Föryngring

plantera betesmark med julgran

13 inlägg 5550 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

plantera betesmark med julgran

nilsszzon  
#679426 tänkte sätta julgranar på 1 ha gammal betesmark och funderade på att använda en en skärig plog att markbereda med så man får det i fåror

är relativt stenfritt , körde med stubbkultivator förra året för att bryta igenom översta lagret.

räcker det med en vända med plogen eller bör man köra dubbelt och vika över varandra? tänker lite på att där finns sork i marken och ju mer fritt från vegetation desto bättre?

avstånd på betesmark mellan plantorna? är det runt 1,5m? sätter man täckrot eller barrot?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: plantera betesmark med julgran

machonisti  
#679431 Blir inte 1,5 mellan granen onödigt tätt??

Avatar Fallback

Re: plantera betesmark med julgran

nilsszzon  
#679436 mycket möjligt , därför jag frågade =)

   TS
Användarvisningsbild

Re: plantera betesmark med julgran

machonisti  
#679440 För att få en jämn julgran skall de inte växa in i en annan gran. Dessutom är det väl fördel att kunna gå runt granen och fixa till den ifall den behöver klippas till.

Avatar Fallback

Re: plantera betesmark med julgran

jannee  
#679442 Inte mer än 1,5 meter - tänk dig hur vid du vill ha din gran vid avverkningstillfället - beståndet ska då vara slutet. Se till att du får gräsfritt. Plantera Kungsgran - bäst avans.
Du är väl medveten om att du måste gräsrensa runt plantorna varje år.
När granarna är 3 år får du börja beskära dem.
1 ha innebär en djävulusens massa jobb längre fram.
Avverkning bör ske när de är runt 8 år
Börja i stället så smått med 500 till 800 plantor.
Gör du så får du senare julgranar till salu varje + minskar på arbetsbördan
Har du rådjur i närheten MÅSTE du stängsla området - 4 trådar elström behövs MINST.
Du kan annars ringa denna person, helt makalös duktig på julgranar. 070 6207636
https://www.skogsaktuellt.se/artikel/61 ... retag.html
Senast redigerad av jannee fre 13 nov 2020, 21:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: plantera betesmark med julgran

ananders  
#679443 Danska julgransodlare plantera så nära som 1,2 m.

Avatar Fallback

Re: plantera betesmark med julgran

nilsszzon  
#679444 är det mkt jobb med beskärningen jannee? jag är medveten om gräsröjning kommande år . har planterat igen 5ha björk och brukar köra med lien tycker det är lättare att komma nära inpå och göra 4 ryck med den per planta. samt att det är tyst och skönt när man gör det =)
bör/måste jag göra gräsfritt på hela ytan eller räcker det att köra 50cm brett stråk med gräsfritt . vill helst inte harva/plöja upp hela marken för vet hur grannarna känner gällande att plantera äldre bete/åker så tänkte att det får komma fram när det börjar synas =)

   TS
Avatar Fallback

Re: plantera betesmark med julgran

jannee  
#679454 FRÅGA Bo - Egon han är nog en av Sveriges duktigast på just julgranar.
Jag tycker att du först ska Roundupbehandla skiftet, senare ploga och harva det = som man gör med en vanlig åker.
Vill du verkligen tjäna pengar ska granarna vara PERFEKTA
Det är en enorm arbetsintensiv sysselsättning/hobby.
Grannarna kommer med största sannolikhet ha synpunkter på ditt annorlunda odlande, håna eller skratta i smyg - till en början. Efter en 5 till 7 år kommer de att stå med lång näsa och vara DJÄVLIGT avundsjuka.
Bo - Egon pysslar om varje gran lika omtänksamt som en mamma gör med sina barn.
Visst du kan odla vanlig rödgran men även den måste ansas många ggr innan den kan säljas till 25 % av vad du får för en fin Kungsgran.
Du har inte bara gräset/ogräset som fiende sorken kan också ställa till det.
Vildsvin gillar också gamla vallar (långrot/mskrosor)
Jag har besett Bo - Egon när han på sommaren i 30 graders värme går runt och beskär sina granar - ett djävla jobb men fina blir de och pengar finns att tjäna, visserligen blir inte timpenningen hög men bara känslan att en gran blir perfekt är nog också värt en hel del.
M.a.o. skötseln är a och o, de som tror att det bara är till att plantera sedan löser det sig själv kan glömma allt vad julgransodling är.

Avatar Fallback

Re: plantera betesmark med julgran

nilsszzon  
#679458 jag kommer sätta vanlig rödgran, skulle det visa sig att marknaden är dålig så kan beståndet fortsätta växa så att säga.
roundup är jag inte intresserad av men ev kan jag plöja ner hela stycket

   TS
Avatar Fallback

Re: plantera betesmark med julgran

jannee  
#679465 Där Bo - Egon nu har granar hade han tidigare jordgubbar och innan dess gurkor, m.a.o ganska ogräsfritt.
Du kommer endast göra småpengar på rödgran, antingen satsar du helhjärtat på julgransodling eller inte.
Den största nackdelen med rödgran är toppskotten, den riskera bli väldigt gles.
Kungsgran och Silvergran växer saktare än rödgran, lättare att bli riktigt fina.

Användarvisningsbild

Re: plantera betesmark med julgran

anersimyra  
#679475 Varför inte prova med Picea Omorika som de senaste tio åren fått en mer framträdande roll inom julgransodlingen..👍🙂

Avatar Fallback

Re: plantera betesmark med julgran

nilsszzon  
#679676 jag har inga planer på att hägna in området i dagsläget jag är för dålig snickare / bonde =)
och rådjur det finns det väldigt gott om så det kommer bli tricobehandling som med allt annat här hemma även på julgranarna , samt relativt hård avskjutning har vi infört i år

det jag funderar mer på det är om sorkarna väljer att sticka till annan plats om man plöjer hela stycket istället för att enbart plöja gator för plantorna om det gör skillnad? för sork finns där då det är rätt luftig mark

   TS
Avatar Fallback

Re: plantera betesmark med julgran

jannee  
#679750 Ska du satsa seriöst måste du lägga ned tid och pengar.
Hoppas du på det bästa utan att egentligen vilja lägga ned varken tid eller (extra)pengar gör du bara RIKTIGT gräsfritt där du tänker sätta plantan.
Om det senare kommer gris eller sork så får det kvitta.
Vet om "bönder" som sett Bo - Egons julgransodlingar, sett hur de växt och hur "lätt" han har sålt dessa granar för att själva lite halvdant försökt sig på julgransodling och i.o.m. att de inte engagerat sig tillräckligt har allt skitit sig.
Sorken såväl som grisen äter rötter (långrot/maskros) har du fritt från rötter ökar chanserna från att få påhälsningar från båda arterna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).