Öppna kategorin

Reavinstskatt

11 inlägg 1981 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Reavinstskatt

özach  
#679913 Hej , står i färd med deklaration efter fastighetsförsäljning. Går det att få avdrag av brunnsborrning dricksvatten och avloppsanläggning gjort på mitten av 70 talet ? Vet ej tyvärr vad det kostade heller ? Mvh Örjan



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Reavinstskatt

jannee  
#679926 Självklart att alla förvaltningskostnader du haft sedan inköp av fastigheten är avdragsgilla dessutom har du rätt till ett viss belopp för varje år.
Däremot är kostnader som du redan gjort avdrag för i din deklaration ej avdragsgilla en gång till.
Har du anlitat en mäklare kan han säkert ge besked + hans kostnad är också avdragsgill.

Avatar Fallback

Re: Reavinstskatt

özach  
#679933 Ok , det var mina föräldrar som kostade på det nämnda ! Dom bygde även ut kåken , det har jag kostnadsuppgifter på . Funkar det med avdrag för mej då som deras barn ??

   TS
Avatar Fallback

Re: Reavinstskatt

özach  
#681010 Hej , byggde liten maskinhall på gården runt 00 talet . Sågade ett 50 tal sågtimmer till bygget , vad sätter man för pris på dom nu ? Deklarationen ☝️

   TS
Användarvisningsbild

Re: Reavinstskatt

Vedproducent  
#681032
özach skrev:Hej , byggde liten maskinhall på gården runt 00 talet . Sågade ett 50 tal sågtimmer till bygget , vad sätter man för pris på dom nu ? Deklarationen ☝️

Har du sålt hela maskinhallen? Anskaffningsvärdet borde du väl ha räknat och kommit fram till när du byggde? Det är ju årligt värdeminskningsavdrag i 25 år. Men jag kanske missuppfattar frågan.

Avatar Fallback

Re: Reavinstskatt

özach  
#681059 Jo , sålt fastighet med tillhörande hus och byggnader! Högg timmer då som vi sågade till maskinhallen, träden var egna men borde ett värde därav frågan 🤔 mvh Örjan

   TS
Avatar Fallback

Re: Reavinstskatt

jannee  
#681081 NEJ, endast direkta utlägg får tas upp, ej ens eget arbete.
Har du erlagt pengar för avverkning, transport och legosågning får det däremot tas upp.

Avatar Fallback

Re: Reavinstskatt

özach  
#681234 Ok men tänkte värdet på timret !?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Reavinstskatt

Vedproducent  
#681235
özach skrev:Ok men tänkte värdet på timret !?

Alla utgifter ska räknas till anskaffningskostnaden som du sen räknar värdeminskningsavdrag på i 25 år. Så du får ta anskaffningskostnaden du redovisat vid bygget med avdrag för värdeminskningsavdraget och sen försäljningspriset.
Komma med nya kostnader nu 20 år senare efter bygget går inte. Det är anskaffningskostnaden som gäller.

Avatar Fallback

Re: Reavinstskatt

alias  
#681238
özach skrev:Ok men tänkte värdet på timret !?


Det korta svaret är nej.

Om ni inte hade använt detta timmer själva utan sålt det så hade ni haft en beskattningsbar intäkt i näringsverksamheten för detta virke istället. När den intäkten av virket inte uppstått, så har jag mycket svårt att se hur värdet av detta skulle kunna reducera skatten en gång till.

Jag vill hävda att den korrekta hanteringen hade varit att redovisa uttagsbeskattning av virke för egen förädling och att detta värde plus sågningskostnad och transporter m.m. hade tagits upp som en tillgång i rörelsen och skrivits av med 4 % per år. Gjorda värdeminskningsavdrag på t.ex. ekonomibyggnader ska dock återföras i inkomstslaget näringsverksamhet vid fastighetsförsäljning.

Nu är det ju inte helt ovanligt att folk väljer att dra av hela kostnaden för inköp av material och inköp av byggtjänster direkt i samband med deklarationen för att slippa skriva av byggnaden på 25 år (inte korrekt förfarande). Detta medför att det inte finns något anskaffningsvärde i skattemässigt hänseende.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Reavinstskatt

halvproffs  
#681240 Undrar om man inte ska momsa också för virkesvärde?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).