Sågtimmer

Antal sågverk i Sverige har minskat med 80% på 50 år

25 inlägg 8703 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Antal sågverk i Sverige har minskat med 80% på 50 år

Fredrik Reuter  
#680134 1970 fanns det 899 sågverk som alla producerade mer än 1.000 kubikmeter sågad vara. 2020, eller rättare sagt 2019, var denna siffra 151. Under samma period har produktionen stigit med 35%, från 13,8 miljoner kubikmeter sågad vara 1970 till 18,7 miljoner kubikmeter sågad vara 2019.

Ovanstående är en klassisk konsolidering sett till en hel bransch där större men färre enheter driftsätts för att effektivisera och kapa kostnader.

Här nedan kan du se ett diagram som visar utvecklingen för antalet sågverk i Sverige som producerar mer än 1.000 m3sv per år. Tidsspannet är 1970 - 2019.

1605527298_trend-sagverk-sverige-diagram.jpg


Bilden nedan visar hur mycket sågad vara (m3sv) som producerats per sågverk i Sverige över tid, ett enkelt sätt att se den så kallade konsolideringen.

1605527298_sagverk-sverige-produktion-per-ar.jpg


På bilden här nedan kan du se en exponentiell prognos som visar att om trenden håller så kommer det endast finnas 40 sågverk (riktigt stora) i drift i Sverige år 2040.

1605527298_antal-sagverk-sverige-50-ar.jpg


Nu kan det nog diskuteras om denna trend verkligen kommer slå in, men som råvaruproducent (skogsägare) eller skogsentreprenör så kan det vara viktigt att data likt denna både blir synliggjord och diskuterad. Anledningen är att en konsolidering i tillverkarledet inte per automatik innebär bättre betalt för råvaran. Snarare tvärtom.

Om antalet sågverk minskat med över 80% på femtio år så är sannolikheten stor att också antal virkesköpande bolag minskat. Kanske inte med 80% och detta kan vi diskutera men en killgissning är att kanske hälften har försvunnit. Ett minskat antal aktörer på virkesmarknaden minskar konkurrensen och minskad konkurrens kan ofta tyvärr innebära minskade priser. Dessutom så riskerar glesbygden att utarmas både på människor och kompetens, något som kan få snöbollen att rulla åt fel håll s.a.s.

Det kan till och med vara så illa att vi sedan något eller några decennier sedan har nått en kritisk punkt på antal virkesköpande bolag (på grund av ovanstående) att det dessutom påverkat inte bara timmerpriset utan också massavedpriset. Anledningen till detta är den minskade konkurrensen och de virkesköpande bolagens effektivisering. Det är cementerade kanaler där virke idag byts mellan de stora aktörerna som gör att exempelvis sågverkskoncerner är beroende av pappersbruk för att över huvud taget bli av med massaveden som skapas vid en slutavverkning.

Men! Det kanske finns ljus i tunneln också? Några tecken på detta kan vara att det börjat säljas mindre sågverk som aldrig förr. Det är nu skogsägare som väljer att satsa på en egen liten såg för att börja förädla själv och skulle kunna mynna ut i att några av dessa får mersmak och satsar större. Och så startar pendeln på nytt igen.

Alla data ovan kommer Biometrias årliga virkesstatistik och Statistisk årsbok från Skogsstyrelsen.

Vad tror du kommer hända framöver?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Antal sågverk i Sverige har minskat med 80% på 50 år

halvproffs  
#680136 Frakterna till sågverken blir längre och längre. Undrar vem som får betala dem?...

Avatar Fallback

Re: Antal sågverk i Sverige har minskat med 80% på 50 år

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680138 Samma som betalar för virket.

Användarvisningsbild

Re: Antal sågverk i Sverige har minskat med 80% på 50 år

EkologTomas  
#680143 Snyggt sammanställt! Logisk men ändå dramatisk förändring. Det hinner hända väldigt mycket på en omloppstid. Jag är nyfiken på datan bakom diagrammen. Har du sammanställt eller hittat listor på vilka sågverk som lagts ner och förändringen i producerad m3sv över tid eller är detta bara antal sågver vid olika årtal kombinerat? Om datan är mer innehållsrik vore det intressant att få tillgång till den datan för att kunna visualisera var virkesflödena går idag jämfört med då. Jag tycker det är en spännande aspekt och har kikat efter även längre tidsserier över tidigare sågverk och massabruk och ännu tidigare masugnar osv - hur mycket dom har förbrukat och därmed också var skog har avverkats.

/Tomas

Användarvisningsbild

Re: Antal sågverk i Sverige har minskat med 80% på 50 år

halvproffs  
#680145
Mangan skrev:Samma som betalar för virket.


Ja naturligtvis och lite krafs till skogsägaren för med dom långa frakterna måste timret vara billigt. Som det är här nu körs timret 10-20 mil och det lär väl inte bli bättre med färre sågverk?

Avatar Fallback

Re: Antal sågverk i Sverige har minskat med 80% på 50 år

bgl  
#680150 I alla fall en liten tröst om kurvan för antalminskning följer en exponentialfunktion, då vet vi att åtminstone ett sågverk kommer att finnas kvar!
Om man tar med antalsökningen för sågverk en gång i tiden och ritar en kurva för hela perioden kanske den snarare liknar en betafunktion.

Användarvisningsbild

Re: Antal sågverk i Sverige har minskat med 80% på 50 år

Fredrik Reuter  
#680152
EkologTomas skrev:Snyggt sammanställt! Logisk men ändå dramatisk förändring. Det hinner hända väldigt mycket på en omloppstid. Jag är nyfiken på datan bakom diagrammen. Har du sammanställt eller hittat listor på vilka sågverk som lagts ner och förändringen i producerad m3sv över tid eller är detta bara antal sågver vid olika årtal kombinerat? Om datan är mer innehållsrik vore det intressant att få tillgång till den datan för att kunna visualisera var virkesflödena går idag jämfört med då. Jag tycker det är en spännande aspekt och har kikat efter även längre tidsserier över tidigare sågverk och massabruk och ännu tidigare masugnar osv - hur mycket dom har förbrukat och därmed också var skog har avverkats.

/Tomas


Varsågod: https://www.skogsstyrelsen.se/statistik ... statistik/
Det är med en tår i ögat man kan konstatera att Skogsstyrelsen slutade med sina statistiska årsböcker. Senare data till diagram ovan kommer från Biometria och här finns inte allt sammanställt på ett ställe tyvärr. Därför rekommenderar jag att du Googlar: https://www.google.com/search?q=SKOGSIN ... 8&ie=UTF-8

   TS
Användarvisningsbild

Re: Antal sågverk i Sverige har minskat med 80% på 50 år

EkologTomas  
#680153
halvproffs skrev:
Mangan skrev:Samma som betalar för virket.


Ja naturligtvis och lite krafs till skogsägaren för med dom långa frakterna måste timret vara billigt. Som det är här nu körs timret 10-20 mil och det lär väl inte bli bättre med färre sågverk?


Å andra sidan, vem betalar för bristen på effektivisering som blir om sågverken inte fortsätter utvecklas. Någonstans blir det väl billigare för bolagen att frakta långt för att såga mkt timmer på ett stort sågverk än att frakta timret kort och såga lite på många sågverk.

Användarvisningsbild

Re: Antal sågverk i Sverige har minskat med 80% på 50 år

EkologTomas  
#680158
Fredrik Reuter skrev:
EkologTomas skrev:Snyggt sammanställt! Logisk men ändå dramatisk förändring. Det hinner hända väldigt mycket på en omloppstid. Jag är nyfiken på datan bakom diagrammen. Har du sammanställt eller hittat listor på vilka sågverk som lagts ner och förändringen i producerad m3sv över tid eller är detta bara antal sågver vid olika årtal kombinerat? Om datan är mer innehållsrik vore det intressant att få tillgång till den datan för att kunna visualisera var virkesflödena går idag jämfört med då. Jag tycker det är en spännande aspekt och har kikat efter även längre tidsserier över tidigare sågverk och massabruk och ännu tidigare masugnar osv - hur mycket dom har förbrukat och därmed också var skog har avverkats.

/Tomas


Varsågod: https://www.skogsstyrelsen.se/statistik ... statistik/
Det är med en tår i ögat man kan konstatera att Skogsstyrelsen slutade med sina statistiska årsböcker. Senare data till diagram ovan kommer från Biometria och här finns inte allt sammanställt på ett ställe tyvärr. Därför rekommenderar jag att du Googlar: https://www.google.com/search?q=SKOGSIN ... 8&ie=UTF-8


Tack! Ja det är för deppigt att årsboken inte längre ges ut i någon form.. Vad jag kan hitta i de här källorna nu (och tidigare) så handlar det aldrig om enskilda sågverk eller ens enskilda bolag utan datan är aggregerad på som bäst region- och företagsstruktursnivå? Jag vore intresserad av att kunna knyta en viss produktion till ett visst sågverk över tid. Jag förstår ju att det inte är så troligt att den datan finns offentligt sammanställd där ute men man vet aldrig :)

Tack för intressant sammanställning oavsett!

Användarvisningsbild

Re: Antal sågverk i Sverige har minskat med 80% på 50 år

Torbjörn Johnsen  
#680161 Jag vill hävda att det inte finns självklara skalfördelar inom sågverksamhet. Ju större sågverk, desto längre timmerfrakter och desto mer bulkproduktion som ska säljas. Det finns undantag (Vida) som bekräftat regeln men i princip så är de lönsammaste sågverken mindre sågverk. Jag gjorde en sammanställning för Götaland 2017. Den hittar ni i tråden Sågverken i Götaland: Vida snart ikapp Södra. Siffrorna har några år på nacken och en hel del har hänt i konsolideringsväg sen den gjordes. Därför gjorde jag en snabb sammanställning av de sydsvenska sågverksföretagens vinstmarginaler för 2019, 2018 och 2017. Samt räknade ut medel för perioden. Ni hittar resultatet här:

$matches[2]


Vida ligger i topp och är även det största sågverksföretaget i Götaland. Men de driver inte de största sågverken utan har flera. Vida har varje sågverk i koncernen som egna aktiebolag och de är lätta att följa via t ex Allabolag. Efter vida kommer ett gäng mindre eller medelstora företag som är och har varit duktiga på att uppnå lönsamhet över tid. Flera av dessa är dessutom bolag som betalar landets högsta timmerpriser. Företagen har olika strategier för att tjäna pengar men det sker nog främst på marknadssidan. D v s de lyckas få lite bättre betalt för det de producerar eller att de integrerat längre ut mot kund med t ex byggvaruhandel, palltillverkning eller takstolar.

Sorgebarnet Södra (när det gäller sågverksamhet) har repat sig något under senare år och kommer tack vare ett bra år 2018
upp i mitten av lönsamhetsligan 2017-2019.

Det är ett otroligt viktigt ämne det här med sågverkens lönsamhet!

1605534084_derome-c24.jpg

Användarvisningsbild

Re: Antal sågverk i Sverige har minskat med 80% på 50 år

Davvi  
#680217 Svårt att se någon förändring så länge inte efterfrågan på kvalitet stiger. Där borde man satsa ännu mer på att rida på vågen med hållbart. Helt enkelt riktad lobbyverksamhet som gör kunderna mer medvetna om fördelarna med träprodukter som håller en längre tid.
Jag tror det skulle gynna mindre sågar med några få anställda?

Avatar Fallback

Re: Antal sågverk i Sverige har minskat med 80% på 50 år

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680309 Skalfördelarna handlar om att kunna nå marknaden och kunna leverera "just in time" den där båten till Egypten just när de vill ha den.

Användarvisningsbild

Re: Antal sågverk i Sverige har minskat med 80% på 50 år

Torbjörn Johnsen  
#680335
Skogsola skrev:Skalfördelarna handlar om att kunna nå marknaden och kunna leverera "just in time" den där båten till Egypten just när de vill ha den.


Är det inte bättre att jobba upp ett kundanpassat utbud för ett mer välbetalande kundsegment? Så att man slipper skicka båtlass till Egypten😁

Användarvisningsbild

Re: Antal sågverk i Sverige har minskat med 80% på 50 år

Badbollen  
#680346
Torbjörn Johnsen skrev:
Skogsola skrev:Skalfördelarna handlar om att kunna nå marknaden och kunna leverera "just in time" den där båten till Egypten just när de vill ha den.


Är det inte bättre att jobba upp ett kundanpassat utbud för ett mer välbetalande kundsegment? Så att man slipper skicka båtlass till Egypten😁

75 % av Vidas virke går på export. Egyptierna betalar nog redigt med pengar. Transporterna står för små kostnader, speciellt båttransporterna.

Användarvisningsbild

Re: Antal sågverk i Sverige har minskat med 80% på 50 år

svampbob  
#680382
Torbjörn Johnsen skrev:
Skogsola skrev:Skalfördelarna handlar om att kunna nå marknaden och kunna leverera "just in time" den där båten till Egypten just när de vill ha den.


Är det inte bättre att jobba upp ett kundanpassat utbud för ett mer välbetalande kundsegment? Så att man slipper skicka båtlass till Egypten😁


När jag är ute i hamnen så reagerar jag alltid på virkesbuntarna som står ute i regnet på kajen och med plastemballaget bort blåst. Det virket åker till Nordafrika och dom klagar inte så priset är nog därefter.
Virket som står inne i magasinen går på export till Europa och är garanterat av en annan kvalité.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).