Re: Räkna på m³to

alias  
#680478
dodde03 skrev:Hej, skulle behöva lite hjälp med att tyda en prislista, med risk att framstå som lite korkad 🤓. Till att börja med m³to, hur räknar man fram det? Om man leker med tanken att en klass 1 tallsågtimmer är 490 lång och har en toppdia på 14cm och rotdia på 28cm vad blir det i m³to och finns det någon formel? På prislistan står det diameter i mm tex 200 är det då typ stockens diameter mitt på stocken? Somsagt har ingen koll och uppskattar alla förklaringar.


M3toub avser diameter är under bark i toppänden av stocken.

Vol=(r^2)×pi*l
0,07*0,07*3,14*4,9=0,0754 m3toub

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Räkna på m³to

Bosse1  
#680481 Den här har jag missat !

AKKAMAAN - Avsmalning i mm/m är inte hela sanningen....

Avatar Fallback

Re: Räkna på m³to

ÅsaNisse  
#680498 Det går att räkna på många sätt men frågan är vad du får ut av trädet. Det exemplet du angav med 14 cm toppmått innebär också att stocken hamnar i klentimmer som oftast är sämre betalt. Dock skrev du tall klass 1 och det gör att det blir lite extra intressant då det är bäst betalda virket här ikring idag.( Småland)Din stock har 2,8 cm/m i avsmalning och 14 cm i toppmått. Du får då betalt för 0,0754m³. Om du apterar stocken 3,7 m så borde toppmåttet bli 17,36 cm (teoretiskt) och du får då betalt för 0,0875m³. Du får alltså mer betalt för den korta stocken och har 1,2m virke över till nästa stock/massavedbit. Sen är det ju avgörande vad längdkorrektionen säger i prislistan (14% skillnad) och även om den faktiskt kommer upp till 18 cm för normaltimmer. Då tjänar du bra på att korta ned den.

Avatar Fallback

Re: Räkna på m³to

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680515 Toppmått är måttet i stockens smalända. Räkna som en cylinder med smaländens mått så får man måttet i m3to. Stocken i exemplet har extremt stor avsmalning. Normalt vinner man inget på att ta korta stockar för att tjäna volym för prislistorna premierar långa stockar.

Användarvisningsbild

Re: Räkna på m³to

kjetilroeste  
#680557 Kan denne være til hjelp? :)

1605643898_omregning_og_enheter.png

Avatar Fallback

Re: Räkna på m³to

ÅsaNisse  
#680584 Denna tabellen ger bara en grov skattning mellan olika kubik.

Avatar Fallback

Re: Räkna på m³to

jannee  
#680588 Varje stam är unik, Har du skog med liten avsmalning tjänar du troligtvis på att ta långa stockar,
Många har dock inte den ideala skogen.
De s.k. morötterna där måste det vara olönsamt med långa längder.
Säljer du dessutom på ett s.k. avverkningsuppdrag med FAST pris (vilket många inköpare erbjuder) gäller det att vara vaken.
Man kan lätt göra ett litet experiment.
Avverka ett träd
Börja kvista och märk ut vartefter du kvistar var du ämnar aptera.
Kvista hela stammen.
Börja sedan från toppen och märk ut varefter du vill aptera från den synhållet.
Troligtvis kommer denna aptering inte se likadan ut som från det första hållet.
Självklart har en del stammar en jämn och fin avsmalning men många har det inte, ibland kan det vara en drastisk avsmalning på en väldigt kort bit.
Eller kan man ta och klava VARJE meter, senare hemma räkna ut vilken aptering som borde varit mest optimal enligt prislistan.
Skördaren gör det jobbet helt automatiskt om den är programmerad för just detta ändamål, men så är inte alltid fallet.

Avatar Fallback

Re: Räkna på m³to

ÅsaNisse  
#680655
Skogsola skrev:Toppmått är måttet i stockens smalända. Räkna som en cylinder med smaländens mått så får man måttet i m3to. Stocken i exemplet har extremt stor avsmalning. Normalt vinner man inget på att ta korta stockar för att tjäna volym för prislistorna premierar långa stockar.


Det är riktigt att prislistorna premierar långa stockar, MEN en avsmalning på 1 cm/m gör oftast att sågcylinderns volym minskar mer än vad prislistans påslag ökar priset så nettot blir en förlust. Det ser väldigt bra ut för de skogsägare som bara tittar i prislistan utan att räkna på vad det ger i verkligheten. Det kan många gånger vara bättre att ta en prissänkning på 5% för en 3,7m än ett påslag på 4% för en 4,9m .( Där prislistan utgår från 4,3m = 100%)

Avatar Fallback

Re: Räkna på m³to

axwell  
#680696
jannee skrev:Skördaren gör det jobbet helt automatiskt om den är programmerad för just detta ändamål, men så är inte alltid fal


Håller med @jannee till 99%, men inte att dom skördardatorer, jag sett i bruk, tar nån hänsyn till hur resten av trädet ser ut. Dom är smarta på aktuell avsmalning mot prislista, men inte två meter högre upp och det måste ju vara omöjligt för föraren att se ev. skador på 3:e stocken innan hela stammen är kvistad.

Förstår att skördaren vill göra långa stockar runt 52 till 55 dm, det går ju mycket snabbare att få till volym med färre apteringar.

Avatar Fallback

Re: Räkna på m³to

jannee  
#680709 Kanske har jag helt men är det inte lite också att datorn "minns" hur föregående träd såg ut.
Med detta menar jag om skördaren avverkar ett bestånd apterar datorn lite av på hurudana föregående träd sett ut.
Så fungerar i alla fall en ann när man avverkar och apterar, ibland tycks det bara bli korta stockar och ibland kan man lyckas med nästan bara långa.

Avatar Fallback

Re: Räkna på m³to

alias  
#680713
jannee skrev:Kanske har jag helt men är det inte lite också att datorn "minns" hur föregående träd såg ut.
Med detta menar jag om skördaren avverkar ett bestånd apterar datorn lite av på hurudana föregående träd sett ut.
Så fungerar i alla fall en ann när man avverkar och apterar, ibland tycks det bara bli korta stockar och ibland kan man lyckas med nästan bara långa.


Har också fått uppfattningen att datorn har en stamdatabank som gör att den "förväntar sig"/prognostiserar att diameterutvecklingen utmed den aktuella stammen skall se ut på ett visst sätt, baserat på tidigare upparbetade stammar.

Man har ju också frågan om datorn är inställd på värdeoptimerande aptering eller fördelningsaptering.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Räkna på m³to

jannee  
#680723 Det senare alternativet är det nog som gäller när inköparen står för skördaren.

Avatar Fallback

Re: Räkna på m³to

ÅsaNisse  
#680764 Ja allt som oftast är datorn inställd på det sortimentet som behövs på sågen oavsett hur stammen ser ut.

Användarvisningsbild

Re: Räkna på m³to

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680769
ÅsaNisse skrev:Ja allt som oftast är datorn inställd på det sortimentet som behövs på sågen oavsett hur stammen ser ut.


Tror du att du får bättre betalt från sågverken om du inte ger de de längderna de vill ha?
Rent hypotetiskt kan det ju vara så att de har bättre betalt för de längderna de vill ha för att de kan betala bättre för allt timmer då? Men vad vet jag!🤔

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).