Traktorer och processorer

Problem med kopplingspedal och koppling på Zetor 6245

22 inlägg 6941 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Problem med kopplingspedal och koppling på Zetor 6245

Kariknallen  
#675433 Min Zetor 6245 har inte använts på två år. Då jag nu skulle använda den för snöröjning kunde jag inte trycka ner kopplingspedalen. Fick trycka hårt och då åkte pedalen så småningom ner till botten men ville inte åka tillbaka upp igen. Fick återföra den med handen. Motorn frikopplades inte men efter att jag pumpat pedalen ett tiotal gånger så kunde jag lägga i en växel utan skrapljud. När jag släppte upp kolingen så kunde jag köra iväg. När jag skulle stanna och tryckte ner kopplingen igen så frikopplades inte utan först när jag pumpat på pedalen några gånger. Känns som om oljan i den hydraliska kopplingscylindern måste fyllas på men någon sådan finns tydligen inte (!) . Kopplingspedalen påverkar tydligen kopplingen mekaniskt??
Vad göra? Det känns mycket osäkert att inte kunna frikoppla och stanna direkt!
Hälsningar
Harald



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Problem med kopplingspedal och koppling på Zetor 6245

Fredi  
#675444 Om det hjälper att pumpa för att frikoppla tyder det nog på hydraulisk koppling. Zetor 6245 borde nog ha hydraulisk koppling, åtminstone säljs det cylinder till denna modell.

Avatar Fallback

Re: Problem med kopplingspedal och koppling på Zetor 6245

Avslutat-02  
#675456 Ta hjälp av någon som trampar medans du kollar funktionerna...
Skulle börja leta vid huvudcylindern..
Men kontrollera att vätska finns och är av rätt konsistens och färg...

Avatar Fallback

Re: Problem med kopplingspedal och koppling på Zetor 6245

sveakatten  
#675490 Jag vet inte om det är lika på din, men min är mekanisk.
Det sitter en lucka på sidan av sprängkåpan som det stircker ut ett rör på, där behöver det smörjas i bland, röret går in till axeln för urtrampnings lagret, går även att skruva bort röret och se funktionen och smörja direkt.
Så här ser det ut på min traktor.
1603513567_20201024_061732_resized.jpg

Avatar Fallback

Re: Problem med kopplingspedal och koppling på Zetor 6245

ulfgustav  
#675510 Det är hydraulisk koppling, sannolikt likadana cylindrar för både koppling och broms, har du möjligen fyllt felaktig olja som inte tätningarna tålde och att de svällt upp och därvid kärvningen?

Avatar Fallback

Re: Problem med kopplingspedal och koppling på Zetor 6245

Avslutat-02  
#675513 Kan ha kommit i vatten också...

Avatar Fallback

Re: Problem med kopplingspedal och koppling på Zetor 6245

550  
#675644 Borde väl vara hydrauliska bromsar, leda efter bromsvätskebehållaren under huven, nära hytten. Liknar det inte denna modellen https://www.youtube.com/watch?v=rKK4eTGycHE?

Luft i systemet kan göra så att inte det går att frikoppla motorn, men då brukar pedalen gå lättare än vanligt att trampa ner. Kan ha kärvat/rostat i någon av cylindrarna pga fukt i bromsvätskan och det långa stilleståndet. Kanske en kombination?

Användarvisningsbild

Re: Problem med kopplingspedal och koppling på Zetor 6245

Kariknallen  
#675940 Det verkar stämma med filmen på Youtube. 👍 Köpte tidigare en verkstadshandbok från Zetor i Helsingborg men där stod inte ett ord om hur kopplingen manövreras, endast hur man byter koppling(!).
Får kolla upp hur huvud- och slavcylinder ser ut och beställa från Sagro.se eller från Olssons i Ellös.
Kanske måste man också byta slangen mellan dem!
Tidigare ägaren renoverade bromssystemet och bytte oljan från SAE 70R3 till DOT 4 och den har jag alltid använt. Jag hade ingen aning om att även kopplingen fick sin olja från samma behållare! Finns det förresten någon som säljer bättre verkstadshandbok?
Tack för all hjälp!
Hälsningar
Harald

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med kopplingspedal och koppling på Zetor 6245

husqvarna_med_sthil  
#675946 Jag har precis bytt hydraulcylindrarna på min 5245 så medan jag har det färskt. En oljebehållare (höger sida nära hytt motorutrymme) med två slangar ut, en till huvudcylinder broms, en till kopplingen. Jag kom lätt åt mina genom att skruva bort plåten från motorutrymmet mot hytten. Slavsylindern till kopplingen på min traktor satt på vänster sida i höjd med framkant på hytten snett in bakom fotsteget.

Slangar och cylindrar gick bra att byta och inte så farligt dyra heller på olssons, luftningen gick bra med en luftare från Biltema som man kopplade till kompressorn... Nu har du en annan modell men för vad det är värt.

Edit: Just ja, eftersom din pedal verkar "streta emot" så kanske det är huvudcylindern som slår krokben för dig...

Avatar Fallback

Re: Problem med kopplingspedal och koppling på Zetor 6245

550  
#675956 Ingen aning om det finns någon bättre verkstadshandbok, tveksamt om någon annan än Zetor skulle göra en sådan. De räknar nog med att det bara är utbildade mekaniker som läser böckerna.

Ibland hjälper det att titta på sprängskisserna i reservdelshandboken. Finns på tjeckiska här: https://www.zetor-shop.cz/nahradni-dily-zetor/zetor-uri-/5211-7745-major/27-pedaly/#products Tryck på den gröna knappen "interaktivni katalog", om det inte visas direkt, så ser du även sprängskisserna. Bromsarna var högst upp, så man får scrolla ner några sidor för att hitta kopplingen.

Användarvisningsbild

Re: Problem med kopplingspedal och koppling på Zetor 6245

Kariknallen  
#675989 Sprängskisserna är jättebra!
Bromsluftare från Biltema finns inte i Östersund men jag såg att Autotjänst Leitis har något som ser bra ut från Kamasa så nu borde jag kunna fixa till det!.
Jag är förvånad och gläds åt att man får så bra hjälp från Skogsfrun och snabba svar!
Hälsningar
Harald

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med kopplingspedal och koppling på Zetor 6245

Bert1  
#675998 Har du en ny oljekanna så kan du trycka bromsvätska baklänges med den och på så vis få det luftat

Användarvisningsbild

Re: Problem med kopplingspedal och koppling på Zetor 6245

Kariknallen  
#679223 Jo, det är hydraulisk koppling och broms. Oljan rinner ut troligen genom kopplingens huvudcylinder. Tyvärr har det gjort att bromsarna inte heller får olja.. Man kanske skulle ha två påfyllningskärl.
Jag kollade på Olssons i Ellös hur huvud- och slavcylinder ser ut och tänkte kolla att de ser ut så i min traktor. Huvudcylindern kunde jag inte lätt se för den sitter tydligen innanför någon plåt och kan inte ens inspekteras med hjälp av en systoskopkamera. Tänkte då kolla att slavcylindern överensstämmer med bilden från Olssons men jag hittade ingen slavcylinder över huvud taget! Hade förväntat mej att den skulle sitta någonstans på motorn nära växellådan men icke! Kommer jag antagligen att hitta när jag skruvar bort kopplingspedalen och kommer åt huvudcylindern.
Har nu beställt huvud- och slavcylinder + slang.
/Harald

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med kopplingspedal och koppling på Zetor 6245

550  
#679240 Två kärl är inte så mycket mening att ha för man behöver både fungerande koppling och broms. För tillverkaren är det billigare och sparar plats. Slavcylindern borde gå att hitta genom att följa slangen från huvudcylindern. Vet inte hur det är på din modell, men ibland är åtminstone kopplingen självluftande, men det borde vara bättre att göra en "vanlig" luftning om det är helt tomt på vätska. Luftare som suger ut luften brukar funka men kan vara lite svåra att få täta vid nippeln. Så ibland kan det vara bättre med slang och burk och lufta manuellt med en medhjälpare som pumpar pedalen. Finns tryckande luftare också som man kopplar på bromsvätskebehållaren. Då ska man vara försiktig med att ha för högt tryck så inte behållaren lossnar och all vätska hamnar i motorutrymmet. Värre att städa upp i bilar förstås...

Användarvisningsbild

Re: Problem med kopplingspedal och koppling på Zetor 6245

Kariknallen  
#680899 Hej igen,
Nu har jag börjat att byta slavcylindern men saxsprintarna mm var fastrostade. En teknisk fråga. Slangen är ju ansluten med rörgänga som ju ska täta när man drar åt nippeln. Är det lämpligt att använda lintråd och massa eller tätar det ändå? När man håller på med vatteanslutningar så är det ju alltid lin som gäller.
/Harald

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).