Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Blädning

295 inlägg 75455 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#679377 Jo, det är en inner kurva, får jag inte ha det där?
Vägen in går efter sjön så det är bara kurvor på detta ställe.
Är vägförening, men om det är allmän eller enskild vet jag inte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Blädning

alias  
#679379
sveakatten skrev:Jo, det är en inner kurva, får jag inte ha det där?
Vägen in går efter sjön så det är bara kurvor på detta ställe.
Är vägförening, men om det är allmän eller enskild vet jag inte.


Om en vägförening är väghållare så är det enskild väg. Allmän väg är det när staten eller en kommun är väghållare.

Det finns lite skrifter om virkesupplags placering. Man brukar avråda från närhet till korsningar, backkrön och kurvor m.fl. ställen med dålig sikt (kortare siktsträcka i en innerkurva än i en ytterkurva).

Jag gissar att det är en mycket lågtrafikerad väg men kolla gärna med ordföranden i vägföreningen om vederbörande anser att det är en lämplig plats för upplaget.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#679383 Ok, tänkte att bilarna är så långa så den syns från båda håll, därför mitt i kurvan.
Ska sända ett mail till ordföranden, tack för tipset.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blädning

Bax  
#679411 Jo virkesbilen syns säkert, men den bil som ska passera när det lastas virke får väldigt svårt att se nåt. Eller blir vägen helt stängd då?

Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#679427 Jag hoppas man kan komma förbi med hjälp av parkerings platsen,( om de nu kommer någon, väldigt lite trafik) förra upplaget blev det helt stängt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#680171 Lars, du sa förut att jag skulle undvika luckor när jag försöker bläda, är nu i ett område som när det rasat något större träd, så kommer det mycket underväxt direkt.
Är det någon nackdel att jag tex tar bort 3-4 stora tallar eller granar på samma ställe och på det viset får en liten lucka?
Det är ju ganska ofta större träd på samma ställe.

   TS
Avatar Fallback

Re: Blädning

jannee  
#680173 Hur "dum" får man vara
Man ska ALDRIG lägga virke i en kurva eller vid ett backkrön, så enkelt är det.
Sedan spelar det ingen roll hur bred vägen är.
Skymmer inte virket (virke i ytterkurvan) skymmer garanterat timmerbilen.
Att bilister ska kunna stanna på HALVA sträckan de överblickar är något bilisterna är fullständigt ovetande om.

Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#680178 Tack, det var snällt skrivet.
Hade ner ordföranden och kollade i dag och han tyckte det var bra, men finns väl fler än jag som är dum.

   TS
Avatar Fallback

Re: Blädning

tallen100  
#680184 Det är inte lätt att va ödmjuk.. tydligen 😮

Avatar Fallback

Re: Blädning

Avslutat-02  
#680185 Är inte så väldigt lätt att lägga vältor på rätt ställe..

undrar jag hur många chaufförer jag sett lägg sin vältor på fel ställen...
även lastbilschaufförer i timmerbilar lyckas väldigt bra med detta..

har inget med dumhet, intelligens att göra utan med yttre omständigheter..

har man inget val så har man inte..

Avatar Fallback

Re: Blädning

ÅsaNisse  
#680196 Man har alltid ett val!!!
Det går att göra ett avlägg som inte är trafikfarligt och inte heller stör trafiken om bara viljan finns.
Det som oftast är begränsande är snålheten.

Avatar Fallback

Re: Blädning

jannee  
#680199 Händer det en "olycka" eller bara en incident vill jag inte vara den som är inblandad.
När det sedan kommer till straffrättsliga påföljder kanske man inser hur naiv man varit angående olycksriskerna.
Självklart kan och ska chauffören sätta upp varningsskyltar vid lastningen - alla gör dock inte det, men även om skyltar finns struntar en del bilister totalt i dessa.
Det är just av den orsaken jag anser att det är urbota dumt att tvinga fram en lastning på platser som myndigheterna (trafikverket) starkt avråder från.
Lite annorlunda på en privat eller enskild väg.
Men visst ibland har nöden ingen lag, men om man utgår ifrån att alla som trafikerar vägen är idioter och kör som sådana är man rätt på det.
Bara för att DU vet att det ligger ett upplag där och att det troligtvis också finns någon som lastar där ska du inte inbilla dig att alla begriper detta - även om det finns varningsskyltar.
EX: om du frågar några bilister som passerat detta upplag om vad de passerat eller lagt märke till är det förvånansvärt många som INTE lagt märke (reflekterat) till upplaget.
Finns t.o.m YRKESCHAUFFÖRER som kör rakt in i TMAbilar.
Att en morgontrött pendlare som är lite sen till jobbet kanske inte reflekterar men proffs, det tycker det säger allt.

Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#680203 Har jag varit säker på att det var rätt har jag ju inte frågat, men känns ju inte så bra att bli kallad dum för det.
Jag är trots allt glad att ni för söker hjälpa mig, sänder med en karta över vägen så får ni hjälpa mig att hitta bästa stället för ett upplag.
Vägen är enskild och det är svårt att få plats med en timmer bil och personbil samtidigt, så vid lastning blir nog vägen stängdi inget utrymme kvar.
1605545824_namnloes_1.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Blädning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680210 Är det en enskild väg som ni ändå stänger vid lastning så kan du lägga virke precis hur du vill utom precis under en ledning. Man lägger virke där det får plats och alla vältor brukar försvinna så småningom.

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#680223
sveakatten skrev:Är det någon nackdel att jag tex tar bort 3-4 stora tallar eller granar på samma ställe och på det viset får en liten lucka?

Ja.
Du skapar då ett pyttelitet enskiktat bestånd istället för att ha ett fullskiktat bestånd. Varför vill du ersätta stora träd som producerar volym med plantor som inte gör det?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).