Skogsekonomi

Prissättning avverkning

12 inlägg 2390 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Prissättning avverkning

Josef  
#679853 Hej jag och min fru har en fastighet på Färingsö utaför Stockholm med ca 1,4 ha odlad granskog som vi vill avverka. Träden har inte gallrats ordentligt så många av dem är tunna. Dessutom har det spridits granbarkborre bland träden på senaste tiden.

Vi fick offert från en kille som sa att han kunde sköta avverkningen och att arbetet som han utförde skulle kosta ungefär lika mycket som virket inbringar.

Problemet för oss är att vi inte har tillräcklig kunskap om detta för att avgöra om detta anbud är riktigt och rimligt eller inte. Finns det någon här som kan tipsa om hur man kan få in förslag från fler aktörer?

Killen jag pratade med verkar väldigt professionell och sympatisk på alla sätt, jag vill ogärna tro att han försöker lura mig. Samtidigt känns det naivt att utgå från att alla alltid vill en väl och ta första bästa anbud som kommer till en.

Tacksam för svar



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Prissättning avverkning

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679857 Känns spontant som en blåsning.. med tanke på att man får netto allt som oftast även i första gallring..

Avatar Fallback

Re: Prissättning avverkning

ÅsaNisse  
#679864 Hur långt är ett snöre?
Går inte att säga utan att veta lite mera förutsättningar. Är det underröjt ? Medelstam? Kalavverkning eller gallring mm.

Användarvisningsbild

Re: Prissättning avverkning

Josef  
#679883 Det finns inget behov av underröjning eftersom granarna planterats i prydliga rader på gammal åkermark för 50-60 år sedan. Medelstammen är ca 20 cm i diameter om jag måste gissa. Vet att vi gallrade för några år sedan och beslutade att sälja som massaved då eftersom vår uppskattning var att de flesta träd vi fällde skulle vara för tunna för att kunna säljas som timmer. Finns definitivt många träd som kan bli timmer men det finns också många som inte kommer upp i tillräcklig tjocklek. Vi tänkte avverka alla granar men vill gärna lämna kvar ett tiotal björkar som växer ibland granarna. Björkarna har förmodligen inte planterats utan fått fäste av sig själva

   TS
Avatar Fallback

Re: Prissättning avverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679908 Allt ska ner alltså sånär som några björkar? Då ska du absolut ha ett skapligt överskott på avverkningen normalt sett. Ligger skiftet på en ö? Finns det landförbindelse?

Användarvisningsbild

Re: Prissättning avverkning

Josef  
#679912 Ja det går att köra bil ca 30 min från Stockholm

   TS
Avatar Fallback

Re: Prissättning avverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679915 Häng snitselband på de träd som du vill ha kvar och lägg ut resten på anbud.
www.virkesborsen.se

Avatar Fallback

Re: Prissättning avverkning

jannee  
#679981 Total avverkningkostnad ca 80 till 85 kr/m3fub + flyttningskostnader.
De finns lite olika sortiment.
Timmer 18+ pris runt 870 kr/m3to
Timmer 11.5+ 550 kr/m3to
Kubb 250 cm 11+ 550 kr/m3fub.
Allt under 11 cm blir då massaved för ca 270 kr/m3fub
Har själv betalt 80 kr/m3fub under de senaste 5 åren för slutavverkning.
Bör finnas tillräckligt med grovt för att du/ni ska få ett hyfsat netto.
Hör med lite olika sågverk.
Fiskbrunna, Rimbo. Heby - finns en uppsjö av mindre sågverk som antar sig allt, löser avverkning men även försäljningen av massaveden.
Senast redigerad av jannee sön 15 nov 2020, 19:41, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Prissättning avverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679989 Skulle gissa att det här blir rent fikonspråk för Josef. Särskilt som du blandar m3sk och m3fub lite hursom. Även för den drivne skogsbrukaren blir såna prisjämförelser hopplösa. Ett fast nettopris per avverkad kubik är det enda som funkar.

Avatar Fallback

Re: Prissättning avverkning

alias  
#679993
jannee skrev:Total avverkningkostnad ca 80 till 85 kr/m3fub + flyttningskostnader.
De finns lite olika sortiment.
Timmer 18+ pris runt 870 kr/m3sk
Timmer 11.5+ 550 kr/m3sk
Kubb 250 cm 11+ 550 kr/m3fub.
Allt under 11 cm blir då massaved för ca 270 kr/m3fub
Har själv betalt 80 kr/m3fub under de senaste 5 åren för slutavverkning.
Bör finnas tillräckligt med grovt för att du/ni ska få ett hyfsat netto.
Hör med lite olika sågverk.
Fiskbrunna, Rimbo. Heby - finns en uppsjö av mindre sågverk som antar sig allt, löser avverkning men även försäljningen av massaveden.


Visst menar du kr/m3toub eller m3fub för de sågbara sortimenten?

Prisnivåerna på olika sortiment i det aktuella området kan jag inte uttala mig om.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Prissättning avverkning

jannee  
#679998 Hjärnsläpp, fel av mig :oops:
Ja självfallet kr/m3to, har ändrat, tack!
För övrigt är det dessa priser som är aktuella för mig och mina grannar här nere i söder

Avatar Fallback

Re: Prissättning avverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680002 Josef blir nog inte klokare av det. Bättre att han kontaktar t.ex Mellanskog i sitt område. Han får inte toppriset men han blir inte helblåst heller.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).