Socialt (mer om oss)

Att må "dåligt".

819 inlägg 138317 visningar 72 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Avslutat-01  
#674966 ansvaret ja,men om man anlitar nån så tror man ju att den vet vad den gör...
eller hur?...lika om du sätter dig i en taxi,du tror ju att föraren har körkort?

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

anersimyra  
#674978 När jag ombildade till AB 2014 så var min dåvarande ekonomiassistent orolig över min stora båt som var inköpt på firman drygt tjugo år tidigare och som sedan inköp varit under uppbyggnad på firmans bekostnad. Men på något sätt så lyckades ” revisorerna att ” trolla bort ” båten som jag har kvar och två släp och en pickup med plog som sålts svart många år tidigare. Dessutom köpte jag in en snurrebåt i verksamheten 2005 som jag egentligen ska förmånsbeskattas för enligt ekonomiassistenten. Huruvida ” trolleritricket ” med båten var lagligt har jag ingen aning om, men mitt nya AB blev i vart fall skyldig mig en skaplig slant vid ombildningen..🤑🙂

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Arvid0  
#674980
bork skrev:ansvaret ja,men om man anlitar nån så tror man ju att den vet vad den gör...
eller hur?...lika om du sätter dig i en taxi,du tror ju att föraren har körkort?


Tro är att inte veta... Du ingår ett avtal och där framgår den du anlitats uppdrag/skyldigheter, undantag mm. Det kan vara muntligt eller skriftligt. Jag tycker inte man hör annat när man startar eget än att det är jag som firmatecknare som är ansvarig. Har man missat det har m an nog missat mycket annat viktigt också.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Arvid0  
#674981
anersimyra skrev:När jag ombildade till AB 2014 så var min dåvarande ekonomiassistent orolig över min stora båt som var inköpt på firman drygt tjugo år tidigare och som sedan inköp varit under uppbyggnad på firmans bekostnad. Men på något sätt så lyckades ” revisorerna att ” trolla bort ” båten som jag har kvar och två släp och en pickup med plog som sålts svart många år tidigare. Dessutom köpte jag in en snurrebåt i verksamheten 2005 som jag egentligen ska förmånsbeskattas för enligt ekonomiassistenten. Huruvida ” trolleritricket ” med båten var lagligt har jag ingen aning om, men mitt nya AB blev i vart fall skyldig mig en skaplig slant vid ombildningen..🤑🙂


En tjugo år gammal båt borde väl varit avskriven?

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

anersimyra  
#674983
Arvid0 skrev:
anersimyra skrev:När jag ombildade till AB 2014 så var min dåvarande ekonomiassistent orolig över min stora båt som var inköpt på firman drygt tjugo år tidigare och som sedan inköp varit under uppbyggnad på firmans bekostnad. Men på något sätt så lyckades ” revisorerna att ” trolla bort ” båten som jag har kvar och två släp och en pickup med plog som sålts svart många år tidigare. Dessutom köpte jag in en snurrebåt i verksamheten 2005 som jag egentligen ska förmånsbeskattas för enligt ekonomiassistenten. Huruvida ” trolleritricket ” med båten var lagligt har jag ingen aning om, men mitt nya AB blev i vart fall skyldig mig en skaplig slant vid ombildningen..🤑🙂


En tjugo år gammal båt borde väl varit avskriven?
. Den var under byggnation och borde alltså ha ökat i värde var år..🤑 i övrigt är båten byggd 1945 och lades på land 1982 och har sedan dess inte varit i närheten av vatten. Numera är den en referenspunkt för Värmdö taxi vars chaufförer och växel anger exakt var kunderna bor med utgångspunkt från båten, kanske dags att få skrället i sjön..🤔😅

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Kse  
#675008 Nu är vi långt off topic.
Ämnet är: Att må dåligt

Allt annat kan vi lämna här utanför.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Nyborg  
#675026
tallen100 skrev:
Traktordave skrev:Vinterrojarn har själv någon gång varit tuff i tonen mot bla Ulf1.
Blivande snickare har argumenterat med Vinterrojarn, och då har några samlat gått mot honom och försvarat röjarn. Vem gör rätt och vem för fel?
Så kanske är allt inte svart eller vitt.

Myntet har såklart två sidor..
Jag tycker det är är intressant och givande med diskussioner där det hettar till, men när det börjar att hackas på en ensam person från flera håll sida upp och sida ner då tycker iaf jag att det har spårat ur,
Lika har det varit i Uffes tråd, har inte läst den på länge nu.

förstår att snickarens avsked ligger och skaver i vissa,
Han brukade förr förespråka att det var viktigt med en god ton på forumet, om jag inte minns fel.
men på senare tid så verkade han mest leta efter saker att anmärka på, särkilt hos röjaren. Då blev det såklart mothugg från flera.

Med så många medlemmar så kan man inte komma överens med alla, men man kan iaf försöka släppa saker och gå vidare.

Håller med. Man behöver inte gång på gång, även om man stör sig på en viss person, skriva i tråden bara för att löjliggöra någon. Saken är väl utredd! Tyckte jag läste för ett tag sedan att man skulle tänka efter en stund innan man postade sitt inlägg... Forum tycker jag är till för att hjälpa, inte att stjälpa... Men det är bara min personliga åsikt. /Johan

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Arso  
#675270 Efter en jävligt stressig höst både på jobbet och hemmajobbet så var det inplanerat en vecka älgjakt. Ren semester. Samling måndag morgon berättar jaktledaren att en av de yngre killarna i laget, på sin 25 årsdag, valt att ta sitt liv, dvs natten till måndag. Kände honom inte jättebra men det var en snäll och glad kille på förra årets älgjakt.
Nu tillbaka på jobbet känner jag att jag inte riktigt är i balans. Stackarnas föräldrar. Snälla och trevliga människor även de.
Ta hand om er därute, och se till att söka hjälp om ni behöver det.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Avslutat-02  
#675275 Fy fan vad tragiskt...
Min åsikt om göra slut på sig själv är klar, men jag förstår att man inte hittar eller orkar ut från den plats i livet som man är i...
Men det är så tragiskt för efterlevande....

Ha det gott.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679704 En kvinna sa till mig idag att jag är "skogsmissbrukare". Hon menar att jag flyr från känslor och relationsproblem med att nörda ner mig i motorsågar och vägtrummor. Kan vara så. Den manuella förstagallringen jag håller på med för dagen är fullständigt betydelselös i ett större perspektiv på en så pass stor fastighet. Men det känns bra att hålla på med. Kanske är vi många "skogsmissbrukare" på Skogsforum?

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Erre  
#679705 Man är väl sällan så glad eller full av tålamod som efter att man fått lägga några timmar i skogen?
Så jo. Vi är nog rätt många.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Vedproducent  
#679711
Skogsola skrev:En kvinna sa till mig idag att jag är "skogsmissbrukare". Hon menar att jag flyr från känslor och relationsproblem med att nörda ner mig i motorsågar och vägtrummor. Kan vara så. Den manuella förstagallringen jag håller på med för dagen är fullständigt betydelselös i ett större perspektiv på en så pass stor fastighet. Men det känns bra att hålla på med. Kanske är vi många "skogsmissbrukare" på Skogsforum?

Vi alla behöver nog fly för lite egentid ibland. Gör nog att tiden man är tillsammans värdesätts mer. Oavsett om det är skog som är vårt intresse eller något annat behövs lite egentid. Vardagsstressen med familj och ungar och kanske ekonomiska saker mm som ska räcka till måste man bort från ibland.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679719
Skogsola skrev:En kvinna sa till mig idag att jag är "skogsmissbrukare". Hon menar att jag flyr från känslor och relationsproblem med att nörda ner mig i motorsågar och vägtrummor. Kan vara så. Den manuella förstagallringen jag håller på med för dagen är fullständigt betydelselös i ett större perspektiv på en så pass stor fastighet. Men det känns bra att hålla på med. Kanske är vi många "skogsmissbrukare" på Skogsforum?


Missbruk. Då tänker man väl att det är skadligt.

Annars skulle jag säga att man laddar batterierna.

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679726 Nuförtiden laddar jag ofta ur batterierna i skogen. 🤔

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679729
Mangan skrev:Nuförtiden laddar jag ofta ur batterierna i skogen. 🤔

+1! 👍
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).