Öppna kategorin

Hur funkar en sådan här pump? Moppepump?

25 inlägg 4592 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur funkar en sådan här pump? Moppepump?

totte  
#680320 Nej som sagt, på den Hema visar fanns inga såna finesser. Men det är väl högeligen troligt att det fanns nya konstruktioner senare. Då var min mopedålder slut för långe sen.

Men det fanns ofta en vanlig mackpump med tvåtakts och där kunde man ställa in procenten, med ett vred eller en liten vev på sidan.

Har ett minne av en sån just ifrån Finland, 1972 i augusti. Min kusin och jag hade varit i Nordnorge med en tvåtakts SAAB. Vi kom ned genom Finland åt sydväst från Enare. Det började bli lite ont om bensin i tanken, vi körde och vi körde och där fanns ingenting och mera ingenting. När vi bara hade ångorna kvar i tanken så dök det äntligen upp ett litet samhälle, jag tror att det måste varit Köngäs. Där fanns en mack med en tvåtaktspump. Ut kom en yngling, som självklart enbart talade finska. Jag plockade fram alla kvarvarande finska mark jag hade, det var tjugotre. Visade dom och pekade på procenttalet på pumpen och visade fyra fingrar.

På det sättet fick vi tillräckligt för att ta oss vidare in till Sverige.

När vi ändå är inne på det så skall jag berätta om bensinpumpen som ångrade sig. Det var i Karlshamn, där fanns en sedelautomat med 2T. Skulle tanka en skvätt för en tia, tidigt 70-tal var det. Sedeln svalde tian, bensin fick jag ingen. Minns inte hur det löste sig. Nån månad senare skulle jag tanka på samma ställe, något misstänksam förstås, men OK, vi provar. I med en tia och minsann pumpar den inte ut hela 20 liter, det var alltså runt en krona litern då. Den kände förstås igen mig och fick samvetskval 🤣

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Hur funkar en sådan här pump? Moppepump?

HannuRöj  
#680331 🤣 🤣


Men det fanns ofta en vanlig mackpump med tvåtakts och där kunde man ställa in procenten, med ett vred eller en liten vev på sidan.

92 oktan med oljepump var här också, altså boda fyra och tvåtaktbränsle tankade man genom samma slang. Aldrig visste vad som är den första litern..
Wartburg var ganska vanlig bil här hela 80 -talet. Sen plötsligt försvann alla Warren och lika plötsligt försvann tvåtaktspupen med. 😀

Avatar Fallback

Re: Hur funkar en sådan här pump? Moppepump?

Hema  
#680338 Pumpen finns på blocket i Lidköping och hittas genom att söka på "gulf-pump".
Precis som totte skrev, så hade denna ingen sådan finess, men enligt ägaren, hade de elektriska den funktionen. Den hade varit kul o ha, men 6500:- har jag annat att lägga pengarna på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur funkar en sådan här pump? Moppepump?

Kallkällene  
#680342 Har två såna, BP fungerar och har använts när vi åkt lite mopedrally, Esso är sonens, men den Saknar hatten och däcken

Användarvisningsbild

Re: Hur funkar en sådan här pump? Moppepump?

totte  
#680350
Kallkällene skrev:Har två såna, BP fungerar och har använts när vi åkt lite mopedrally, Esso är sonens, men den Saknar hatten och däcken


Trevligt! 😀 👍

Avatar Fallback

Re: Hur funkar en sådan här pump? Moppepump?

Hema  
#680366 Btw, tack för hjälpen. Vill alltid vara lite "påläst" när det gäller något man inte hade någon koll på. 👍 Jag trodde att man kunde blanda 2-taktsbränsle, men i denna modell så var den ju redan blandad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur funkar en sådan här pump? Moppepump?

80-90  
#680371 Tankade mopeden i mitten av 80 talet ur en sån å där va det färdigt blandat å inget man kunde justera !

Avatar Fallback

Re: Hur funkar en sådan här pump? Moppepump?

bgl  
#680373 6500kr verkar billigt, lär ha sålts en i höst för 16000kr!

Användarvisningsbild

Re: Hur funkar en sådan här pump? Moppepump?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680389 Om någon har vägen förbi Mariestad så åk förbi OKQ8, inte rattugglan då utan den inne i stan, där har man fortfarande en sån pump i drift :smile:

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Hur funkar en sådan här pump? Moppepump?

Kallkällene  
#680398 Även Shell i Ed har sin pump i bruk fortfarande

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).