Motorsåg och handhållet

Gammal Husqvarna 45 - saknar stoppknapp?

26 inlägg 5322 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gammal Husqvarna 45 - saknar stoppknapp?

chris_m  
#659457 Köpte en gammal Husqvarna 45 i "troligen fungerande skick", men när jag nu ser närmare på den så saknar den stoppknappen.
Är detta något som kan fixas relativt lätt? Tror inte den varit använd de senaste 25 åren, vad mer bör jag göra innan jag eventuellt försöker starta den?
(Choken har också en skön hemmafix, som framgår av bilden)

Som ni troligen redan förstått är jag relativ nybörjare - i alla fall när det gäller meck med gamla sågar, så ber om överseende.

Hälsar

Chris
1596401322_img_4454.jpg




   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Gammal Husqvarna 45 - saknar stoppknapp?

Avslutat-02  
#659459 Choken kan du leva med om du vill annars finns delar.

Jag har nog både knappen och chokeaxeln.
Ska fixa en skiss åt dig också..
För du behöver tillverka en kabel från spolen till knappen också..

Användarvisningsbild

Re: Gammal Husqvarna 45 - saknar stoppknapp?

chris_m  
#659461 Tack!

Så snällt. Inte noga med hur det ser ut, bara det funkar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gammal Husqvarna 45 - saknar stoppknapp?

Avslutat-02  
#659463
HUSI1998_AAaa_I9800044_.pdf


Skiss...

Dessa har knappen..
https://www.skogsverktyg.se/reservdelar ... id/?pgNr=1

Användarvisningsbild

Re: Gammal Husqvarna 45 - saknar stoppknapp?

Rotvältaren  
#659464 Börja med att se om du får den att starta. Kolla att det finns gnista sedan tanka i bränsle. De där gamla sågarna är evighetsmaskiner så troligtvis hoppar den igång.

Användarvisningsbild

Re: Gammal Husqvarna 45 - saknar stoppknapp?

chris_m  
#659795 Hej igen, kan jag försöka starta den utan att ha fixat stoppknappen? (Och i så fall hur får jag den att stanna om jag mot förmodan skulle få igång den?)
Vinterröjarn, hade du en knapp du ville sälja själv? Eller skulle jag beställa via länken? Jag undrar dock om jag skall beställa den innan jag vet att det inte är några andra mer allvarliga fel på sågen...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gammal Husqvarna 45 - saknar stoppknapp?

Rotvältaren  
#659797 Jadå, du kan testa, drar du ut choken så stannar den.

Avatar Fallback

Re: Gammal Husqvarna 45 - saknar stoppknapp?

tallen100  
#659798
chris_m skrev:Hej igen, kan jag försöka starta den utan att ha fixat stoppknappen? (Och i så fall hur får jag den att stanna om jag mot förmodan skulle få igång den?)

Ja.
Du drar bara ut chocken så stannar den.

Användarvisningsbild

Re: Gammal Husqvarna 45 - saknar stoppknapp?

chris_m  
#659800 Aha, men då kanske jag inte ens behöver nån stoppknapp? Skall pröva att dra lite sen. Annan fråga: Handskyddet eller vad det heter, det oranga framför handtaget) verkar sitta rätt löst, är det normalt? Är det inte det man använder för att sätta den i fri?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gammal Husqvarna 45 - saknar stoppknapp?

Rotvältaren  
#659801 Kastskyddet. Det fins en fjäder som ska hålla tillbaka det och den bör du byta om den är av. Men det primära är att du får igång sågen, då vet du om det är värt att skaffa och byta delar.

Användarvisningsbild

Re: Gammal Husqvarna 45 - saknar stoppknapp?

Rotvältaren  
#659802 Här ser man väldigt bra hur kastskyddet är konstruerat, det är antagligen bladfjädern med två spetsar som brustit. Kastskyddet i videon är till en 55:a men 45:an är identiskt konstruerad, jag har själv plockat ihop kastskyddet till min 45:a enligt denna video


Avatar Fallback

Re: Gammal Husqvarna 45 - saknar stoppknapp?

Avslutat-02  
#659803 Jag har knapp och även skogsverktyg.se
Där väljer du själva av vem du köper..

När det gäller starten så duger det gott och väl att dra ut choken för att stänga av...dock vid arbete med sågen så måste knappen finnas och fungera, annars gäller inga försäkringar..

Kastskyddet kan bågen vara lös på, men den måste fungera..

Funkar det att bromsa trumman eller händer det ingenting när du försöker att aktivera skyddet?

Användarvisningsbild

Re: Gammal Husqvarna 45 - saknar stoppknapp?

totte  
#659810
chris_m skrev:Aha, men då kanske jag inte ens behöver nån stoppknapp? Skall pröva att dra lite sen. Annan fråga: Handskyddet eller vad det heter, det oranga framför handtaget) verkar sitta rätt löst, är det normalt? Är det inte det man använder för att sätta den i fri?


Går bra att köra utan, men om där finns en lös kabel skall den isoleras.

Användarvisningsbild

Re: Gammal Husqvarna 45 - saknar stoppknapp?

chris_m  
#680429 Hej igen.

Tog ett tag att ta tag i sågen igen. Men häromdagen försökte jag dra igång den.
Utan framgång dock. Tankade, drog ut choken, drog lite, tryckte in choken, drog lite, men inga livstecken.
Emellanåt tar det emot en hel del när jag försöker dra. Har ej kollat tändstift - kanske där jag skall börja? Men hur ser jag om det är gnista?
Nåt annat jag bör kolla? Den har alltså inte varit startad på typ 30 år gissar jag.

c

   TS
Avatar Fallback

Re: Gammal Husqvarna 45 - saknar stoppknapp?

tallen100  
#680431 Stiftet är det första man kollar, skruva ur stiftet, sätt på tändhatten, lägg stiftet mot cylindern, dra i snöret och se om du har gnista....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).