Skogsröjning

Eftersatt röjning & barkborre

6 inlägg 2355 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Eftersatt röjning & barkborre

Eli_k  
#679294 Hej! Jag håller på att röja ett skifte som nog är lite eftersatt. Granarna är 6-8m och vissa upp mot 10. Kan man låta dem ligga och ruttna, eller riskerar man att granbarkborren får fäste i dem då?

MVH Eli



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Eftersatt röjning & barkborre

jannee  
#679295 Visst finns det en risk men stor är den inte.

Avatar Fallback

Re: Eftersatt röjning & barkborre

alias  
#679296
Eli_k skrev:Hej! Jag håller på att röja ett skifte som nog är lite eftersatt. Granarna är 6-8m och vissa upp mot 10. Kan man låta dem ligga och ruttna, eller riskerar man att granbarkborren får fäste i dem då?

MVH Eli


Större risk för problem med sextandad barkborre än åttatandad dito i så pass klent virke.

Var i landet håller du till?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt röjning & barkborre

Badbollen  
#679301 "Tidigare fanns tuffa krav på när röjning skulle utföras för att risken skulle minimeras. Idag (från 2012) är reglerna förändrade. För granvirke grövre än 10 cm i diameter och tall med skorpbark gäller att högst 5 skogskubikmeter får lämnas per hektar, medan årstiden inte regleras. Man bör dock fortfarande följa råden och röja tall med skorpbark på försommaren och grov gran i augusti-september (se Röjningsklockan). Grövre stammar kan också kapas upp i mindre bitar – då kan röjningen utföras året runt."

Källa: https://www.skogskunskap.se/skota-barrs ... ektskador/

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt röjning & barkborre

Eli_k  
#679305 Tack för svar! Jag befinner mig på gränsen mellan Kronoberg och Halland..

   TS
Avatar Fallback

Re: Eftersatt röjning & barkborre

jannee  
#679309 Jag fick i våras en del vindfälle i en 30 årig plantering längsmed en hyggeskant.
Lämnade dem som fångstvirke.
Men tji, inte ett borrhål, däremot fick jag i maj månad 100 meter därifrån nedslag i en timmervälta.
Den sextanade är inte lika vanlig som den andra.
Du har dessutom något fuktigare väderlek på din sida gentemot oss i öster, därav tror jag riskerna är små eller i alla fall mindre.
"Tror" dessutom att ditt virke hinner torka tillräckligt innan svärmningen = mindre attraktivt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).