Öppna kategorin

"Skogsnovisen" om barkborren

9 inlägg 1818 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

"Skogsnovisen" om barkborren

Sillero  
#679110 Skogsnovisen om granbarkborren; igen[/size]
Någon tycks tro att ”Skogsnovisen” lever i den tron att predatorerna, fåglar och rovinsekter, skulle förgöra alla dessa mängder av granbarkborrar som svärmar in i ett skogsparti genom att helt enkelt förtära dem. Så är ju inte fallet, även om nämnda fiender till barkborrarna konsumerar oerhörda mängder av dessa skadeinsekter. Nej, den utan jämförelse största nyttan med predatorerna är att de finns i skogen. Alla insekter, även granbarkborren, har ett mycket utvecklat signalsystem av dofter, bland annat feromoner, som gör att de på långt håll känner av var predatorerna finns. Sådana skogspartier undviks. Det här är i alla fall vad viss forskning ger vid handen.
Bestickande i sammanhanget är att såväl Tjärnbergets som Torsbergets naturskogar har klarat sig bra från barkborreangrepp, trots att de ligger mitt i det område i Mölnbackatraken, som angripits svårt av skadeinsekterna. Dessa skogar innehåller en stor andel hålträd och död ved.

Bifogar en länk till en "nyttig" artikel.
https://www.skogsaktuellt.se/artikel/22 ... ender.html

Bifogar även en bild av Tjärnbergets sydvästsida. Ser ni något barkborreangrepp?
1605176246_p1110801.jpg
[size=150]



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: "Skogsnovisen" om barkborren

isteskog  
#679123 Det finns nog åtskilliga skogsägare som har naturreservat med barkborreangrepp som grannar, som har stora skador efter att "naturskogen" bredvid inte sanerats från barkborren .....

Avatar Fallback

Re: "Skogsnovisen" om barkborren

tallen100  
#679143 Om inte skogsägaren "städar" sin skog så har skogsägaren snart ingen skog kvar, iaf ingen skog som får brukas....

Användarvisningsbild

Re: "Skogsnovisen" om barkborren

anersimyra  
#679147 Betänk att ett träd kan ” lukta sig till ” ett förestående angrepp från skadeinsekter genom de könsferomoner som insektshonan sänder ut, det innebär att ett bestånd, eller t.o.m små plantor får ett förstärkt skydd mot angrepp när ett bestånd i närheten är under angrepp..🙂

Avatar Fallback

Re: "Skogsnovisen" om barkborren

jannee  
#679150 Ska vi bruka den resursen vi har eller inte.
Självklart man tar till vara det som går och lika självklart tar man också hand om skadat gods (träd) innan det förstörs.
Vissa vill att vårt landskap ska bestå av urskog andra är nästan lika djävliga och vill ha naturskog medan jag själv vill satsa på kulturskog.
Det är de två första skogskulturerna som ställer till det för den 3:e.
Får den gröna gruppen styra och bestämma är det snart slut på en av Sveriges största nationaltillgångar.
I dag handlar det från viss intressegrupper om att förbjuda, förhindra och försvåra rationellt skogsbruk.
Tyvärr ser dessa intressegrupper ENDAST till sina särintressen och kan konsten att manipulera andra godtrogna individer.
Dessutom har person med liknande åsikter infiltrerat skogsstyrelsen.
Ska vi stillasittande acceptera sådana förslag/idéer.
Det finns TVÅ sanningar:
Den sanna sanningen.
Och så den alternativa sanningen, som idag är på frammarsch och accepteras av myndigheterna.

Användarvisningsbild
Sillero  
#679185 Notera, Jannee, att jag inte i något av mina inlägg i forumet har påstått att skogen inte ska brukas. Men det bör ske på ett skonsammare, måhända mindre rationellt, sätt än vad som sker i dag. Detta för att på sikt värna skogens artrikedom, både vad gäller växter som djur. Du vill väl ha en levande skog, eller? Lämna lite hålträd och död ved till predatorerna. Sedan är jag fortsatt kraftig motståndare till skogsbrukets kalhyggen. Ingen kan övertyga mig om att dagens trakthyggesbruk är något annat än en storskalig skövling av "Moder Jord". Betrakta bilden jag bifogar. Här fanns tidigare, före kalhygge och plantering, en rik fältflora. Den kommer aldrig tillbaka.
1605199386_hygge.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: "Skogsnovisen" om barkborren

Avslutat-02  
#679188 jag anser att du har fel, kanske inte helt fel men fel.
all flora som du saknar finns kvar, men tar många år innan den kommer tillbaka.

dock köp skogen och bevara, sköt som du vill, men gnäll inte på den som äger den för att de vill bruka och leva av skogen de äger.

Avatar Fallback

Re: "Skogsnovisen" om barkborren

tallen100  
#679206 Det man sår skördar man när det är moget, ock det gäller skog eller morötter.

Avatar Fallback

Re: "Skogsnovisen" om barkborren

jannee  
#679253 Oberoende vad du än håller på med så är det till syvende och sist ekonomin som avgör.
Inom industrin skaffar man modernare och effektivera verktyg typ robotar.
Personalminskningar blir inte sällan effekten - har du något emot detta?
Köpcentra konkurrerar ut små butiker i centrum, vill du förhindra detta?
Skolorna på landsbygden läggs ned, barn bussas timvis till centrala skolar - vad gillar du detta?
Inom jordbruket slår man samman skiften, skaffar större maskiner för att sköta det rationellt - ekonomin som avgör.
Skogsbruket gör man sammalunda, även där är det ekonomin som avgör.
Gör man EN stor slutavverkning sparar man in ett visst antal tusenlappar, då på flyttning men även utkörningen av virket.
Dessutom minimerar du kanske också antalet hyggeskanter som inte sällan utsätts för vindfälle men även granbarkborren.
Vem vill du ska stå för fördyringen om skogen ska skötas mindre effektivt = på ditt vis?
Du visar en bild på en homogen granplantering, du kanske får din vilja genomförd om växthuseffekten (klimatförändringen) fortsätter, naturen kommer att lösa detta självmant genom ett större lövinslag.
Skogsägarna är inte dummare än att de kommer att odla det som växer bäst och ger bäst rotnetto.
Se bara till att myndigheterna ger oss subventioner att odla det som ger mest klirr i kassan för i så fall löses problemet - eller hur? :-bd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).