Verkstan

Småsvets till ljuddämpare?

270 inlägg 29065 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#680033
Vardon skrev:

Som en amatör kan jag tycka att du försöker göra två saker

1 lära dig svetsa
2 svetsa nått av det svåraste du kan ge dig på

Tunn rostig plåt är svårt. För jag antar du vill svetsa pga av hål ? Det är klart att proffs kan antingen svetsa det med startkablar och en 50 öring eller så ska det vara fullt utrustad tig och vaccumförvatadevelektroder och tåla en röntgen. Fundera lite mer på var du är och börja med att lära dig är nog mitt råd.

Den tar 13a i ingångström du behöver ett eluttag med 16 A säkring säger jag. Jag har en liknade oerlikon som jag begagnad för 1000kr och jag skjuter huvudsäkringarna på 16a om jag svetsar mycket runt 120 A (har för mig den kan mata mot 160)

Svårt att råda men min erfarenhet är man kan lätt tro den går i vilket uttag som helst för den är 230v , så är det inte, det beror på hur du har det i övrigt och matförsörjningen blir lidande när matlagarn blir utan ström till spisen :-)

Köp och bli nöjd, titta runt lite på blocket, tradera och div auktionssiter. Så får du lite uppfattning, annars köp den , blir du hemskt missnöjd kan jag köpa den osedd av dig viktigare du kommer igång och börjar.


Tack!

Jag tänker inte svets för Ljuddämpare/tunn plåt där har jag redan kommit fram till att hårdlödning är mest lämplig.

Jag håller mest på att förstå hur det ligger till med svetsar och hur man svetsar, jag kommer nog vara teoretiker ett tag till.

Hälsningar Williamm.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Avslutat-02  
#680035 Är det själva uppbyggnaden och hur man får det att fungera, teoretiskt mer än praktiskt?

Eller är det hur man svetsar mer som lockar?
Hur man svetsar och får det att hålla kan jag med flera visa..
Det där med hur dessa är uppbyggda, det ligger utanför både min kunskap och intresse...

Förakta dock aldrig att kunna svetsa i tunnplåt..
Rätt som det är så behövs kunskapen..

Är ganska många kastruller, durkslag mm som jag fått svetsat genom åren.. Även lött ihop..
Senaste var frugans ena visp till elvispen..
En fin rostfri punkt med svetsen så fick vi grädde igen.. 👍

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#680039
vinterrojarn skrev:Är det själva uppbyggnaden och hur man får det att fungera, teoretiskt mer än praktiskt?

Eller är det hur man svetsar mer som lockar?
Hur man svetsar och får det att hålla kan jag med flera visa..
Det där med hur dessa är uppbyggda, det ligger utanför både min kunskap och intresse...

Förakta dock aldrig att kunna svetsa i tunnplåt..
Rätt som det är så behövs kunskapen..

Är ganska många kastruller, durkslag mm som jag fått svetsat genom åren.. Även lött ihop..
Senaste var frugans ena visp till elvispen..
En fin rostfri punkt med svetsen så fick vi grädde igen.. 👍



Hur man svetsar och får det att hålla. Hur det funkar kemiskt är för mig också o intressant. Jag kommer att försåka lära mig att löda tunnplåt, med det är inte huvudsyftet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Avslutat-02  
#680041 Då ska jag fortsätta med mina råd, men styra över till grövre grejer...

Om det känns rätt?

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#680044
vinterrojarn skrev:Då ska jag fortsätta med mina råd, men styra över till grövre grejer...

Om det känns rätt?


Jag vill helst ha något rejälare, med det verka vara svårt att hitta (om det ska var inverter) då jag är begränsad till 230v.

   TS
Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Avslutat-02  
#680048 Jaså..
Jag svetsar med 230v och visst frugan gnäller för att någon lampa kan vilja blinka...
Men det är ingen fara..

Har svetsat ihop plogar mm med gods som är riktigt grovt...
Och lagat skogsvagnar...
Så inte behöver du någon värsting svets inte..
Elverk går ju det med.....

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#680124 Ja, men du har en svets utan inverter. Och jag har hört att dem med inverter är lättare att svetsa med.
När jag då kollar finns det få större svetsar inom den prisklass jag kollar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Avslutat-02  
#680135 En inverter är lättare att få att tända, lättare att få pinnen att gå fin och mjukt.
Det är den enda skillnaden i fält.
Har kört många invertersvetsar och är inte imponerad av vad de presterar jämfört med priset..

Biltemas, julas, esabs m, fl som ligger runt 1000-2500 kr duger lika bra som en för det 3 dubbla... För en nybörjare eller en hobby svetsare..

En inverter som drivs av ett elverk med 3 fas uttag är lika fin som en som är kopplad till vanliga elnätet i verkstaden att arbeta med..
Samma med 230v, inga problem alls..

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#680140 När jag letat ber svets på blocket medflera så är denna den billigaste inverter jag hittat https://www.blocket.se/annons/skane/svets/92815719 det står dock inte hur mycket ström den ger.

Bland de svetsar utan inverter så har de jag hittat max 165A. Annars är det mest gamla 3fassvetsar i den prisklassen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Bax  
#680169
vinterrojarn skrev:.....Det blir inte så väldigt vackert av denna metod.
Men fungerar iallafall..
Inga problem med svetsningen..
Men man får träna ett tag för att lyckas..



Tänkte på en sak röjarn, du kanske skrivit det nånstans men jag har missat det, varför väljer du kopparrör som utblås istället för stålrör?

Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Avslutat-02  
#680170 ingen större orsak,, det blev ett större hål än jag tänkte mig från början i dämparen..
mätte till ca 22mm och hade gammal vattenledning liggande....

det gav sig själv efter det...
det är dessutom lite roligt att göra saker annorlunda... 🤣

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

johan eriksson  
#680202 Om du har tillgång till 3-fas, gott om plats och inte är så känslig för oljud så är en gammal omformare Jäkligt prisvärd. En stor klumpig sak som trots att den är hjulförsedd inte är så mobil, men kan klara långa svetskablar, 20-30m är inga problem. Helt underbara att svetsa med, stabila och lugna ljusbågar.
Jag har en Hägglund på 275a.
Dom brukar gå att hitta för 500-1500kr. Tror jag är uppe i 2-2500kr totalt på min med inköp, andra kablar, jordklämma och klyka.
Går att köra på 16a säkring.




Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#680204 Tyvärr har inte tillgång till 3fas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Avslutat-02  
#680214
williamm skrev:Tyvärr har inte tillgång till 3fas.



köp ett elverk med 3fas... de är inte dyra idag...

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

fendt311  
#680310
johan eriksson skrev:Om du har tillgång till 3-fas, gott om plats och inte är så känslig för oljud så är en gammal omformare Jäkligt prisvärd. En stor klumpig sak som trots att den är hjulförsedd inte är så mobil, men kan klara långa svetskablar, 20-30m är inga problem. Helt underbara att svetsa med, stabila och lugna ljusbågar.
Jag har en Hägglund på 275a.
Dom brukar gå att hitta för 500-1500kr. Tror jag är uppe i 2-2500kr totalt på min med inköp, andra kablar, jordklämma och klyka.
Går att köra på 16a säkring.

1605545713_27d855cb-ac0a-4699-a7e1-ed54c616d14b.jpeg


1605545713_39fb64b8-c8f2-4651-a2b8-d6649382bf9a.jpeg

Äntligen en riktigt bra svets. 👍👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).