Skogsekonomi

Lönsamheten för skogsägare

25 inlägg 8074 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lönsamheten för skogsägare

Sörlänningen  
#679909 Jag uppfattar att det Fredrik vill åt med rånetto är en modell där man antar att all väsentlig skogsinkomst kommer från slutavverkning, vilket ju är en verklighet för många av oss. Rånettot skulle då vara rotnettot från slutavverkningar minus samtliga utgifter på hela skogsfastigheten (inklusive vägarbete, röjningar, dikesrensningar etc.). Det var så jag räknade i min kommentar ovan.

Men osäkerheten här visar ju tydligt att det måste ändras lite. Ett sätt vore kanske att man får skriva in i modellen hur stora totala årliga utgifter man har i skogsverksamhet och använda det för att räkna ut rånettot. För jag tror att de flesta har rätt bra koll på sina utgifter, eftersom det måste bokföras.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten för skogsägare

Vedproducent  
#679914
Sörlänningen skrev:Jag uppfattar att det Fredrik vill åt med rånetto är en modell där man antar att all väsentlig skogsinkomst kommer från slutavverkning, vilket ju är en verklighet för många av oss. Rånettot skulle då vara rotnettot från slutavverkningar minus samtliga utgifter på hela skogsfastigheten (inklusive vägarbete, röjningar, dikesrensningar etc.). Det var så jag räknade i min kommentar ovan.

Men osäkerheten här visar ju tydligt att det måste ändras lite. Ett sätt vore kanske att man får skriva in i modellen hur stora totala årliga utgifter man har i skogsverksamhet och använda det för att räkna ut rånettot. För jag tror att de flesta har rätt bra koll på sina utgifter, eftersom det måste bokföras.

Det är från all volym man ska räkna rånettot. En hög andel gallring medför lägre virkesvärde per kubik och högre drivningskostnader. En hög andel gallring minskar alltså rånettot.

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten för skogsägare

Sörlänningen  
#679917
Vedproducent skrev:
Sörlänningen skrev:Jag uppfattar att det Fredrik vill åt med rånetto är en modell där man antar att all väsentlig skogsinkomst kommer från slutavverkning, vilket ju är en verklighet för många av oss. Rånettot skulle då vara rotnettot från slutavverkningar minus samtliga utgifter på hela skogsfastigheten (inklusive vägarbete, röjningar, dikesrensningar etc.). Det var så jag räknade i min kommentar ovan.

Men osäkerheten här visar ju tydligt att det måste ändras lite. Ett sätt vore kanske att man får skriva in i modellen hur stora totala årliga utgifter man har i skogsverksamhet och använda det för att räkna ut rånettot. För jag tror att de flesta har rätt bra koll på sina utgifter, eftersom det måste bokföras.

Det är från all volym man ska räkna rånettot. En hög andel gallring medför lägre virkesvärde per kubik och högre drivningskostnader. En hög andel gallring minskar alltså rånettot.


Fast det är ju inte så Fredrik har lagt upp det. Det är ganska tydligt att han avser att man bara skall räkna på sluttavverkning. Det blir ju olika mått, men om man antar att gallringen ändå inte ger meningsfulla intäkter (i mitt fall får jag alltid betala in efter gallring för att finansiera) kan man ju räkna på hur mycket virke som finns kvar vid slutavverkning och bara räkna på det. Det är ju det som står i snurran.

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten för skogsägare

Sörlänningen  
#679920 Fast det är klart, om siffran 175 på genomsnittligt rotnetto är uträknat så som du säger, Vedproducent, vilket ju låter troligt, då stämmer ju inte den siffran.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten för skogsägare

Vedproducent  
#679924
Sörlänningen skrev:
Vedproducent skrev:
Sörlänningen skrev:Jag uppfattar att det Fredrik vill åt med rånetto är en modell där man antar att all väsentlig skogsinkomst kommer från slutavverkning, vilket ju är en verklighet för många av oss. Rånettot skulle då vara rotnettot från slutavverkningar minus samtliga utgifter på hela skogsfastigheten (inklusive vägarbete, röjningar, dikesrensningar etc.). Det var så jag räknade i min kommentar ovan.

Men osäkerheten här visar ju tydligt att det måste ändras lite. Ett sätt vore kanske att man får skriva in i modellen hur stora totala årliga utgifter man har i skogsverksamhet och använda det för att räkna ut rånettot. För jag tror att de flesta har rätt bra koll på sina utgifter, eftersom det måste bokföras.

Det är från all volym man ska räkna rånettot. En hög andel gallring medför lägre virkesvärde per kubik och högre drivningskostnader. En hög andel gallring minskar alltså rånettot.


Fast det är ju inte så Fredrik har lagt upp det. Det är ganska tydligt att han avser att man bara skall räkna på sluttavverkning. Det blir ju olika mått, men om man antar att gallringen ändå inte ger meningsfulla intäkter (i mitt fall får jag alltid betala in efter gallring för att finansiera) kan man ju räkna på hur mycket virke som finns kvar vid slutavverkning och bara räkna på det. Det är ju det som står i snurran.

Nej det tror jag inte. Det rånettot som står där innefattar nog all volym. Det är ju beräknat av skogforsk. Men med en hög andel gallring minskar det från det värdet och med en liten andel gallring kan du få ett högre rånetto. Du påverkar detta som skogsägare i stor utsträckning själv och det är där du får ändra och lägga in dit egna rånettovärde.

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten för skogsägare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679936 Avverkningsnettot minus all plantering, markberedning, röjning, plogning, vägunderhåll etc. Kanske jakten kan räknas som en liten pluspost. Gallringar kan räknas in om de förväntas bidra positivt. Går de för det mesta bara runt så kan man bortse från dem. Räknar man så, så verkar 175 kr/ m3 rimligt.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten för skogsägare

Vedproducent  
#679965
Skogsola skrev:Avverkningsnettot minus all plantering, markberedning, röjning, plogning, vägunderhåll etc. Kanske jakten kan räknas som en liten pluspost. Gallringar kan räknas in om de förväntas bidra positivt. Går de för det mesta bara runt så kan man bortse från dem. Räknar man så, så verkar 175 kr/ m3 rimligt.

Men ett nollvärde på gallringar sänker ju genomsnittsvärdet på rånettot. Så det känns fel att bortse från det. Men jag tycker gott det kunde vara med en gallringsandel man kan fylla i så man får fram den volymen.
Vi får väl se om Fredrik kommer in och förtydligar hur det är tänkt.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten för skogsägare

Fredrik Reuter  
#680151 Ursäkta sent svar från mig i denna fråga.

Till att börja med så ska jag säga att ordet "rånetto" kan ha en annan innebörd än det jag tänkt mig. I så fall ber jag om ursäkt men det jag menar med rånetto är i princip samma som den ekonomiska termen "resultat före skatt" eller "vinst före skatt".

Sedan håller jag med vedprocent; gallringarna ska vara med om det ska bli helt korrekt. Problemet är att räkna in dem i en snurra som den ovan. Jag kan kolla om det skulle kunna gå men jag gissar att det lätt kan bli fel.

Till sist så valde jag ordet "rånetto" eftersom vi pratade resultat per kubikmeter och med tanke på omloppstider och fördelningen av intäkter över tid så kan det vara svårt att använda resultat före skatt eller liknande. Det hela är i alla fall ganska enkelt och jag pratade precis med Rolf Björheden på Skogforsk för att få verifierat att jag tänkt som han skrivit i artikeln i tidningen Vision.

I stort handlar det om alla intäkter minus utgifter vid skogsbruk och de stora posterna som det räknats med är intäkter vid slutavverkning minus avverkningsskostnader samt kostnader för återplantering (markberedning, plantor, plantering, plantskydd osv). Givetvis också utgifter för röjning.

"Rånettot" som är 175 kr per kubikmeter gäller som ett snitt för hela Sverige och Sveriges skogsägarkår. Det skiljer en hel del beroende vart i landet man bor och därför får man använda detta som ett ingångsvärde och justera själv efter beräkning.

Övriga kostnader som belastar det årliga resultatet är inte med i detta om jag förstår saken rätt. Ex räntekostnader för lån eller liknande. Hundrasjuttifemman är ett strikt mått på egentligen trakthyggesbruk i skogen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten för skogsägare

Fredrik Reuter  
#680155 Som kuriosa så visar Skogsstatistisk årsbok från 1984 att rånettot (omräknat till dagens penningvärde) var 211 kr per kubikmeter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten för skogsägare

Skogshenke  
#689728 Snurran är intressant men den kanske känns lite för enkel för att kunna ge rätt uträkning. På något vis behöver en kalkylränta vara med för att säga något om lönsamhet. Spelar egentligen ingen roll om man har lån från banken eller från egna kapitalet. Tar men inte med kostnad för eget kaptial så lurar man sig själv. 100.000kr idag och för 40 årsedan är inte samma värde.

Sedan en väldigt viktig faktor i en skogsekonomisk uträkning precis som i alla företag så är nummer ett alltid kassaflöden och hur det ser ut över tid. Finns inte pengar att betala med så fungerar det inte oberoende lönsamhet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).