Verkstan

Småsvets till ljuddämpare?

270 inlägg 28435 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Joakim S  
#679244
vinterrojarn skrev:
Joakim S skrev:https://www.biltema.se/verktyg/svetsning/gasbrannare/minibrannare-2000041523

Vad tror ni om denna? Jag har en sån, och tänkte köpa mässing imorgon och pröva.

gasolbrännare har svårt att få vissa typer av loder att flyta..silverlod kan vara svårt att få tillräckligt varmt med gasol.
men det skadar aldrig att prova..jag tänder ofta spisen med en sådan brännare.. 🤣

Väldigt bra universalverktyg är detta iaf. Och till det priset får man väl acceptera att den blir en eldkastare när man rör den lite för fort. 🤣

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Avslutat-02  
#679245 är det någon som provat att fixa en dämpare till en röjsåg?

håller på med en till en hva 252... men har lite kvar i min uträkning...

Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Avslutat-02  
#679246
Joakim S skrev:
vinterrojarn skrev:
Joakim S skrev:https://www.biltema.se/verktyg/svetsning/gasbrannare/minibrannare-2000041523

Vad tror ni om denna? Jag har en sån, och tänkte köpa mässing imorgon och pröva.

gasolbrännare har svårt att få vissa typer av loder att flyta..silverlod kan vara svårt att få tillräckligt varmt med gasol.
men det skadar aldrig att prova..jag tänder ofta spisen med en sådan brännare.. 🤣

Väldigt bra universalverktyg är detta iaf. Och till det priset får man väl acceptera att den blir en eldkastare när man rör den lite för fort. 🤣


🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Joakim S  
#679247
vinterrojarn skrev:
Joakim S skrev:https://www.biltema.se/verktyg/svetsning/gasbrannare/minibrannare-2000041523

Vad tror ni om denna? Jag har en sån, och tänkte köpa mässing imorgon och pröva.

kolla flytpunkten för mässing och jämför med vad en gasolbrännare orkar att värma...

Smältpunkt 720 grader och gasol ska klara 1900 grader 🤔

Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Avslutat-02  
#679248 då ska det vara att bara bränna på... 😀 😀

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#679251
vinterrojarn skrev:williamm
jag skulle ha skaffat en gasbrännare, och en typ biltema pinnsvets.. kostar 799 kr.
jag har en sådan själv, svetsar allt med den, är du intresserad så gör jag en video i någon av mina trådar med den..
så du ser vad det är och hur man gör..

kan då visa "texas tig" om du vill....
det är och kan vara väldigt bra att kunna svetsa..

https://www.biltema.se/verktyg/svetsning/svetsar/svetstransformator-mma-160ac-2000022911

Är det denna du menar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Avslutat-02  
#679252 ja men vad de hade ökat på priset...jag betalade 799 kr för något år sedan...
det var värst...inte bra...men svetsen är bra....
jag svetsade på en hel skogsvagn med min...körde tills den slog ifrån pga värmen..
väntade en stund sedan var det bara att svetsa vidare igen....

Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Avslutat-02  
#679254 kom ihåg att köpa en riktig svetshjälm också...
en lös skärm är bara att kasta...man ser inte vad man gör och när det väl tänt till så har du fått svetsblink i ögat och är halvt blind....en hjälm släcker själv när svetsen tänder...

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#679255 Den är ganska stor, jag trodde det var en mindre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Avslutat-02  
#679256
williamm skrev:Den är ganska stor, jag trodde det var en mindre.

jag tar en bild på min så ser du hur den ser ut i verkligheten...

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#679257 Tack!

   TS
Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Avslutat-02  
#679259 varsågod, många anser esab som bäst, jag har ärft en från far.... den är väl från 70 talet... men fungerar utmärkt..
men den är inte så smidig..

jag tipsar om det jag vet fungerar oavsett märke...
har ett elverk med 3fas som jag svetsar med hjälp av när traktorn eller annat gått sönder på åkern..
då är smidighet och funktion allt som spelar roll...

Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Avslutat-02  
#679264 det finns många sätt att svetsa..
vågen,cirkeln,snurran,rak söm.

med pinne fungerar dessa fint, men med mig\mag så är det mer att klämma en kaviartub och vinkla munstycket åt sidorna fram och tillbaka.. nästan som vågen, men mer åt flytläge höger\vänster..

pinnen skall bränna nästan igenom vid svetsning, men bara nästan..
vid tunt material så brukar jag använda mig av kopparplåt på undersidan..
v form är bra vid grövre material som skall fogas samman, då lägger man en fog och fäster först sedan lägger man fogar för att fylla.. man måste slagga ofta och väl med vissa pinnar och så även med mig\mag, 46.16 elektrod är inte lika kinkig och är ganska mjuk, tänder lätt och är fin att svetsa i de flesta material.

det går fint att använda rostfritt eller gjutjärns pinne på tunnare material, då dessa flyter ut bättre och inte kräver så hög stryka som en 46.16- 48,00.

när man börjar med en svets för de första gångerna så är det bra att ha skrot att svetsa ihop..
plåt, grovt järn, lite rostigt lite skitigt mm så man får känna på och fundera hur man ska göra..

finner man detta roligt och är bra på det så kommer folk fort att börja fråga om hjälp...

Användarvisningsbild

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Williamm  
#679306 Tack!
Så 46.16 är bra som allarond för grövre och rostfri för tunt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Småsvets till ljuddämpare?

Avslutat-02  
#679308 Ja det är ungefär så.
46.16 är bra elektrod att börja svetsa med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).