SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Test av den mekaniska fällkilen ValFix

117 inlägg 32968 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Fredrik Reuter  
#680533 Fast du har ju faktiskt själv sagt att det är ett skitgöra och förstör handleder att knacka kil Vinterrojarn...

vinterrojarn - Elektrisk fällkil

Hur gör man annars med nedklassningen av rotstocken som borde bli när man gör ett snitt för fällriktaren?

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Avslutat-02  
#680538 blir ingen nedklassning på stocken för jacket går inte in i behandlingscylindern..
detta är det första man får lära sig i det verkliga livet.
det andra är att inga jobb inom skogen är utan skador.

visst fan har jag klagat på att slå in kil..men inte fan har jag agerat som i filmen..
och inte slutar jag slå in kil pga att mina handleder inte tycker om det..
jag använder bara mig av annan teknik än rå muskelstyrka...

Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680541 Og teknikken går ut på?

Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Avslutat-02  
#680543 finns många olika tekniker att fälla med kil..

en bra sak att börja med är att kunna hantera en och det bra.
sedan att ha med sig en riktig slägga för att få kraft i slagen..

klarar man inte av det, så är det bättre att såga klart och sedan slå in kilarna i lugn och ro..
innan man kapar wilhelmina klacken.

ska du dessutom slå kil, skippa slagbrytjärnen..
det skall vara lång skaftade släggor eller yxor.

inga klena slag utan väl riktade slag.
det säger sig även själv att en pump med veven vid hak höjd, ger användaren mindre ork än med en där veven sitter vid midjehöjd..

att göra ett jack är ca 40 år gammalt trick....vissa borde lärt sig det vid detta laget....
Senast redigerad av Avslutat-02 tis 17 nov 2020, 21:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

anersimyra  
#680545
vinterrojarn skrev:Att fälla träd innebär att använda sig av teknik som man blivit lärd, eller skaffat sig genom livet..
att klaga på att knacka kil är bara att inte använda sig av dessa tekniker, eller inte ha kunskapen om hur man egentligen gör för att underlätta för sig själv...

det är just detta som man INTE får lära sig i skolorna eller på kurserna...
den gamla hederliga tekniken....

Brytmånens tjocklek var nog drygt 25 % av brösthöjdsdiametern vilket är långt ifrån de 10 % som i praktiken ” hamras in ” i deltagarna på en motorsågskörkortskurs.. 😀

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

fendt311  
#680547
can skrev:Og teknikken går ut på?

Det man inte lär sig på vidareutbildning. Att allting går utom nyfödda barn.

Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Avslutat-02  
#680550 ja anersimyra den där brytmånen var grov....riktigt grov....helt utan anledning..
det gör bara att det krävs mer stryka att slå in kilen..eller att förstöra en sådan där vevbar sak..
de är inte gjorda för detta..

gör riktskäret, såg ainstick bakom brytmån och gör den bra.
sedan kapar man bakåt och lämnar klacken om man inte har pumpen i satt redan...vevar några tag sedan är det klart..
eller så sågar man av klacken när man slagit in kilen en bit..sedan är det klart....

Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Avslutat-02  
#680551 kan ju bara skriva att jag aldrig kilar ner några träd mitt bland kåkar eller byggnader...
då blir det pump eller vajer..ska jag ta åt mig såna här jobb då får det kosta det de kostar, annars gör jag något annat..

Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680552 Kva er Jack for noko i denne sammenheng? Eg har slått over ende ein del større trær med kile ( alltid iverfall 3 stk og helst 30 cm lang kil med liten utveksling) min største feil har vore: For tjukk brytekant, kanskje 5-6 cm tjukk. Blir tungt då. I Norge lærer ein det same som var nevnt her 10% av diameter i brysthøgda, men aldri øve 3 cm tjukk. Prøve og, der det går og ta relativt grunne felleskår for og få så mykje hevearm på Kilen som mulig.

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

anersimyra  
#680553
vinterrojarn skrev:ja anersimyra den där brytmånen var grov....riktigt grov....helt utan anledning..
det gör bara att det krävs mer stryka att slå in kilen..eller att förstöra en sådan där vevbar sak..
de är inte gjorda för detta..

gör riktskäret, såg ainstick bakom brytmån och gör den bra.
sedan kapar man bakåt och lämnar klacken om man inte har pumpen i satt redan...vevar några tag sedan är det klart..
eller så sågar man av klacken när man slagit in kilen en bit..sedan är det klart....

Visst tusan är det en s.k trädfällriktare som är tillverkad för just fällning av träd som vi ser i filmen, minns jag rätt så kallas den för stalpen..🙂

Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Avslutat-02  
#680558 ja den heter stalpen.
men den är inte alls i samma klass som en RH pusher.

jag som sålt både stalpen och RH pusher vet mycket väl vilka räddningstjänsten använder..och inte är det gränsfors stalpen..

den är välkänd för att slå sönder händer när man vevar om den kommer för nära stammen..
det gör inte RH pusher..

den är även känd för att vid för tunga träd, sitta så hårt att man måste slå lös veven...

Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Avslutat-02  
#680559
anersimyra skrev:
vinterrojarn skrev:ja anersimyra den där brytmånen var grov....riktigt grov....helt utan anledning..
det gör bara att det krävs mer stryka att slå in kilen..eller att förstöra en sådan där vevbar sak..
de är inte gjorda för detta..

gör riktskäret, såg ainstick bakom brytmån och gör den bra.
sedan kapar man bakåt och lämnar klacken om man inte har pumpen i satt redan...vevar några tag sedan är det klart..
eller så sågar man av klacken när man slagit in kilen en bit..sedan är det klart....

Visst tusan är det en s.k trädfällriktare som är tillverkad för just fällning av träd som vi ser i filmen, minns jag rätt så kallas den för stalpen..🙂


med vevbar sak menade jag den där kilen...inte stalpen....

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680564 Har en stalp rh-pusher 4 den ger trädet två val fall åt rätt håll eller så lyfter vi dig från brytmånen. Denna användes vid många träd med kron överhäng när man fällde för skördare. Sådana som på filmen tar jag med kil. Det är ju bara något träd som ska bankas ner. Stolpen i filmen är ju för klena träd.

Avatar Fallback

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Avslutat-02  
#680567 stalpen duger fint i gallring..

Användarvisningsbild

Re: Test av den mekaniska fällkilen ValFix

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680581 Funkar fint på 1,5 m träd med. Vilket är det grövsta jag tagit med min.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).