Motorsåg och handhållet

Hva 263cd

37 inlägg 4511 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hva 263cd

Hepo  
#679043 Hej trumman med löst drev på 61 66 162 266 268 passar inte har provat på min 180 då låg drevet alldeles i mot upp i trumman.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hva 263cd

Tommmy  
#679055 Besvärligt med gamla grejer🙂 Köpte ett drev och svärd samt kedja hos skogsverktyg.

Får hoppas det inte är för mycket glapp i trumman bara.

Tack för hjälpen och alla svar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva 263cd

totte  
#679070 Ett nållager kan du alltid få tag på hos nån som säljer såna grejor. Det är standarddimensioner, bara att mäta diametrar och lagrets längd med skjutmått.

Användarvisningsbild

Re: Hva 263cd

Tommmy  
#679456 Fått hem och monterat alla grejjer nu, den startade och jag provsågade,men den gick sämre och sämre. Orent.
Gick in i garaget och tog upp stift som va blött som fan.
Drog å drog,hostade till nån gång å startade men gick illa,tillslut startade den inte alls. Öppnade förgasare och rengjorde och kollade membranen. Startade ändå inte. Tycker gnistan ser bra ut och stiftet jätteblött. Tog tillslut bort cylindern och ser att det är typ 1dl bensin i vevhuset, och typ lika mycket i ljuddämparen🤔🥴 vad kan det bero på?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva 263cd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679459 Det flödar nog över eller inte tillräckligg med gnistor. Är det nytt bra bränsle?

Användarvisningsbild

Re: Hva 263cd

Rotvältaren  
#679460
Mange skrev:Det flödar nog över eller inte tillräckligg med gnistor. Är det nytt bra bränsle?


Med så mycket bränsle i vevhuset så sätter jag en slant på det första, att det flödar över.
En rejäl rengöring, ny membransats och kontroll att bränslenålen är på rätt nivå så kommer nog sågen att brumma som ny igen.

Användarvisningsbild

Re: Hva 263cd

Tommmy  
#679462 Ja det är ny 95 med 2% olja. Kan membranet påverka så den flödar över? Drar jag lugnt i startsnöret blir ingen gnista,måste dra rätt rejält för att få gnistor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva 263cd

totte  
#679468 Troligast är att nålventilen i förgasaren inte tätar. Kan bero på:

Feljusterad hävarm. Hävarmen är för hög så membranet kommer aldrig att stänga.

Nålen kärvar i hålet den sitter i.

Nålspetsen och/eller sätet för den är kass.

Stänger inte nålen så kommer pumpmembranet att hela tiden pressa in mer bränsle och resultatet blir precis det du beskriver.

Det är rätt normalt att man inte får gnista utan att dra med viss fart. Men det kan ändå vara skäl att kolla att tändspolen har rätt avstånd till svänghjulet, 0,3 mm ca, att skruvfästena är rena och jordar bra och att polerna och svänghjulet är rena. Förstås också att tändstiftet är OK och har rätt avstånd.

Användarvisningsbild

Re: Hva 263cd

Tommmy  
#679472 Ska kika på det imorgon👍 hur ställer man hävarmen? Jag tog upp svänghjulet idag och kollade men det verkar ju inte gå att ställa in något där🤔 det fanns ingen brytare eller så.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva 263cd

totte  
#679476 Hävarmen skall normalt vara jämn med "golvet" i förgasarkammaren eller bara en liten aning över. Ställer man genom att böja den.

Tändningen är elektronisk och ihopbyggd med spolen. Finns inget att ställa utom att se till att avståndet mellan polerna och svänghjulet är ca 0,3 mm.

Användarvisningsbild

Re: Hva 263cd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679508 Eftersom tändningen är under svänghjul är det litd trixigt att mäta. Jag hade nog väntat med det momentet.

Stift, kablar, dödare, anslutning är däremot nåt o kolla.
Du ska ha rätt stift. CJ7Y eller CJ6Y, Inget R nånstans.

Du har en Tillotson HS förgasare. På deras hemsida finns service handbok sprängskisser etc.
Du behöver en liten slangbit så du kan sätta lite tryck i bränsleanslutningen. Inte mycket mer än som skapas när du säger papper. Inte så mycket som du skapar när du öppnar räkningarna alltså.

Användarvisningsbild

Re: Hva 263cd

Tommmy  
#679544 Tog upp svänghjulet å konstaterade som skrivits ovan att tändspolen satt bakom så jag rengjorde bara och skruvade ihop. Däremot juserade jag hävarmen lite och provblåste,men den var inte tätt. Såg sen när jag kollade på tillotsons guide att jag glömt haka i nålskallen i membranet😁 så nu är det tätt och den STARTADE direkt🙂👍 Tack 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva 263cd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679548 Det är lätt att missa, då flödar de garanterat.

Inte så säker på att 160/180 familjen och 162 familjen har samma kopplingstrumma.
Vill minnas 160/180 är lite större bland annat.

Användarvisningsbild

Re: Hva 263cd

Tommmy  
#679549 Jag tror inte kopplingstrumman behöver bytas ändå, bytte ringdrevet iallafall, på min andra såg är det ny trumma och nytt nållager och den glappar likt som på denna. Så nu har jag svärd och kedja och drev🙂 det enda som saknas är tankluftningsventilen🤔 men det får jag lösa på något sätt framöver 🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hva 263cd

totte  
#679570
Tommmy skrev:Tog upp svänghjulet å konstaterade som skrivits ovan att tändspolen satt bakom så jag rengjorde bara och skruvade ihop. Däremot juserade jag hävarmen lite och provblåste,men den var inte tätt. Såg sen när jag kollade på tillotsons guide att jag glömt haka i nålskallen i membranet😁 så nu är det tätt och den STARTADE direkt🙂👍 Tack 😀


Som Mange sa, lätt att missa, been there done that som man säger på andra sidan det stora diket. Gott att den går bra nu. Om kopplingstrumman, glappar den huvudsakligen i sidled? I så fall är det ingen anledning att göra nåt. Och så länge det drar som det skall och framför allt att kedjan stannar som den skall på tomgång så är det lugnt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).