Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Blädning

295 inlägg 75467 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#680227 För att dom är så grova så att jag inte orkar med dom nästa gång, om det nu blir någon.
Jag har fått för mig att det är så ni gjort på era blädningar, tagit bort dom största träden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#680230 ... men så att det inte blir onödiga luckor. Du ska inte försöka gynna plantor och småträd.

Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#680239 Hmm, jag vill ju det.
Ok ska försöka låta bli, tror att jag tagit för mycket på förra området.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#680245 Titta inte på nåt som är klenare än 20-25 cm i brösthöjd, så blir det lättare

Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#680247 Nej, det är det som är problemet jag tar inget under 25cm, men tror jag måste gå upp till 28-30 för att inte ta för mycket.

   TS
Avatar Fallback

Re: Blädning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680256 [quote="Lars Lundqvist SL[/quote]
Ja.
Du skapar då ett pyttelitet enskiktat bestånd istället för att ha ett fullskiktat bestånd. Varför vill du ersätta stora träd som producerar volym med plantor som inte gör det?[/quote]

Är det inte så vi alltid gör när vi tycker att de stora träden har producerat färdigt?

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#680317
sveakatten skrev:Nej, det är det som är problemet jag tar inget under 25cm, men tror jag måste gå upp till 28-30 för att inte ta för mycket.

Nej, du ska inte ens titta på det som är så klent! Om du ska få till en fungerande fullskiktad blädningsskog så måste de grövsta träden vara uppåt 40 cm i brösthöjd. Du kan inte hålla på och plocka ut småträd på 25-30 cm i brösthöjd.

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#680318
Skogsola skrev:Är det inte så vi alltid gör när vi tycker att de stora träden har producerat färdigt?

Jo i trakthyggesbruk. Men Sveakatten vill försöka sig på blädningsbruk och då gör man inte det. Då sköter man de grövsta träden och låter resten sköta sig självt.

Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#680364
Lars Lundqvist SLU skrev:Titta inte på nåt som är klenare än 20-25 cm i brösthöjd, så blir det lättare
Lars Lundqvist SLU skrev:
sveakatten skrev:Nej, det är det som är problemet jag tar inget under 25cm, men tror jag måste gå upp till 28-30 för att inte ta för mycket.

Nej, du ska inte ens titta på det som är så klent! Om du ska få till en fungerande fullskiktad blädningsskog så måste de grövsta träden vara uppåt 40 cm i brösthöjd. Du kan inte hålla på och plocka ut småträd på 25-30 cm i brösthöjd.

Hmm, först ska jag inte titta på träd som är under 25, sen ska jag inte titta på något under 40cm, hur ska jag egentligen göra?
När träden är 40-50 i brösthöjd, så får jag svårt att få ut dom med den lilla maskin som jag har, (har svårt att använda något annat pga markens bärighet)
Vad kommer att bli fel om jag hugger dom som är över 25-28cm?
Var det ingen som kunde hjälpa mig med att hitta ett bättre ställe för avlägget innan jag får för mycket där jag är?
Börjar nästa tro att det är för att jag försöker bläda, verkar vara ett rött skynke, men jag tycker det är kul att prova något annat, även om det verkar krångligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blädning

Ove Lindberg  
#680370 Är det som tas upp nu i denna tråd vekligen Blädning? Jag trodde att vid blädning avverkar man i alla åldersklasser kanske med intervaller av 20 till 30 år.
Mvh hösthälsningar
Ove Lindberg

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#680372 Nej, kravet är att beståndet efter gallringen är fullskiktat. Då var gallringen en blädning.

Problemet med att avverka relativt klena träd är att du måste avverka väldigt många för att kunna få ihop en volym som motsvarar tillväxten, vilket i sin tur gör att det krävs väldigt stor inväxning av nya träd för att inte stamantalet ska sjunka. Och inväxningen blir sällan högre än 10-15 st/ha&år, om du sätter inväxningsgränsen vid 5 cm diameter i brösthöjd. Det betyder att du inte får avverka mer än ungefär så mycket. Hundra träd per hektar vart tionde år, 150 vart femtonde, osv, och de trädens volym ska då motsvara tillväxten under samma period.

Så hur mycket tar du ut?

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#680375
sveakatten skrev:Vad kommer att bli fel om jag hugger dom som är över 25-28cm?

Om du skulle hugga alla över 25-28 så skulle antagligen det bli för glest och luckigt. Och det skulle bli svårt att inom rimlig tid återställa stamantalet.

Det jag skrev om att inte titta på det som är klenare än så var för att få dig att tänka på ett annat sätt. Vi har alla lärt oss att det är viktigt med föryngring och att titta på plantor. Det är det, trakthyggesbruk. Men i en blädningsskog är det träden som är ca 10-25 cm i brösthöjd som är "plantorna", de som om 50-100 år ska bli de stora avverkningsbara träden. När systemet fungerar så tar det 50 år för smågranarna att nå brösthöjd och 50 år därifrån till 5-7 m höjd, och ytterligare 50 år innan de är 25 cm i brösthöjd.

Klarar din maskin inte att ta ut en stock som är 45 i stubbskäret?

Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#680412 I dag var det inget roligt i skogen, tänker på om jag lagt virket fel, och om jag hugger för små träd. 😥
Lars skrev:
Klarar din maskin inte att ta ut en stock som är 45 i stubbskäret?

Jodå, men får gå ner till 490, blir så baktungt annars.
Provade lite i dag, och där det är så grova träd blir det rätt lagom kvar, men det är många ställen som det inte finns så grova träd och det är så tätt att smågranar dör, likaså flera större träd, självrensning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#680438 Hur stora är de olika typerna av områden? Ett kvarts hektar?

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Älgfoderodlare  
#680444 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 08:52, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).